Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Poedercoaten of spuiten? - Forum Wereldfietser

Poedercoaten of spuiten?

In mijn hele lange zoektocht naar de ideale vaderfiets/trekkingfiets ben ik nu wellicht zover dat ik maar een maatfiets laat bouwen bij Vittorio. Nu ja, ik heb contact met hun.
Heel mooi allemaal, maar zij spuiten hun frames. Omdat ik ontwerper ben, weet ik dat dat minder hard is dan poedercoaten (santos, vsf, koga, etc; herkenbaar aan sinaasappelhuidje), en milieubelastender. Zijn er mensen die slechte ervaringen hebben met gespoten frames van Vittorio? Of goede ervaringen?

Alvast weer bedankt voor de reakties! Alexander

Ik heb dan wel geen ervaring met de gespoten frames van Vittoria maar misschien dat je hier toch wat aan heb. Ik ben in het bezit van een Canondale racefiets. Dit alluminium frame is niet gepoedercoat. Het heeft wel een ander soort behandeling gehad wat zogenaamd millieuvriendelijker is. De fiets is 3,5 jaar oud. Rond de luchtgaatjes ontstaat nu een soort "corrosie-vorming". Er zitten luchtbellen onder de lak en de lak laat los. Ik ben van plan om in de loop van de tijd het frame opnieuw te laten spuiten. Maar een ding is zeker: ik laat het eerst poedercoaten. Mijn fiets moet gewoon goed zijn. Het mag dan wel millieu-onvriendelijker zijn ..." but I don't care". Een auto belast het millieu vele malen meer.

Heej Alexander,

Ga je nou toch voor een Vittorio? Jammer dat je de Santos laat staan hoor... :lol:
Die kun je trouwens ook poedercoaten! :wink:

Hmm, interessant. Bij mijn oudere giant van aluminium deed zich hetzelfde probleem voor; het bladerde daarna gewoon af zodat er een witte, aangetaste laag overbleef.

Maar poedercoaten is volgens mij wel het milieuvriendelijkste. Je gebruikt dan nml. geen oplosmiddelen en is wat duurzamer en harder. Helaas is het vooral geschikt voor grotere series. Na het poederen moet de hele machine schoongeveegt worden. Met spuiten ben je wat flexibeler en de installatie is denk ik veel goedkoper.

Maar bedankt voor je reaktie!

O, nog een reaktie op fietsjunks (leuk), excuus voor de rommelige volgorde: vooralsnog heb ik nog een aantal opties open: t400, vittorio, Santos (duurste) en bijv. avaghon, waar ik vrijdagavond ga proefrijden. Thorn is ook afgevallen intussen...

Zo, laten we het hier verder maar over lakken hebben, ik zal andere (leuke) reakties verder persoonlijk beantwoorden.

adekruif schreef:Helaas is het vooral geschikt voor grotere series. Na het poederen moet de hele machine schoongeveegt worden. Met spuiten ben je wat flexibeler en de installatie is denk ik veel goedkoper.

Maar bedankt voor je reaktie!

Mijn Storck is ook gepoedercoat hartstikke sterk. Storck bouwt, last, zijn frame's zelf. Dat gaat niet in grote serie's, als ze meer dan 2500 frame's per jaar maken is het denk ik veel. Dus die grote oplage is niet een voorwaarde om aan een gecoat frame te komen.


Groet, Haike

adekruif schreef:Hmm, interessant. Bij mijn oudere giant van aluminium deed zich hetzelfde probleem voor; het bladerde daarna gewoon af zodat er een witte, aangetaste laag overbleef.
aluminium moet goed voorbehandeld worden wil je een goede hechting krijgen. Daar gaat het doorgaans op mis

Maar poedercoaten is volgens mij wel het milieuvriendelijkste. Je gebruikt dan nml. geen oplosmiddelen en is wat duurzamer en harder. Helaas is het vooral geschikt voor grotere series. Na het poederen moet de hele machine schoongeveegt worden. Met spuiten ben je wat flexibeler en de installatie is denk ik veel goedkoper.
Poedercoaten is prima geschikt voor kleine series. Kleuromstellen is misschien wat lastiger, maar de investering blijft beperkt.

Wel zie je bij fietsen dat poedercoat na een aantal jaren last krijgt van onderroesten, Met eerst fosfateren kun je dat uitstellen. Een goed natlaksysteem is volgens mij echter nog steeds beter. Desgewenst kun je daar een poedercoat blanke laag overheen zetten om de stootvastheid te verbeteren

Excuus, inderdaad Mart, dat kleur omstellen is het lastigste. En daarom vond ik het wat minder handig voor kleinere series. Maar verder heb je interessante dingen te vertellen over dat onderroetsen; dat wist ik nog niet. Past Santos niet die laatste variant toe?
Nu gaat Santos natuurlijk helemaal ver met hun platinum-behandeling; hoewel ik me afvraag of dat echt nodig is, vind ik het wel een interessante inovatie voor de fietswereld.
Hoe dan ook, bedankt voor je antwoord! Alexander

Poedercoaten kan in veel kleuren en varianten en kleuren kijk maar eens naar de frames van Ridley, Mégalos en Santos.
Al wil je 4 kleuren op je fiets is dat geen bezwaar.
Groot41