Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel / geen visum nodig voor USA - Forum Wereldfietser

Wel / geen visum nodig voor USA

Beste lezers,

Een vriend van mij en ik willen volgend jaar de pacific coast gaan fietsen, met wat extra lussen landinwaarts.
Wij vliegen naar Vancouver en blijven dan eerst 2 weken in Canada. Dan willen we Amerika ingaan tot aan San Diego (+ even naar Tijuana).

Maar we hadden de plannen om 90dagen in Amerika te blijven, maar nu hoorde we van iemand dat je zonder visum maar 60 dagen mag blijven. Zonder die 2 weken Canada uiteraard, want dat is geen Amerika.
Klopt dit van die 60 dagen? Want dan zouden we een visum moeten aanvragen en schijnbaar van horen kost dat zo'n 250 euro, en dat is niet niks voor 2 studenten...

Alvast bedankt,

Frank Goossens

Heb je niet sowieso een visum nodig als je niet 'normaal' via een luchthaven de US in wil?

Zie http://netherlands.usembassy.gov/visa_w ... gram2.html

Ik kom nogal eens in San Diego, en eerlijk gezegd heb ik het nooit aangedurfd dan even naar Mexico te gaan. Voor je het weet doe je iets fout, en mag je er niet meer in. Misschien ben ik te scheiterig.

Wim

Voor 90 dagen in USA heb je geen visa nodig, overschreid je dat met één dag, dan ben je de pineut. Je hele doopceel wordt in hun database opgeslagen. Ik kan hierover meepraten. Indien je bv 2 jaar later weer naar de USA gaat zonder visum dan wordt je subiet met de eerste de beste vliegtuig terug gestuurt.
Wel kun je zonder problemen met je Nederlandse paspoort naar en van Mexico binnenkomen. Ook zelf ervaren.

Heb je niet sowieso een visum nodig als je niet 'normaal' via een luchthaven de US in wil?
Tuurlijk! Zelfs als je bij de Niagara Falls vanuit Canada even een uurtje naar Amerika gaat om de watervallen van die kant te bekijken, wordt je paspoort binnenstebuiten gekeerd, een foto gemaakt en moet je een visum kopen twv 6 dollar (in 2004). Deze is dan 90 dagen geldig.

Anneke
FrankG schreef:Beste lezers,

Wij vliegen naar Vancouver en blijven dan eerst 2 weken in Canada. Dan willen we Amerika ingaan tot aan San Diego (+ even naar Tijuana).

Maar we hadden de plannen om 90dagen in Amerika te blijven.

Klopt dit van die 60 dagen? Want dan zouden we een visum moeten aanvragen en schijnbaar van horen kost dat zo'n 250 euro, en dat is niet niks voor 2 studenten...

Frank Goossens
Beste Frank,

Jouw "student zijn" brengt op het gebied van vrije tijd zeer grote voordelen met zich mee. 8)

Een werkende heeft hier meestal gebrek aan dat hopelijk gecompenseerd wordt door meer financiële ruimte.

Voor de meeste werkende is lang verlof opnemen zeer moeilijk en zelfs uitgesloten.

Beide hebben voor en nadelen.

Schorpioen. :mrgreen:

Uit wat ik opmaak uit de tekst op die officiele amerikaanse website geldt het visa waiver programma ook als je over land de VS binnenkomt. Dus als je een Nederlands pasporrt hebt en normaal in Nederland woont heb je geen visum nodig zolang je als tourist minder dan 90 dagen in de VS verblijft. Dat wil niet zeggen dat ze je niet heel grondig bekijken, en dat je niet enkele formulieren moet invullen, maar dat is wat anders.
Wim

