Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen betrekking wielen zelfbouw aanhanger - Forum Wereldfietser

Vragen betrekking wielen zelfbouw aanhanger

Hey allemaal.
Ik heb zelf een fiets aanhanger gemaakt, omdat alle bestaande te koop aangeboden fiets aanhangers niet waren wat ik zocht. (Te breed en daardoor onhandig, te klein qua inhoud, niet passend voor mijn (lompe) fiets enz)
Mijn doel voor de aanhanger is voornamelijk om de statiegeldblikjes en flesjes in te kunnen gooien die ik tijdens mijn krantenwijk, met een grijper oppik.
Ik ben weinig technisch maar ik heb met het aanpassen van een oude steekwagen mijn perfecte aanhanger gemaakt. Het zit stevig vast met 2 strakke riempjes en een slot aan mijn bagagedrager, het voelt gewichtloos en het stuurt perfect mee, zonder om te slaan en kan door alle voetganger zig/zag hekken zonder af te stappen. Ook is het stil genoeg om 4:00 ochtends mee rond te fietsen.
Echter: Na 6 maanden gaan de wielen nu problemen geven. Verwachte dat al, aangezien een steekwagen niet gemaakt is om hard en vele kilometers mee te maken. De borgdoppen zitten er nog gewoon op maar er zit ruimte tussen die borgdoppen en de wielen waardoor de wielen horizontaal zijn gaan wiebelen waardoor het geluid merkbaar meer is geworden. Zover ik kan zien zitten er geen opvulringen tussen en zal dat allicht het probleem oplossen? Dus alleen toevoegen van opvulringen en nieuwe borgdoppen en kan ik dan vooruit?
Ik heb zelf wat zitten onderzoeken en ik vraag me af of ik niet beter wielen kan kopen met kogellagers in dit geval? Maar omdat ik er totaal geen verstand van heb, kunnen die wielen ook met die borgdoppen vastgezet worden of moet dat anders? Of is andere bevestiging beter voor dagelijks veel gebruik?
Bedankt alvast!
photo_2025-06-09_10-46-43.jpg
Wielen voor een steekwagen zijn in XX soorten los te koop. Bouwmarkten aflopen dus.
Wielen met kogellagers, indien leverbaar ( en passend!), zullen wat meer centen kosten dan met glijlagers.
Lekker creatief bezig. Op deze site staan prima wielen te koop en assen, bussen, etcetera, inclusief uitleg over wat je nodig hebt:
https://www.aanhangwagendirect.nl/produ ... band-300x4

Skelterwielen zouden ook kunnen, of minibike wielen, al is dat vaak goedkope troep. Op de naaf van een spaakwiel van een Puch Maxi past een steekwagenband. Daar kan je dan vervolgens een minibike van bouwen. Of een fietskar.