Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trangia brandstoffles - Forum Wereldfietser

trangia brandstoffles

Hallo,

Ik ga dit jaar voor het eerst een trangia brander proberen en heb er een 1 liter brandstof fles bijgekocht.
Nu heb ik 2 bidonhouders onder elkaar op een mrs rail en past de 1 lieter fles net niet eronder.
Een 500ml zal er wel net onder passen.
Nu heb ik een liter er bij aangeschaft omdat de brandstof vaak in 1 liter flessen worden verkocht dus gelijk kunt over schenken.
Bij een halve liter hou je een halve liter over die je dan ook weer moet vervoeren of weg moet gooien.
Mijn vraag is dus of er meer mensen zijn met dit dilemma en de volgende vraag is hoe lang je met 500ml kunt koken bij regelmatig gebruik.
Graag tips.

gr Robert
De santos wijnfleshouder al geprobeerd, daar past een flinke fles in en dan zit je ook niet met die uitdaging, over koken met spiritus kan ik je niks vertellen.
IMG_7812.jpeg
Ik heb hem met een petfleshouder onder mijn frame hangen.
Hoe lang je met een halve liter doet hangt helemaal af van je gebruik.
Wij drinken ongeveer 10 koppen thee/koffie per dag en koken een volledige maaltijd.
Dan doen we ongeveer 4 dagen met 1 liter denk ik.
We proberen wel altijd warm water te halen in het toiletgebouw 😀
Die resterende halve liter hoef je toch niet te vervoeren of weg te kappen? Je kan hem ook gewoon thuis laten staan ...

Verbruik kan je proefondervindelijk testen: korte tochtjes maken ter voorbereiding maakt je al heel wat wijzer. Koffie zetten kan je er ook thuis mee doen, leer je en passant het ding goed gebruiken.
Hallo Robert,

wij gaan altijd met zijn tweeën en hebben 2 trangia's mee. Beetje veel volume en gewicht, maar ook comfort.
Wij koken 90% zelf met beide stellen. In de avond doen we nog een kopje oplos koffie en thee. Bij het ontbijt idem dito.
Dat kost ons ongeveer 0,9 liter per week.
Ik koop de bio ethanol van de Action. Die roet niet zo erg en heeft een hoge brandwaarde. In Duitsland heb je bij de grote bouwmarkten en verfhandels het merk KLAX Brennspiritus, dat is ook ver over de 90 % ethanol.
Roet op je pannen kan je met wat spiritus en WC papier prima weg poetsen.

Groeten Maarten
Kun je die liter niet verdelen over 2 halve liter flessen?
Hoeveel brandstof je verbruikt hangt erg erg van de combinatie brander /pan /windscherm. Een van de lichtste en zuinigste combinaties is een Wika brander, met een Toaks titanium pannetje en een bijpassend vesuv titanium windscherm. Met 25 ml alcohol, breng je daarmee een halve liter water aan de kook.
Screenshot_20260220_183446_Chrome.jpg
Screenshot_20260220_183906_Chrome.jpg
hé hoi,
ik ben van huis uit naar italie gefietst, elke dag 2x gekookt (past, groente savonds en smorgens havermoutpap) en per dag 3x theewater gezet. verbruik van 1 liter spiritus was 8 dagen, bij Basel heb ik moeten tanken...uhm...nieuwe fles spiritus gekocht bij pompstation.

overigens hangt de literfles van trangia onderaan aan het frame aan een Topeak bidonhouder modula java cage (die ik wat heb aangepast ivm diameter net te klein bleek)

groet Ed