Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 8 Premium naaf - Forum Wereldfietser

Nexus 8 Premium naaf

Hallo medefietsers,

Ondanks het feit dat ik geen wereldfietser maar een woon-werkfietser ben waag ik het er toch maar op om jullie een paar vragen voor te leggen, ongetwijfeld zijn er in dit forum mensen met relevante ervaring.

Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe fiets, het hele jaar door te gebruiken, ca. 35 km per (werk)dag. Omdat ik niet zoveel zin heb om tandwielen en ketting om de haverklap schoon te poetsen en te smeren moet het er eentje zijn met een dichte kettingkast en (dus) een naafversnelling.

Intussen voel ik wel iets voor een fiets met Shimano 8-versnellingsnaaf, bij voorkeur de Premiumuitvoering omdat die (vanwege naaldlager i.p.v. glijlager) lichter schijnt te lopen en minder snel slijt.

In dit verband heb ik momenteel de volgende vragen:

- kan iemand uit ervaring iets zeggen over het al dan niet probleemloos functioneren en de levensduur van deze naven;

- in de prijsklasse tot ca. EUR 800,-- heb ik tot nu toe slechts 1 fiets met de Premiumnaaf gevonden, nl. de Giant Illusion. Zijn er nog andere merken die in deze prijsklasse de Premiumnaaf gebruiken?

- ook ben ik benieuwd naar praktijkervaringen met vergelijkbare fietsen van het merk Giant, voor- en nadelen, kwaliteit e.d.

- ik van iemand vernomen dat SRAM versnellingsnaven probleemlozer/duurzamer zijn dan de Nexus 8. Kan iemand zeggen of dit inderdaad zo is? Welk fietsmerk gebruikt een SRAM-naaf met 8 versnellingen?


Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!


Met vriendelijke groeten,
Frans

Is er echt niemand die hier iets over kan/wil zeggen :?

Of fietsen jullie allemaal met Rohloff-naven en derailleurkes?


Met vriendelijke groeten,
Frans

Ik heb kort geleden iemand gesproken die een Nexus naaf had (heeft gehad) en was daar niet erg tevreden over. Na 3500 km gad het ding de geest, wat normaal was volgens zijn fietsen handelaar. of dat werkelijk zo is weet ik niet. ook voor een rohloff zijn kettingkasten te verkrijgen, volgens mij is dat elders op dit forum al een aan bod gekomen.
misschien dat je er wat aan hebt.

marcoschriek schreef:Ik heb kort geleden iemand gesproken die een Nexus naaf had (heeft gehad) en was daar niet erg tevreden over. Na 3500 km gad het ding de geest, wat normaal was volgens zijn fietsen handelaar. of dat werkelijk zo is weet ik niet. ook voor een rohloff zijn kettingkasten te verkrijgen, volgens mij is dat elders op dit forum al een aan bod gekomen.
misschien dat je er wat aan hebt.
Hartelijk dank voor je reactie. Eigenlijk moet ik meerdere fietsenmakers maar eens vragen wat ze van die naven vinden, misschien zit er 1 tussen die een eerlijk antwoord geeft.

Inderdaad heb ik op een fiets met Rohloff-naaf (merk Fahrradmanufaktur geloof ik) een kettingkast gezien. Een heel bijzondere, die niet aan het frame bevestigd is, en aparte behuizingen heeft voor het bovenste en het onderste deel van de ketting. Maarrrr, een fiets met Rohloff-naaf is ca. EUR 1.000,-- duurder dan dezelfde fiets met 8-versnellingsnaaf, en zoveel geld heb ik er niet voor over.


Met vriendelijke groeten,
Frans

Hallo Carnut,

Ik heb een tijd lang gekeken naar de T400 Big Apple van Fahrradmanufaktur (http://www.fahrradmanufaktur.de/) met een Nexus 8 Premiumnaaf en ook wat "rondgezworven" op het internet. Ik heb daarbij ook gekeken bij de Duitstalige tegenhanger van dit forum (ik woon tegenwoordig in Duitsland) : http://forum.bikefreaks.de/ De site beschikt ook over een zoekfunctie. Typ bijvoorbeeld "Shimano nexus inter 8" en je krijgt een hele rits met reacties.

Overigens waren daar ook minder tevreden reacties te vinden over de kwaliteit van de naaf, maar niet overweldigend veel. Het schijnt inderdaad l belangrijk te zijn om in ieder geva de premium versie te nemen.

Uiteindelijk heb ik toch voor een derailleur gekozen. Ik vond het eenvoudigweg "lekkerder" schakelen.

