Additionally, paste this code immediately after the opening tag: frame reparatie? - Forum Wereldfietser

frame reparatie?

Hallo,

In het frame van mijn racefiets zit een scheurtje in de linker staande achtervork ongeveer 5 centimeter onder het punt waar de buis aan de zitbuis vast zit.

Nu hoor je altijd roepen dat een van de grote voordelen van staal is dat het eenvoudig te repareren is. (ik vind staal vooral mooi)

Mijn fiets is niet meer de jongste, maar ik vind 'm heerlijk zitten en ben er aan gehecht. Die fiets wil ik niet zomaar opgegeven. (de meeste fietsenmakers beginnen echter ook zonder dat scheurtje al dingen te zeggen als 'onderdelen vervangen loont zich niet' of geven me wel €100,- korting als ik 'm inruil op een nieuwe...)

Ik ben dus op zoek naar een iemand, liefst omgeving Tilburg/Brabant die een scheur als in mijn frame kan repareren. Ik zou erg blij zijn als iemand me verder kan helpen!

Het betreft een Batavus frame van Reynolds 531 buis uit '90/'91.

Groet,
Sjors

nou het lijkt me niet slim, maar goed....... Je kan RIH in de westerstr. in a'dam is bellen. Dat is niet in de buurt maar als jij aan dat ding gehecht bent heb je dat er toch voor over? RIH is een ouderwetse race zaak die zelf ter plekke frames maakt. In mijn optiek is het oude zooi maar in de jaren 60-70 begin 80 was hij state of the art. Vele kampioenen reden op zijn fietsen. Maar goed hij heeft goede kijk op stalen frames, maakt ze zelf, en hij kan je denk ik goed adviseren of het uberhaubt veilig is om het te maken. Zo niet en kun je ondanks dat geen afstand nemen van jouw 'oude zooi' dan kan hij misschien wel een net zo slap kopietje maken die net zo lekker rijdt als je oude ros.

sorry voor de toon, heb vandaag heerlijk gereden op mijn carbon/alu rosje en dat rijdt als een feest op een kermis vergeleken met de twee stalen fietsen die ik hiervoor bereed.

succes!

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar vind het wel erg sympathiek en milieuvriendelijk dat je zo gehecht bent aan je fiets, en niet zomaar mee wilt varen met nieuwe high-tech zaken, die vaak onnodig zijn. Er zijn gelukkig nog heel wat stalen-racefietsen-bouwers. Wellicht is Duell in het westland handiger voor je, deze lassen de frames ook zelf en zijn best erg modern.

Een echte kenner ben ik niet, maar ik geloof wel dat Reynolds buizen best high-tech zijn, en van vrij dus chromostaal zijn gemaakt. Dat maakt het er niet makkelijker op denk ik. Maar wellicht kan er 1 buis gewoon helemaal vervangen worden.

Ik ben benieuwd naar je resultaat, want technisch gezien is het een interessante klus! Alexander

Hallo, opweg naar mijn werk rijd ik elke dag langs RIH.
Ze repareren daar alleen RIH fietsen staat er op de deur. Geen optie dus.
Of RIH ouwe zooi is durf ik niet te zeggen.
De fietskoeriers doen een moord voor een klassiek RIH baan- of raceframe.
Zijn ook mooier dan moderne frames met die gekke schuine bovenbuizen.
Ik begrijp heel goed dat jij je oude frame wil laten maken.
Succes!
niko

Zo, een echt Reynolds 531 frame.
Dat zou ik ook niet zomaar bij het grof vuil zetten.

In Wageningen zit Recycle, die sinds enkele jaren samenwerkt met Dynamo uit Nijmegen, die het fietsenmerk Avaghon bouwen.
De naam Re-Cycle zegt natuurlijk genoeg. En het is wat dichter bij Tilburg.
De NAW-gegevens vind je in het tijdschrift, waar ze al vele jaren trouw in adverteren.

Overigens hoef je niet per se naar een fietsenbouwer voor reparatie. Een goede lasser moet het ook kunnen. Met nadruk op 'goede' want Reynoldsbuis is vrij dun, dus je moet de lasstaaf niet te lang erop zetten, want dan brandt er een gat in je frame en ben je nog verder van huis.

