Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wiel uithalen en terug zetten met een Rohloff naaf en riem - Forum Wereldfietser

Wiel uithalen en terug zetten met een Rohloff naaf en riem

hoe moeilijk is het om een lekke band te verwisselen met een fiets met een Rohloff naaf en een riem? Ik heb altijd een ketting gehad maar wil denk ik overtappen op een fiets met Rohloff naaf en riem. Waar ik me zorgen om maak is als ik een lekke ban krijg, hoe makkelijk is het dan om de wiel eruit te halen en weer terug te zetten? je moet de riem ook weer goed zetten begrijp ik en na spannen?

en wat als de riem knapt en je wilt de reserve riem erop zetten? gaat dat wat makkelijk? Iemand ervaring mee en me kan vertellen hoe makkelijk dat gaat?

Wil graag overstappen maar maak me hier toch wat zorgen over. Al helemaal als de Rohloff elektrisch geschakeld is, dan komt er nog meer bij kijken om het wiel eruit te halen.
Ervaring met wisselen van riem heb ik niet, maar het verwisselen van een band is eenvoudig vind ik.

Het belangrijkste punt van aandacht is het zetten van de versnelling in de lichtste (1) of zwaarste (14) voordat je de schakeldoos en riem los haalt. Anders kun je de boel van de naaf in de war gooien (weet niet precies wat daar gebeurt maar beter voorkomen!).

Verder zijn er genoeg tutorials op YouTube te vinden.
janster schreef:
ma 13 okt, 2025 13:30
Hoe moeilijk is het om...
...en wat als de riem knapt en je wilt de reserve riem erop zetten? gaat dat wat makkelijk? Iemand ervaring mee en me kan vertellen hoe makkelijk dat gaat?
Niet moeilijk. Je moet je frame open maken, dus daarvoor het juiste stukje gereedschap hebben (maar dat zal ook altijd wel een standaard dingetje zijn). Welke fiets heb je?
Terug op spanning zetten kan m.i. prima op gevoel: een beetje 'speling'. Niet te strak en niet te los. Nooit probleem mee gehad.

Overigens plak ik zelf een (achterband)band meestal gewoon terwijl ie in het frame zit, bij een niet-gecompliceerde lek.
Je hoeft het frame toch niet open te maken als je alleen je (binnen)band wil verwisselen?

Alleen als je de riem wilt vervangen is dat nodig.

Is simpel: https://youtu.be/ZxZR4rDUFjM?si=RXmhgI8absXE1aoC
janster schreef:
hoe moeilijk is het om een lekke band te verwisselen met een fiets met een Rohloff naaf en een riem?
Niet moeilijk, rustig blijven opletten en dan komt het wel goed.
janster schreef:
Ik heb altijd een ketting gehad maar wil denk ik overtappen op een fiets met Rohloff naaf en riem.
Als je al Rohloff met ketting rijdt dan is het eigenlijk gewoon hetzelfde. Wel zou ik me dan als ik jou was afvragen of het wel nodig is om van fiets te wisselen, als het enige verschil tussen je huidige fiets met Rohloff en je toekomstige fiets met Rohloff de riemaandrijving is.
janster schreef:
je moet de riem ook weer goed zetten begrijp ik en na spannen?
Nee, de afstand tussen het midden van je achternaaf en het midden van je trapas blijft gelijk voor de lekke band aan na de lekke band.

Slechts zorgen dat het wiel weer in precies dezelfde positie teruggeplaatst wordt, wat met de met riemaandrijving bijna altijd gebruikte verticale uitvalpatten niet zo gek moeilijk is, alleen goed opletten dat je het wiel niet verkeerd monteert.
janster schreef:
en wat als de riem knapt en je wilt de reserve riem erop zetten? gaat dat wat makkelijk? Iemand ervaring mee en me kan vertellen hoe makkelijk dat gaat?
Riem spannen moet je slechts zelden, vooral als de spanning van de riem niet meer goed is na vervanging van riem en/of tandwielen. Hoe dat spannen moet, verschilt per merk&type fiets.
Jurr schreef:
ma 13 okt, 2025 16:51
Als je al Rohloff met ketting rijdt dan is het eigenlijk gewoon hetzelfde. Wel zou ik me dan als ik jou was afvragen of het wel nodig is om van fiets te wisselen, als het enige verschil tussen je huidige fiets met Rohloff en je toekomstige fiets met Rohloff de riemaandrijving is.
[/quote]

Ik heb op dit moment een fiets met derailleur en ketting. Die fiets is na 15 jaar wel aan vervanging toe en ik wil gewoon een nieuwe fiets ook. Is een Cannondale T800.Heb dus geen enkele ervaringen met een Rohloff en riem. Zit nu te kijken naar een Avaghon X29 met Rohloff en riem
janster schreef:
ma 13 okt, 2025 17:31
Ik heb op dit moment een fiets met derailleur en ketting. Die fiets is na 15 jaar wel aan vervanging toe en ik wil gewoon een nieuwe fiets ook. Is een Cannondale T800.Heb dus geen enkele ervaringen met een Rohloff en riem. Zit nu te kijken naar een Avaghon X29 met Rohloff en riem
Fraaie fiets zo'n X29! Mocht je geen wens hebben voor een verende voorvork, nu of in de toekomst, zou je ook nog een Avaghon Atlas kun overwegen.

Of blijvend bij Nederlands staal met Rohloff en riem, een Vittorio Globetrotter.
Storm schreef:
ma 13 okt, 2025 16:25
Je hoeft het frame toch niet open te maken als je alleen je (binnen)band wil verwisselen?
Alleen als je de riem wilt vervangen is dat nodig.
Klopt. Dat was dan ook precies wat ik geciteerd had en waarop ik antwoordde. :wink:
Bedankt voor alle reacties, maar ik denk dat een fiets met Rohloff naaf en riem het niet gaat worden. Prijzen liggen toch hoger dan ik wil uitgeven. Ik dacht voor max 3000-euro je wel een fiets met Rohloff naaf kunt krijgen maar prijzen beginnen vanaf 4500. De Koga World Traveller kost 4699-euro terwijl de derailleur versie 2499 euro kost. Ik denk dat het de Koga WT wordt met derailleur en ketting. Stukken goedkoper. Dan maar een paar keer onderhoud plegen.

Nogmaals bedankt voor de reacties en ik hou het maar bij de derailleur.
Je zou nog naar de Jan Janssen Rohnin kunnen kijken, afhankelijk van wat je aanvinkt 3400 Rohloff met ketting en 3700 Rohloff met riem. Al begrijp ik helemaal dat een derailleur schoonmaken opeens helemaal niet zo'n probleem meer is.
Bedankt voor de tip. Dacht dat na zoveel jaren de prijs van de Rohloff wel iets gedaald zou zijn maar niet. Ja voor paar duizend euro minder is schoonmaken ineens geen probleem meer lol
kijk eens bij de outlet van Bike4travel: https://www.bike4travel.nl/665-outlet
janster schreef:
ma 13 okt, 2025 22:23
Bedankt voor de tip. Dacht dat na zoveel jaren de prijs van de Rohloff wel iets gedaald zou zijn maar niet. Ja voor paar duizend euro minder is schoonmaken ineens geen probleem meer lol
Ik ken eigenlijk nog nauwelijks voorbeelden van dingen die de afgelopen jaren goedkoper geworden zijn.
joopbos schreef:
di 14 okt, 2025 13:11
kijk eens bij de outlet van Bike4travel: https://www.bike4travel.nl/665-outlet

Die x 27,5 is een mooie!