Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een delicate kwestie..... - Forum Wereldfietser

Een delicate kwestie.....

Heren, en misschien ook wel dames,

Hoe moet ik beginnen... met als waarschuwing.....

Voor al het offtopic geklets, maar hou het netjes en binnen de perken.


Zadelpijn kennen we alle. dat is geen punt en mijns inziens ook normaal. Maar wat doe je met onstoken haarvaten op je zitvlak?
Per jaar fiets ik zo'n 10.000 km. Alle in een koersbroek. Bij meerdaagse tochten wordt het zitvalk ook nog ingesmeerd met daarvoor bestemde creme.
Toch gebeurt het me vaak dat mij achterste de competitie met een baviaan prima aan kan. Rood, rauw geschuurt en ontstoken haarvaten. Ook gaan duizenden km's zonder een centje pijn.
Mijn zitvlak scheren zou een optie zijn, maar van dames begrijp ik dat de stoppels al na twee dagen terugkomen, en daarna nog meer irriteren.
Een ontstoken haarvat kan verder gaan en uitgroeien tot een fiks ei, wat NOG meer pijn doet op het zadel.
Ik denk dat dit wel herkenbaar is, maar hoe jullie hier mee om.

Wim

Ben je al bij een goede (sport)arts geweest?

"rauw geschuurd" -> staat je zadel niet te hoog??

Wim,

Daar heb ik (als vrouw) ook wel eens last van. Het is niet rauw geschuurd overigens. Ik heb het vooral als het warm is, dan gaat het allemaal toch wat meer broeien en tsja, krijg ik ook her en der bultjes... :oops:

Ik heb ook allerlei smeerseltjes gebruikt, talkpoeder erop, maar niets helpt eigenlijk goed. Nou is het niet zo erg, dus vrij acceptabel. Goed droog houden en als je stopt met fietsen, zsm die broek uit en lekker laten luchten! :lol:

Maar mocht er een wondermiddel bestaan... dan hoor ik dat ook graag!

Wim, vervelend voor je.
Het is overigens geen ontstoken haarvat maar een ontstoken haarzakje; scheren is geen optie daar kun je weer ingegroeide haren van krijgen met alle pijnlijke gevolgen van dien.
Er is een geneesmiddel, zelfzorg dus zonder recept verkrijgbaar ,met de naam Diachylon Zalf =loodpleister.
En om die pijnlijke plek te voorkomen ?Zadel in andere stand?
Voor het fietsen je billen heel dun insmeren met zinkolie (geen zinkzalf) kan misschien helpen.
succes, vgr, Marjan

of haren (incl. haarzakjes) laten verwijderen...?

Ik ken het probleem, heb er zelf ook wel eens last van. Een aantal maanden geleden raadde iemand op dit forum Sudocreme aan (eigenlijk bedoeld voor baby's met luieruitslag). Voorkomen doe je het er niet mee, maar mijn ervaring is dat de huid zich hiermee veel sneller hersteld. ...En voor een paar euro te koop in elke supermarkt, zelfs in kleine verpakking.

Een ietwat drastische oplossing: een ligfiets :lol:

als je haren verwijdert (kan een oplossing zijn) is er maar een oplossing.......... de braziliaanse bikini wax..... kortom in een grote ruk alles eruit trekken, soms pijnlijk maar wel snel en doel treffend. haren groeien niet snel terug en als ze dat doen niet met scherpe puntjes/stoppeltjes.

maar andere fiets broek ander zadel en de pijn verbijten. Ik heb soms helaas een vervelend ontstekinkje en wil dan toch fietsen, daar heb ik dan een verdovend zalfje voor, werkt fantastisch (staat alleen denk ik wel op de lijst, dus niet in competitie gebruiken, maar das misschien echt off topic!)

Hartelijk dank voor al jullie reacties. Blijven nog een paar vragen;

Orelia, wat kan een sportarts meer dan mijn huisarts? Hem ik dit alles natuurlijk ook ten toon gespreid, maar wilde pas de eventuele ontstoken klieren eruit snijden als de ontsteking weg was. Natuurlijk, ontsteking weg en de klieren ook niet meer te vinden.

Marco, natuurlijk trap ik door.
Het vreemde van de laatste ontsteking was, dat ik er pas achter kwam tijdens het douchen NA de 110 km tocht. Mocht mijn zadel te hoog staan, dan zou ik dat tijdens het fietsen toch ook moeten voelen.

Carolien,

Dat verdovende zalfje lijkt me wel iets. In de Oekraïne heb ik met een (klein) ei van een ontsteking voor de deur van een ziekenhuis in de Krim gestaan. Normaliter ben ik niet zo bang, maar de deplorabele toestand van het ziekenhuis deed me zodanig afschrikken, dat ik liever met een eitje doorfietste. Een zalfje zou in zo’n geval dus goed van pas gekomen zijn. Wil je me aub via PB een privé bericht sturen met de naam van het zalfje. Met nu al dank.

Thanks Wim

Hi Wim,

Ik heb vroeger last gehad van ontstoken klieren, maar dan in de lies. Het kon zo ontsteken, dat ik me meer een jongetje voelde. Aan 1 kant dan, want gek genoeg had ik maar aan 1 kant.

