Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Kroatië - Forum Wereldfietser

fietsen in Kroatië

Hallo,

wij zijn twee beginnende fietsers die nog maar 1 fietsreis gedaan hebben. Nu zouden we dit jaar graag naar Kroatië gaan. Ik vind nergens ( of bijna nergens) info over fietsen in Kroatië waardoor ik aanneem dat Kroatië niet echt een fietsland is. We kiezen hoofdzakelijk die bestemming omdat het ons kosten uitspaart aangezien we mee kunnen met de auto en de fietsen achterop met iemand. Is er iemand die Kroatië al befietst heeft en het leuk heeft bevonden? Ik heb al gehoord dat bepaalde ferry's naar de eilanden geen fietsen meenemen maar ik weet ook niet welke. Is het aan of af te raden daar te gaan fietsen om gelijk welke reden?

Zoals ik al zei zijn wij nog geen diehardfietsers wat wil zeggen dat we liefst niet voortdurend klimmen en dalen. Wij fietsen vooral uit plezier en voor de welbekende redenen dat je op plaatsen komt waar je anders niet geraakt en je op een heel andere manier een land leert kennen. Daarom vinden we voortdurend op en af fietsen niet zo leuk, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het constant plat moet zijn.

Als er iemand zou zijn die al in Kroatië heeft gefietst, zou het leuk zijn als die mij wat extra info zou kunnen bezorgen over bijv de aangenaamste fietsregio's enzo.

merci

Hallo Annelies,

Vorig jaar heb ik een maand door Kroatië gefietst met man en kinderen. Onder landeninfo vind je de nodige info over Kroatië, en op onze site www.fietsreizigers.nl een uitgebreid verslag. Je hebt gelijk, er wordt nog maar weinig gefietst in Kroatië en er is nog maar weinig info over te vinden. Ten onrechte vind ik! Onze ervaringen waren prima: goede wegen, veel campings prachtige natuur & zee en overal goedkope restaurantjes. Wij hebben Istrië wel gemeden, dat leek ons te toeristisch. Fietsen is wel pittig: overal heuvels, ook op de eilanden, en als het effe kan lopen de wegen over de toppen heen. Met daarbij hoge temperaturen. Wij houden wel van klimmen en een lekker temperatuurtje maar als je echt wilt boemelen is Kroatië wat minder geschikt.

Goede reis?

Petra P.

hallo,

ja die site heb ik kort na mijn geposte vraag gevonden en gelezen. Het geeft mij een goed beeld van een mogelijke route. Ik heb alles opgeschreven wat ik nuttig vond en zal gauw es op een kaart kijken waar alle plaatsen liggen waar jullie gefietst hebben. We gaan zowieso naar Kroatië maar ik ben wel blij dat ik er nu wat meer info over heb. Mag ik jullie, bij latere eventuele vragen als we de route uitstippelen, contacteren? Mss via dit forum of via email.
Dankuwel!

ik vergat dan uiteindelijk nog te vragen of de heuvels (bergen) te doen zijn met een fiets met maar 7 versnellingen.

Annelies

Hallo Annelies,

Hoe meer versnellingen hoe kalmer aan je kunt fietsen. Het lukt ook wel met 7 denk ik, maar afhankelijk van je conditie moet je dan misschien af en toe een stukje lopen. Mail maar als je nog vragen hebt, dat kan ook via onze eigen site.

Groet,

Petra P.

Hallo Annelies,

Hoe meer versnellingen hoe kalmer aan je kunt fietsen. Het lukt ook wel met 7 denk ik, maar afhankelijk van je conditie moet je dan misschien af en toe een stukje lopen. Mail maar als je nog vragen hebt, dat kan ook via onze eigen site.

Groet,

Petra P.

