Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Krakende trapas onder belasting? - Forum Wereldfietser

Krakende trapas onder belasting?

Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier en hoop dat jullie me wat richting kunnen geven. Tijdens mijn laatste ritten hoor ik een duidelijk krakend geluid bij elke stevige trap, vooral als ik heuvelop fiets of met bepakking rijd. Op vlak terrein is het minder hoorbaar.
Het gaat om een trekkingfiets met ongeveer 12.000 km op de teller. De trapas is (voor zover ik weet) nog nooit vervangen. Ketting en cassette zijn vorig jaar vernieuwd.

Wat ik al heb geprobeerd:
  1. Pedalen opnieuw ingevet en vastgezet
  2. Crankbouten gecontroleerd en aangedraaid
  3. Zadelpen schoongemaakt en opnieuw gemonteerd (las dat dit soms ook de boosdoener kan zijn)
Het geluid blijft echter terugkomen.
Mijn vragen:
  • Is dit typisch een versleten trapaslager?
  • Hoe kan ik testen of het echt de trapas is en niet bijvoorbeeld de kettingbladen of pedalen?
  • Is het verstandig om preventief de hele trapas te vervangen voor een lange reis, of eerst verder zoeken?
Alle tips zijn welkom — ik sleutel graag zelf, maar wil niet onnodig onderdelen vervangen.

Alvast bedankt!
Wat voor trapas heb je?
Die Hollowtech 2 dingen gaan minder lang mee dan de vierkante versie.
Beide zijn trouwens niet duur om te vervangen.
Maar hem er even uithalen en opnieuw ingevet terug plaatsen wil ook wel is helpen.
Ik zou eerste voelen of je spelling op de trapas voelt door de cranken in verticale positie richting het frame krachtig heen en weer te bewegen.

Stap 2 is checken of de trapas aan beide kanten voldoende goed vast zit.

Daarna zou ik de trapas demonteren, kijken hoe de staat is. Schroefdraad van de trapas en het frame inwendig reinigen. Trapas bussen weer invetten en alles weer terug monteren nadat het goed vast gezet is en testen.
Altijd beginnen met een paar andere pedalen, dat is echt het begin, dan kijken of je het ook nog hoort als je staand fietst / trapt, hoor je het dan niet dan is het waarschijnlijk niet de trapas.

Heb je een vierkante trapas? Cranks eraf en voelen of hij rauw draait, zo ja vervangen, als hij geen speling heeft en soepel draait dan kijken of hij vast zit.
Uit je omschrijving is duidelijk dat het krakende geluid zich voordoet als je veel kracht zet.
Ik neem aan dat je meer dan één kettingblad hebt.
Als dat zo is, is het verreweg het gemakkelijkste om eerst uit te sluiten dat het aan de kettingbladen ligt. Hiervoor hoef je niet te sleutelen.

Kijk welke combinaties van tandjes vóór en achter je ongeveer hetzelfde verzet opleveren.
Bijvoorbeeld : vóór 48t en achter 21t (verhouding 2,3) is ongeveer gelijk aan vóór 32t en achter 14t. Zoek nu een steile helling (of rijrichting met stevige tegenwind) waarbij je met deze combinaties flink kracht moet zetten. Als de ene combinatie wél geluid produceert en de andere niet, ligt het waarschijnlijk aan de slijtage van één van de kettingbladen.
Nog een optie : bout(en) van het/de kettingblad(en)
Als er een gebroken if bijna gebroken is krijg je ook krak-geluiden bij hard duwen.

(Maar de trapaslagers zijn wel de meest notoire boeven in deze)