Bedankt voor de reacties!!!
Wij vliegen naar Vancouver, dus gaan fietsend Amerika in. En ik heb in een boek gelezen dat je van San Diego zo een dag trip naar Tijuana kan maken, dat dat ook veel gedaan wordt. Om even de grens over te gaan. Dan is het mooi van Canada naar Mexico 8)
Het student zijn heeft op het gebied van vrije tijd inderdaad voordeel, alleen het nadeel is de financiën haha, maarja we hebben nu de kans dus grijpen die ook!!!
ik ben van de usa canada ingefietst en douaniers hebben werkelijk geen idee wat wereldfietsen inhoud. kreeg de meest bizarre vragen, over mijn brander, of ik alcohol/tabak bij me had (yeah, DUH!!), tot aan de aankoopbon van mijn fiets toe (een cannondale die gewoon in NL gekocht was). en niet vertellen dat je wat verkocht hebt van je eigen spullen want dan gezeur ivm invoerrechten. en een beetje rekening houden met vers fruit/groente, zuivel en vlees bij de douane want daar zijn de yanken heel panisch over.
waar je wel rekening mee moet houden is de regeling inzake het inleveren van je canadese visum. dit zou je aan de grens moeten doen maar sommige grensovergangen zijn wel heel summier.
mexico in is geen enkel probleem. mexico in willen ze je paspoort niet eens zien en van mexico naar amerika is ook heel soepel, zolang je visum er maar in zit.. als er lange rijen mexicanen staan die de USA in willen kun je die gewoon voorbij lopen want dat zijn werklui. vanuit san diego gaat er een soort tram naar tijuana.
je paspoort moet nog een half jaar geldig zijn

m-gineering schreef:Heb je niet sowieso een visum nodig als je niet 'normaal' via een luchthaven de US in wil?
Van belang is hoe je er weer uit wilt.

Je hebt geen visum nodig als je de douane ervan kunt overtuigen dat je binnen 90 dagen de VS weer verlaat. Als fietser betekent dit dat je een vliegticket moet kunnen laten zien vanuit de VS naar het buitenland.

Wanneer je van plan bent om fietsend de VS te verlaten geldt dat niet als overtuigend bewijs, en zul je een visum moeten aanschaffen. Dat kost 100 USD.

Gaele

Re:

eindgebruiker schreef:
m-gineering schreef:Heb je niet sowieso een visum nodig als je niet 'normaal' via een luchthaven de US in wil?
Wanneer je van plan bent om fietsend de VS te verlaten geldt dat niet als overtuigend bewijs, en zul je een visum moeten aanschaffen. Dat kost 100 USD.

Gaele
Dus kan ik zo een fietstrip van 1 maanden in de US, 2 maanden Canada en 1,5 maand US aan elkaar knopen, met als aankomst en vertrek een luchthaven in de US ?
Kijk op de consulaire site van de VS, en vraag desnoods door. Amerika is een super bureaucratisch land, maar anders dan in andere bureaucratische landen werkt het ook allemaal. Mijn ervaring met het consulaat hier is altijd heel plezierig: ze zijn efficient en deskundig. Mijn ervaringen met de immigration ambtenaren ter plekke zijn wat wisselender, maar naarmate ik er vaker geweest ben (altijd professioneel) staat er nu een langer sppor van mij in hun computers, inclusief speciale visas etc. Elke volgende keer wordt makkelijker. Maar ja, zeg nu zelf, wie gaat er nu fietsen door de hele VS? De ambtenaar op het consulaat hier weet nog wel dat er zulke gekke Nederlanders bestaan, maar bij de immigration in Atlanta of zo gaan gelijk alle rode lampjes knipperen. Kortom, regel het vantevoren, en denk niet dat er ter plekke nog iets te regelen valt.
Wim
inderdaad zorg dat je alles van te voren heb geregeld en neem alle papier mee!
Hier een tip mocht je naar Atlanta (Hartsfield Jackson) vliegen:
Atlanta is een beetje vreemde luchthaven om uit te komen. Als je op schiphol of in het vliegtuig vloeistoffen hebt gekocht doe ze na de bagage claim in je koffer of tas. Je bagage wordt namelijk nog een keer door de x-ray gehaald en zelf moet je nog een keer door de metaal detector voor dat je buiten staat. Als je hier meer dan de toegestane hoeveelheid vloeistoffen bij je hebt worden ze in beslag genomen.
Over het algemeen heb je in alle landen in de wereld, indien je langer blijft dan 3 maanden een verblijfsvergunning nodig. In bepaalde landen heb je in verband met volkerenrechtelijke overeenkomsten, -tractaten onder bepaalde omstandigheden of situaties een visum nodig(vgl. Suriname). Die 3 maanden is een VN-initiatief geweest, die door zeer veel landen zijn overgenomen.
De persoonlijke controle aan de grenzen zegt niets over het toelatingsbeleid in een land. In Nederland wordt je in ieder geval toegelaten als je kunt aantonen, ook zonder paspoort of identiteitsbewijs, een Nederlander te zijn.
Afgelopen donderdag een visumgesprek gehad op het consulaat in Amsterdam. We gaan april tot oktober, dus langer dan 90 dagen. Bureaucratisch maar efficiënt. Vrijdag de paspoorten al aangetekend retour met een multiple entry visum voor 10 jaar! Weet iemand hoe je dit mee kan nemen naar een volgend paspoort over een paar jaar?
Weet iemand hoe je dit mee kan nemen naar een volgend paspoort over een paar jaar?