Hallo Annelies,
Mocht je kiezen voor Istrië; daar is net van verschenen de uitstekende Radatlas Istriën bij uitgeverij Esterbauer. Met gedetailleerde kaartjes en veel praktische info.
Van Kroatië zijn verder hele goede wegenkaarten beschikbaar van Freytag & Berndt in diverse schalen (1:250.000, 1:150.000 en zelfs 1:100.000
Zie voor meer info www.fietsgidsen.nl
Luc
Hallo,

Ja Istrië. heeft er iemand al in Istrië gefietst? Ik las net op een site over georganiseerde fietsvakanties dat Istrië de mooiste fietsroutes heeft. Is dat zo en is het zo dat Istrië veel toeristischer is dan de rest van Kroatiê.
Merci!
annelies_pj schreef:Hallo,

wij zijn twee beginnende fietsers die nog maar 1 fietsreis gedaan hebben. Nu zouden we dit jaar graag naar Kroatië gaan. Ik vind nergens ( of bijna nergens) info over fietsen in Kroatië waardoor ik aanneem dat Kroatië niet echt een fietsland is. We kiezen hoofdzakelijk die bestemming omdat het ons kosten uitspaart aangezien we mee kunnen met de auto en de fietsen achterop met iemand. Is er iemand die Kroatië al befietst heeft en het leuk heeft bevonden? Ik heb al gehoord dat bepaalde ferry's naar de eilanden geen fietsen meenemen maar ik weet ook niet welke. Is het aan of af te raden daar te gaan fietsen om gelijk welke reden?

Zoals ik al zei zijn wij nog geen diehardfietsers wat wil zeggen dat we liefst niet voortdurend klimmen en dalen. Wij fietsen vooral uit plezier en voor de welbekende redenen dat je op plaatsen komt waar je anders niet geraakt en je op een heel andere manier een land leert kennen. Daarom vinden we voortdurend op en af fietsen niet zo leuk, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het constant plat moet zijn.

Als er iemand zou zijn die al in Kroatië heeft gefietst, zou het leuk zijn als die mij wat extra info zou kunnen bezorgen over bijv de aangenaamste fietsregio's enzo.

merci
Ben zojuist terug van mijn 2e fietsvakantie in Kroatie.Wij zij echter altijd met het vliegtuig gegaan dus vauit Zadar of Split (croation airlines). We hebben hoofdzakelijk de kustgebieden en mn de eilanden aangedaan
kroatie is een uitstekend fietsland , ook al is er geen meter vlak
Je kan met de fiets op de ferry naar de eilanden , alleen niet met de catamarans. (zie de webside van Jadrolina)
Wij hebben vrijwel altijd bij particulieren een kamer gehuurd (25 euro)
Wij vonden de eilanden het plezierigste om te fietsen De kustweg is mn in het hoogsiezoen wel erg druk.In het algemeen schat ik de kosten op 50% van Nederland. Als je meer info wilt kun je mij mailen
Wij hebben 2 jaar geleden in Kroatie gefietst.
Vertrokken vanuit Dubrovnik (Cavtat), een rondtit gemaakt van 2 weken.
Mail me, en ik zal je mijn reisverslag doormailen.
Mijn ervaringen waren trouwens niet unaniem positief.
Als je liefst niet voortdurend klimt, dan weet ik niet of je in Kroatië aan het juiste adres bent :) Er is nl geen meter vlak....

Groeten,

Koen
annelies_pj schreef:Hallo,

merci
hey

ik zou graag je reisverslag eens lezen. maar ik weet niet hoe ik je moet mailen :D ik weet niet waar ik die moet zoeken..
daag

Hoi Annelies,

Ik heb wel wat ervaring met fietsen in Kroatië.
Persoonlijk vind ik Istrië juist heel geschikt om te fietsen. Mijn ervaring met Istrië is dat alle toeristen binnen 5 km afstand van de kust zitten, als je een half uurtje richting binnenland fietst kom je niemand tegen. De meeste kleine weggetjes zijn heel rustig maar wel geasfalteerd of bedekt met wit gravel. In Istrië klimt het landschap heel geleidelijk van west naar oost, als je bijvoorbeeld vanuit Porec een rondje van 60 km maakt en dus 20 km het binnenland in gaat, zijn de hoogste punten 200-350 meter. De echte bergen zijn aan de oostkust van Istrië. De rest van de Kroatische kust heeft ook steile hellingen en bergen van minimaal 1000 m die dicht tegen de kust aan liggen.
Noord- en Oost-Kroatie is op veel plekken heel erg vlak, een verlengstuk van de Hongaarse steppe, en minder mooi.
Een ander mooi en rustig gebied dat niet al te steil is, is het gebied ten noorden van Zagreb rondom Krapina en Trakoscan; het voordeel is dat het daar meestal ook minder heet is dan aan de kust. Toen ik er in de zomer van 2003 fietste, was het er echter bijna 40 graden.

Veel plezier in Kroatië toegewenst !