Het bleek geen ontstoken haarvaatje/zakje te zijn, maar een talgklier (ofzoiets) vertelde de dokter mij na lang ermee door gereden te hebben. Uiteindelijk is het kliertje verwijdert en heb ik nergens last meer van. Moet wel bekenen dat ik meteen een ander zadel aangeschaft heb, een bredere, en sindsdien geen last meer.

Toch wist de chirurg van het ziekenhuis me te vertellen dat ondanks dat het vaatje verwijdert is, het weer zou kunnen gebeuren met een ernaast liggende vaatje. Het is dus een kwestie van ervoor te zorgen dat er niet teveel druk op komt, want dat schijnt het bij mij te veroorzaken.

Succes!!!
Groet, Rena :wink:

Helaas ken ik het: onstoken plekjes. Soms tijdens nergens last van, soms na een uur al. Uiteindelijk bleek het vaak te maken te hebben met die ene onderbroek, die net een ongelukkig randje had. Nu (en wellicht ook dankzij mijn nieuwe zadek) nergens last meer van...

Sandra
Over zadelpijn: de ene bil is de andere niet. Links was bij mij de zaak binnen een week geklaard. Rechts duurde het bijna twee weken. Dat was nog buitengewoon snel als ik het vergelijk met het effect van uierzalf. Dat blijft toch modderen. (Ik fiets 20-30 km per dag).
De redding kwam in mijn geval van apotheek De Mare in Alkmaar. Die wees me op een nieuw product: SeaDerm. Het 'restaureert' de huid. Het verhaal erachter was nogal ingewikkeld. Dat kan de apotheek beter uitleggen. De prijs is stevig: ruim vijftien euro, maar je bent snel af van het gevoel dat je twintig likdoorns te logeren hebt.

Gut, wat ben ik blij dat ik die verschijnselen niet ken zeg! na een zware dag fietsen heb ik natuurlijk ook wel eens een gevoeliger....., ehh, rijvlak, maar geen ontstekingen gelukkig (afkloppen).

Ik gebruik ook geen crèmes. En wellicht dat daar een reden ligt? Eigenschap van veel cremes is dat ze de porieën verstoppen, met als gevolg: een gezwel. De enige keren dat het bij mij niet goed ging, was toen ik inderdaad zo'n tube koerscrème gebruikte. Dat was dus een eenmalige aankoop. Sindsdien nooit meer last gehad.

Voor mij een zeer herkenbaar probleem, heb helaas ook hierdoor vaak het fietsen vaarwel moeten zeggen omdat de wrijving nogal problemen veroorzaakte.
De artsen vertelde mij dat het beter was niet meer te fietsen :cry:
wat ik dan ook jaren niet meer gedaan heb en nu na jaren en medicijnen toch verleden jaar weer op de fiets gestapt en dat ging goed :D
Totdat ik dit jaar weer een tocht fietste en was al flink op weg maar ja hoor had weer last en kon niet meer zitten vanwege de pijn en dacht hoe kom ik in godsnaam deze dag door want wilde toch wel km maken, dus ben gewoon door de pijn gefietst en dat lukte maar prettig is het niet... Een oplossing heb ik helaas niet, ik zeg maar zo ze komen en gaan als ik maar kan blijven fietsen :wink:

Beste Wim,

Ook ik ken dit probleem en neem altijd Compeed mee op lange fietstochten. Compeed is een blarenpleister. maar je kunt deze pleister ook gewoon op je zitvlak plakken als er een pijnlijke of ontstoken plek ontstaat.
Je kunt dan gewoon doorfietsen, het eerste half uur is er nog enige pijn en daarna is de pijn min of meer over. Compeed op je billen werkt dus eigenlijk net zo als bij een blaar op je voet bij het wandelen.
De ontstoken plek geneest onder de pleister, die je gewoon kan laten zitten totdat hij er na een dag of wat vanzelf afvalt. Voordeel is dat er geen vuiligheid meer bij kan komen, de pleister sluit mooi af.

Groet van Frouke

Wat ik wel eens doe is mijn huid vanaf een aantal dagen voor het fietsen twee keer per dag insmeren met kamferspiritus (te koop bij de drogist). Het schijnt de huid te harden. Het wordt gebruikt bij bedlegerige patienten die na een tijdje een heel dunne huid krijgen van het liggen. Het heeft een nogal penetrante geur maar ach. Je moet het een beetje inmasseren. Er is ook Mentholalatum (in groene potjes, te verkrijgen bij een Chinese apotheek) en dat geeft meteen verlichting bij geirriteerde huid, wellicht ook bij ontstoken haarzakjes. En zou tijgerbalsem werken?

Het nieuwe scheerapparaatje van Philips voor hem is wellicht ook een oplossing: back, crack and sack

http://www.shaveeverywhere.com/

Zet wel even het geluid aan :D :D
Hey,

Harsen is ook een optie! Het doet maar ff pijn en de haren blijven (volgens de reclame) 4 tot 6 weken weg. De epilady is ook een optie; al moet je dan over een (tamelijk) hoge pijngrens beschikken!! Als je van zelfkastijding houdt, kan een pincet DE oplossing bieden...

Greetz,
Vienna