Over het algemeen kan je dit niet meenemen naar een volgend paspoort. In Nederland hebben we een wat korte vervangingsperiode voor het paspoort van 5 jaar. In veel andere landen is een paspoort 10 jaar geldig. Dan kun je dus langer van dit visum gebruik maken.

Ik ben bang dat, ondanks dat het visum 10 jaar geldig is, je er slechts maximaal 5 jaar, of zo lang je paspoort nog niet verlopen is, er gebruik van kan maken.
Had er ooit ook een, en ja die was ik weer kwijt toen ik een nieuw paspoort nodig had. Voor normaal gebruik is het eigenlijk niet nodig, vanwege het visa waiver programma. Let er wel op dat je je in alle gevallen tevoren moet aanmelden op een of andere website. Dit is tamelijk nieuw en ga ik later deze maand zelf ook voor het eerst proberen.
Wim
Wim schreef:Let er wel op dat je je in alle gevallen tevoren moet aanmelden op een of andere website.
Wim
Dit moet alleen voor het 90 dagen Visa Waiver Program, en wel hier: https://esta.cbp.dhs.gov
Dit hoef je niet in te vullen als je een visum in je paspoort hebt, op de website staat: Note: if you DO need a visa, you do NOT need an ESTA!
Weet iemand hoe je dit mee kan nemen naar een volgend paspoort over een paar jaar?

Toen ik een nieuw paspoort (moest) aanvragen, heb ik het oude, met het visum, ook weer meegekregen. Alle bladzijden van het oude paspoort zijn dan ongeldig gemaakt, behalve die waar het visum op staat. Dit visum is dan, samen met je nieuwe paspoort, gewoon geldig voor de tijd die op het visum staat (10 jaar).
Deze informatie is mij verstrekt door de gemeente Rotterdam.

Gijs
Gijs M schreef:Weet iemand hoe je dit mee kan nemen naar een volgend paspoort over een paar jaar?

Toen ik een nieuw paspoort (moest) aanvragen, heb ik het oude, met het visum, ook weer meegekregen. Alle bladzijden van het oude paspoort zijn dan ongeldig gemaakt, behalve die waar het visum op staat. Dit visum is dan, samen met je nieuwe paspoort, gewoon geldig voor de tijd die op het visum staat (10 jaar).
Deze informatie is mij verstrekt door de gemeente Rotterdam.

Gijs
Dat lijkt me heel sterk, een vervallen paspoort met daarin een (nog) geldige visum(stempel). De gemiddelde ambtenaar, die paspoorten afgeeft, is niet op de hoogte van het Vreemdelingenrecht en de daarbij behorende tractaten, overeenkomsten enz.. Als je het zeker wilt weten is het verstandig om even langs het bureau vreemdelingenzaken van de politie te gaan, die werken dagelijks met vreemdelingenwetgeving en zijn wellicht ook op de hoogte met vreemdelingenwetgeving in de bekendste "buiten"landen. Ook Buza zal er veel over kunnen zeggen.