Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jura en Via Rhona - Forum Wereldfietser

Jura en Via Rhona

Hallo,

Ik overweeg deze zomer van Basel over Genève naar Lyon te fietsen. Eerst de Zwitserse route 7 Jura, dan de Via Rhona.

Ik zag dat dit traject grotendeels verhard is maar toch ook enkele stukken niet. Hoe moet ik me die onverharde stukken voorstellen?

Ik zou dit liefst met racefiets met 30-32mm banden willen doen. Maar heb als 't moet ook een gravel waar ik breder op kan gaan.
Geen ervaring met deze specifieke route door de jura, maar wel met andere nationale fietsroutes in zwitserland. Daar waren eigenlijk zonder uirzondering de 'onverharde' stukken gewoon redelijl goed aangestampte grindpaden met af en toe een kuil of wortel. Eigenlijl niet veel slechter dan een hobbelige en afgebrokkelde assfaltweg ;)

K zou er zelf prima met een racefiets met 32mm overheen durven :)
Route 7 is totaal 'Natural surface: 14 km' (bron: https://schweizmobil.ch/en/cycling-in-s ... nd/route-7) dat is erg weinig op de totale omvang. Ik kan me ook eigenlijk niet herinneren dat ik onverhard heb gereden, ja een soort karrepad wel door het bos. Prima te doen.

Als je beter beeld wilt kun je het beste even Komoot bekijken en dan de stukjes die als onverhard te boek staan.
Interessant om dit te lezen. Ik ben zelf ook mijn eerste langere fietsreis aan het plannen en zat toevallig ook al een beetje naar routes richting Zwitserland te kijken.

Goed om te horen dat die onverharde stukken meestal wel mee vallen. Met een racefiets met 30-32 mm banden zou dat dan dus prima moeten lukken.
Alternatief is de Grande Traversée du Jura Fietsroute (GTJ) die ongeveer paralel, maar dan in Frankrijk loopt.
Je hebt daarvan een fietsroute (verhard) en een mountainbike/gravelbikroute, dus misschien wel mooi te combineren.