Mijn fiets ben ik erg aan gehecht en is ook al eens gelast (door een lasser in Chili): een scheur dwars op de buis van circa 3 cm in de rechterbuis van de achtervork die aan de crankbus vastzit op zo'n 8 cm van de lug bij de crankbus. Nadien rijd ik alweer 12 jaar als een zonnetje op mijn fietsie.
Niet weggooien dus, dat mooie Reynolds frame.

Ook ik ben dol op Reynolds 531 staal voor fietsframes. Maar .... het is een wat ouderwetse staalsoort (tijdens de oorlog ook in Spitfires gebruikt) en geen chromo maar mangaan molybdeenstaal, dat dus niet zo makkelijk te verwerken is, en al helemaal niet te lassen. De beste manier is solderen. De site van Reynolds bevat veel informatie. Marten Gerritsen of Vittorio zullen er vast wel raad mee weten.
Overigens zijn er 531 frames en 531 frames. Vaak hadden de goedkopere frames (zoals misschien deze Batavus) alleen maar Reynolds 531 voor de hoofdbuizen, maar niet voor de achtervorken. Bovendien was het dan lang niet altijd double butted. In pricipe kun je dat allemaal precies aflezen uit de Reynolds sticker die er op je zitbuis hoort te zitten.
Of het nog rendabel is? Eigenlijk niet natuurlijk. Niet omdat moderne frames noodzakelijk veel beter zijn, maar omdat je zulke fietsen uit die tijd met een beetje zoeken tweedehands voor betrekkelijk weiing geld kunt kopen, zelfs als ze door gerenommeerde bouwers gemaakt zijn. Aan alle moois komt een eind. Wil je weer zo'n fiets en net als ik geen alu frame uit China, dan kun je dat door een goede framebouwer zo op maat laten maken, met alle prettige eigenschappen van je huidige fiets, maar ook de voordelen van de moderne onderdelen.
Wim

Bedankt voor de snelle reacties tot nu toe!

Zoals ik al dacht is het geen eenvoudige klus, zeker niet iets om aan een beunhaas over te laten. Rendabel is het ook vast niet meer idd. Codewoord is iig solderen en niet lassen. M-gineering (neus vaak op die -interessante- site) weet vast raad, maar helaas ligt Kiel-Windeweer voor mij niet zo snel op de route. (voor wie wel??) Maar goed, ik ga eens wat rondbellen. Ik gebruik de fiets trouwens ook om te koerieren en dan is een high-end fietsje een beetje zonde.

@Carolien: zo snel is staal geen 'oude zooi' hoor; wist je dat bijvoorbeeld in een koers als Parijs-Roubaix nog steeds renners op een (in de ploegkleuren gespoten en dus moeilijk te herkennen) stalen frame rijden? Vanwege de unieke eigenschappen van staal. Op de site van Van Herwerden staat daar een en ander duidelijk over uitgelegd. En echt exclusieve (maat)frames (Gios, Seven) worden veelal ook nog van staal gemaakt. Aan mijn 'oude zooi' ben ik bovendien heel weinig kwijt aan onderhoud (ik hoef veel minder vaak cassette+ketting te vervangen dan mijn 9v. fietsmaatjes) en een (double) voorderailleur schakel je wat mij betreft het fijnst op de buis. Oud wil ook niet per sé zeggen kwalitatief inferieur. Moet je maar eens een paar goed onderhouden oude Super Record wielen een zwiep geven - die blíjven draaien.

Maar goed, het is -voor mij- vooral een kwestie van gevoel. Dus als jij je heerlijk voelt op je carbon frampie -> prachtig toch? Dat nieuwe spul ís ook gewoon om je vingers bij af te likken!

Nog genoeg fietsdromen open wat dat betreft...

Groet,
Sjors

Sjors schreef: M-gineering (neus vaak op die -interessante- site) weet vast raad, maar helaas ligt Kiel-Windeweer voor mij niet zo snel op de route.

(voor wie wel??)
de postbode?