Overigens heeft de T400 Big Apple ook een kettingkast die niet aan het frame gemonteerd hoeft te worden, maar "zweeft" op de kettingkast: De Herbie Chainglider. Misschien wordt dat hier bedoeld in een van de reacties? Geen idee of het ook op de Rohloff uitvoering past, maar is het proberen waard.

Groeten,
Casper
Carnut schreef:Hallo medefietsers,

Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe fiets, het hele jaar door te gebruiken, ca. 35 km per (werk)dag. Omdat ik niet zoveel zin heb om tandwielen en ketting om de haverklap schoon te poetsen en te smeren moet het er eentje zijn met een dichte kettingkast en (dus) een naafversnelling.

Intussen voel ik wel iets voor een fiets met Shimano 8-versnellingsnaaf, bij voorkeur de Premiumuitvoering omdat die (vanwege naaldlager i.p.v. glijlager) lichter schijnt te lopen en minder snel slijt.

In dit verband heb ik momenteel de volgende vragen:

- kan iemand uit ervaring iets zeggen over het al dan niet probleemloos functioneren en de levensduur van deze naven;


Die Shimano 8 versnellingsnaaf is volgens mij nog niet helemaal uitonwikkeld wij hebben bij de fietscouriersdienst in Amsterdam er 2 van Shimano gehad en die waren ongeveer met kerende post retour in Harderwijk. Ik zou daar nog even mee wachten tot de kinderziektes eruit zijn. Je kunt ook aan een Rohloffnaaf denken 14 versnellingen intern, en goed spul. Als je er 25 000 km mee hebt gefietst wordt hij nagekeken en eventueel versleten onderdelen vervangen hoort bij de prijs. Maar daar betaal je dan ook wat voor.

Groet, Haike

Een gewone drieversnellingsnaaf is het simpelste: goedkoop, degelijk, en weinig weerstand. Voor Nederlands woonwerkverkeer wat mij betreft genoeg, zeker als je een wat groter achtertandwiel laat monteren (ik vind de meeste stadsfietsen standaard een veel te zwaar verzet hebben).
Waar we natuurlijk echt op zitten te wachten is een 7 versnellings Rohloff, maar commercieel is dat vermoedelijk niet zo interessant.
Wim

Heel even over de rohloff-kettingkast van Hebie: Hebie heeft nu een aparte chainglider uitgebracht voor de Rohloff; vereist verzet weet ik even niet.

Santos heeft besloten ze niet te leveren. Ze staan wel op hun website met andere naven, maar het schijnt dat als er eenmaal zand in de chainglider is gekomen, deze erg gaat schuren.

Andere kettingkasten hebben het nadeel dat ze als een klankkast schijnen te werken en het geluid van de Rohloff versterken. Avaghon en Multicycle raadden me daarom af hun eigen Hesling kettingkasten te monteren. Op de site van Avaghon is een fiets te vinden met een kettingkast van doek. Persoonlijk vind ik het een leuke camouflage van een dergelijk dure fiets. Over geluidsproduktie heb ik niets kunnen vinden.

Bij een proefrit met een multicycle elegance met kettingkast heb ik niet echt een klankkast-effect ontdekt.
Iemand die ik ken heeft een VSF t400R voorzien van een hele ouderwetse kettingkast (voor 46t tandwiel). Schijnt blij te zijn met het minimale onderhoud.

Uiteraard is het wat lastiger om het wiel te verwijderen, en is de montage van een kettingkast meestal priegelwerk...Toch ga ik mijn nog te bestellen t400r wel voorzien van een kast: suffer uiterlijk (minder diefstalgevoelig en minder bling bling) en minder slijtage van onderdelen. In dit geval het model van Giant, met transprante boeven en onderzijde. Dan kan ik wellicht iets eerder zien of de ketting al een beetje slap hangt.

Tot slot: het is wellicht wel niet zo milieubewust, maar voor 1 rohloff naaf kun je in de loop van de tijd verschillende nexus naven kopen, die door de jaren heen wellicht nog verbeterd worden. Verder komt shimano met een nieuwe 8v-naaf op de markt, geloof ik, maar meer daarover op hun site (heb geen tijd om dat even beter te bekijken, sorry). Het schijnt dat je er met twee kettingbladen een mooi 16v-systeem van kunt maken. Het ziet er wel mooi uit, op de persfoto's. Weet niet waar die kwalitatief gezien gepositioneerd moet worden.

