Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te groot frame - Forum Wereldfietser

Te groot frame

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren van iemand een fiets gekregen. Het is een Giant Granite, met een stalen frame van 63 cm. Dit frame is geschikt voor 26 inch wielen. Ik heb eens een meting laten doen en daar zei men mij dat ik een 26 inch frame nodig heb van 60 cm. Kan ik denken jullie met een andere stuurpen mijn reikbereik veranderen of is dit hopeloos? Zo, ja welke stuurpen kan ik dan het beste kopen?

Mario

Ik houd wel van grote frames.
Maar dat komt omdat ik relatief lange benen heb.
Ik vind ze ook lekkerder rijden.
Moderne frames worden lager ontworpen.
Lichter, en goedkoper door minder materiaal.
Hele ouderwetsche vuistregel voor framehoogte is: ga met de schoenen waarmee je fietst staan met de bovenbuis van de fiets tussen je benen in. Je moet nu je voorwiel een centimeter of twee op kunnen tillen voordat de stang je kruis raakt.
Daarna zet je het zadel op de goede hoogte en op de juiste achteruitstand ten opzichte van je pedalen. En daarna kies je pas de goede stuurafstand en hoogte.
Weer een zeer ouderwetsche vuistregel voor de afstand tussen je zadelpunt en je stuur is dat je met de elleboog tegen de zadelpunt je met je getrekte middelvinger het dwarse gedeelte van je stuur kan raken.
Dit zou een comfo toerhouding op kunnen leveren.
Wees niet te snel tevreden. Een halve centimeter omhoog of omlaag kan een enorme wereld van verschil uitmaken.
Kijk voor goede maat info op:
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
en klik door naar DE ZIT.
succes, niko