Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Revisie stalen Snel tot opnieuw vakantiewaardige fiets - Forum Wereldfietser

Revisie stalen Snel tot opnieuw vakantiewaardige fiets

Snel_start.jpg
Voor mijn zoon (2 meter) was het moeilijk een passend en betaalbare vakantiefiets te kopen. Dus: we zijn gestart met het moeilijkste onderdeel --> een passend frame. Voor weinig geld konden we deze fiets ophalen en nu zullen we gaan beginnen met het herstel van deze fiets.
Er is, behalve het frame, erg weinig om over te houden, vrees ik. Er zitten nu hele smalle racewielen in, de remmen zitten wat wonderlijk op de fiets en er zijn erg weinig originele onderdelen op de fiets achter gebleven. In positieve zin: we hebben veel vrijheidsgraden om uit te kiezen.

Ik heb wel direct 2 vragen: wat mij verraste was het feit dat het frame toch enigszins "sloping is". Ik had een meer klassieke randonneur verwacht met horizontale buis. Toch hoort de vork wel bij de fiets, denk ik: zelfde kleur en ook een snel-logo-tje.
Omdat er wel andere wielen in moeten vroeg ik mij af hoe je kunt bepalen welke velgmaat en bandenmaat je kunt hanteren bij een bepaalde vorkbreedte. Idealiter wil ik naar wat bredere banden toe van 42mm of breder. Maar er moet ook ruimte blijven voor een spatbord. Tips welkom!
Probeer eerst eens met de huidige wielen, ook al zijn ze smal en niet geschikt, met de gewenste banden welke ruimte je overhoudt voor spatborden en vorken. Vooral ook achteraan bij de liggende vork.
De band voor zal groter/breder kunnen dan achter, daar staat of valt alles met hoeveel ruimte je hebt bij de liggende achtervork aan de trapas kant. Meet dan ook even op hoeveel ruimte je van velg tot mannetje (het dwarsliggende stukje waar je een spatbord op vast kan maken) Veel banden worden met de breedte ook hoger en dat hangt dan ook weer samen met de breedte van de velg.
koekjes_op_pad schreef:
vr 06 mar, 2026 21:42
... en er zijn erg weinig originele onderdelen op de fiets achter gebleven. In positieve zin: we hebben veel vrijheidsgraden om uit te kiezen.
In de schuur heb ik een doos vol onderdelen gevonden, mocht je specifiek ergens naar op zoek zijn, wie weet vind ik wel iets in die doos. Ik moet nog wel de moeite en zin kweken het hier in dit forum te gaan willen plaatsen in de Te Koop sectie. :roll:
ik heb je net een bericht/mail gestuurd want ik wil je ook graag helpen.
Super fijn, al jullie meedenk-power! Ik ga beginnen met het geheel strippen van de fiets. Dan pas ik eens even een ander wiel met een bredere band in de fiets om te kijken hoe het zit met de ruimte en zal ik even een foto van die situatie maken. Zo komen we wel verder!
Leuk frame! Beetje jammer dat men er zo'n lelijke unicrownvork in gezet heeft. Zou voor mij al een reden zijn om die te vervangen.

Ik heb zelf een voorganger van die fiets, de Expedition:

Zoals gekocht:

Afbeelding

Na een kleine verbouwing, samen met de Expedition van mw non-fixie:

Afbeelding
IMG_5606.JPG
IMG_5605.JPG
gaatje in frame ontdekt!
Het ontmantelen ging vandaag voorspoedig. Het schroefdraad in het frame leek in alle gevallen nog goed en ik begon voortvarend met het schoonmaken. Helaas ontdekte ik een gaatje in de liggende achtervork vlakbij het plaatje van de standaard. Rotplek, natuurlijk: altijd vies en nat.
Een bevriende fietsenmaker gaat dinsdag even kijken of het de moeite is het te solderen. Anders is het project alweer snel gestrand, helaas.
De fiets is sowieso wel erg beschadigd, dus als we verder gaan zal ik ook nog wel wat plaatselijke lakreparaties moeten uitvoeren. Nog tips over een geschikte onderlaag?