Wellicht zijn de SRAM-naven ook wel goed; Utopia (duits fietsmerk) heeft hier veel informatie over. En Utopia heeft echt de allermooiste kettingkast voor Rohloff! Helaas ook duur, net als de idworx kettingkast (voor excentrische bracket-as).
mijn ouwe Batavus Navajo staat te koop omdat ik iets nieuws wil voor dagelijks gebruik.
Ik kwam uit op de Koga CityLite.
uitgerust met nexus8 premium en 1199 euro.

zonder vering, of geveerde zadelpen, rollerbrakes en andere poespas die meestal op fietsen met naafversnelling worden gemonteerd.

wel met V-remmen en chainglider.
wel met naafdynamo.

mvg
Hi,

De Focus Wasgo Nexus 8 premium, 729,-
geen vering (!)
v-brakes
ketting aangedreven (geen kast)

Focus Planet Nexus 8 riem 1049,-
geen vering
schijfremmen
riem aangedreven

Eventueel kun je ook kijken naar een alfine 11 met riem, de Kalkhoff kost iets van 1299,-
hi,

ziet er niet mis uit,
ben eens gaan kijken,
alleen: enkel nog in damesuitvoering!
http://www.beekhovenbikes.nl/product_in ... 839814a7cf

grtz
Hi,

Je kijkt naar de verkeerde... ik heb het over het 2011 model.
zie:http://www.focus-bikes.com/nl/en/bikes/ ... xus-1.html
je kan er ook een chainglider op monteren.
Stevens heeft een heel assortiment met de nexus 8 naaf. Over oa. de Courier Lite heb ik al positieve commentaar opgevangen. (http://www.stevensbikes.de/2010/index.p ... _NL&cou=NL)

Mijn zus had een nexus 4 uit de eerste generatie, daar ben ik nooit fan van geweest, ik houd van "klik"-schakelen en dat ding was me te "sponzig". Haar nieuwe 3 versnellingsnaaf van shimano heeft dit effect veel minder. Ik zou dus alleszins een testrit doen op verschillende systemen.

In mijn ervaring zijn de sram-naven wel "klik"-schakelend.
Fahrradmanufaktur heeft ook premium naven.
Wim
ik vroeg me al af waar hij bleef met Fahrradmanufactur :lol:
Nou, niet dat er zoveel keus is, toch? Ik maak het lijstje gewoon af.
Wim
Op zoek naar een licht ewicht ontdaan van alle poespas Nexus8 premium is het lijstje wel volledig denk ik zo.
Diamant heeft ook diverse modellen met Shimano naven. Met een Nexus 8 Premium of de vergelijkbare Alfine 8. Zelfs met een onderhoudsvriendelijke Gates Belt aandrijving i.c.m. een Nexus 8. Jaarlijks worden ook een partij Diamant Saphir fietsen geproduceerd met een Rohloff Speedhub 500/14 voor een redelijke prijs.
Piet.
benie schreef:mijn ouwe Batavus Navajo staat te koop omdat ik iets nieuws wil voor dagelijks gebruik.
Ik kwam uit op de Koga CityLite.
uitgerust met nexus8 premium en 1199 euro.
...
mvg
Ik heb zelf ook gekeken naar die CityLite. Mooie fiets, heel mooi frame, maar ik vond hem erg duur: simpele naafdynamo, simpele remmen, volgens mij batterijen in het achterlicht.

Daarom ben ik eens wezen kijken naar de Gudereit SXC. Die kost 899 euro, heeft ook een premium naaf (als je velgremmen neemt, er is ook een uitvoering met terugtraprem), HS-33 remmen, goede verlichting (voor ook met standlicht, da's niet zo bij de Koga) ook met degelijk snoertje achter, en een betere dynamo (3DH-80, tegen een 3DH-30 voor de Koga).

Daar rij ik inmiddels dagelijks op, naar volle tevredenheid. Het enige is dat je gaan tank moet verwachten. Het frame is in mijn ogen niet geschikt als vakantiefiets, daarvoor is het niet stijf genoeg. De velgen + banden zijn prima, maar vrij smal. Voor mijn woon-werkverkeer prima, want wel erg snel. Ook is de stuurpen niet erg stijf. Sowieso is het stuur niet mijn favoriet (model 'the bird' ongeveer), al zijn de handvatten weer wel prima.

Ik heb mijn Gudereit via Nol Mastenberg naar mijn lbs laten sturen, want er zijn volgens mij maar twee plekken in NL waar je ze gewoon kunt krijgen.