Wellicht nuttige informatie voor anderen, van juli/augustus dit jaar op ons rondje Ierland, heen via Engeland, terug via Frankrijk en België:
- Europoort - Hull (P&O): in Hull zijn al langere tijd problemen met een brug. Bij ons leidde dat er eind juli toe dat we meer dan anderhalf uur later dan verwacht van boord kwamen. We hadden er mail over gehad waar het over drie kwartier vertraging ging. Het was bovendien nogal verwarrend: we hebben eindeloos staan wachten bij een lift die nooit kwam, en uiteindelijk zijn we door de gangen tussen de hutten door gewrongen naar een andere lift. Die leidde naar een leeg dek met alleen nog een dubbeldekbus waar we met fiets en al in moesten wringen, en die bus reed ons van boord af - als allerlaatsten. Het gaf het gevoel dat fietsers totaal geen prioriteit hebben.
- Liverpool - Belfast (Stena): ook daar mochten we niet zelf aan en van boord fietsen (men beweerde daar dat dat een nieuwe veiligheidsregel is). Fietsen gingen op aanhangwagentje, wat ook weer wat klungelig ging maar op zich okee was. Wijzelf in een bus, bagage apart. Ook in Belfast waren wij zodoende als laatsten weg uit de terminal, maar wat ons betreft wel gewoon op tijd. (Verder een prima ervaring overigens: we maakten de oversteek op de dag van storm Floris maar de boot lag stabiel als een huis en kwam perfect op tijd aan.)
- Rosslare - Duinkerken (DFDS): onduidelijkheid over waar we moesten inchecken (op dezelfde plek als de auto's, niet in de terminal) maar dat kwam op tijd in orde. Zelf de boot op en af - af zelfs tussen de achteruit manoevrerende vrachtauto's, dat vond ik qua veiligheid wel het andere uiterste, maar het ging wel lekker snel! Fietsen gingen in een soort kast maar stonden daar wel stabiel. Personeelslid dat daarbij was sprak geen Engels of Frans, en dat waren er meer (Oost-Europees personeel). Boot schommelde 's nachts nogal in stevige wind, en piepte en kraakte daarbij. Het is sowieso veel minder luxe en commercieel dan de Noordzee-ferry's, het is meer een vrachtschip. Wel al het eten inclusief, en dat is best redelijk. Gekke tijden: wij vertrokken om middernacht (dus hebben we een paar uur doodgeslagen in de terminal want om 9 uur was het donker); aankomst om 1 uur in de ochtend (dus snel naar hotel met 24-uurs-receptie).
- Rosslare - Cherbourg (Stena): die hebben we níet gehad, wel overwogen, maar nog voor we hadden geboekt bleek de afvaart die we in gedachten hadden gecanceld (nouja: we konden 'm ineens niet meer boeken, pas in Rosslare zagen we later dat hij helemaal niet gevaren had). Stena gaat eind deze maand helemaal stoppen met deze verbinding. Irish Ferries blijft 'm wel doen, als ik dat goed begrepen heb.
- Naar en van de Aran-eilanden: reserveren en/of bellen over de fiets, die mag mee op minder drukke tijdstippen (e-bike niet). Het is wel handig om erbij te blijven om te voorkomen dat ze je spullen zo op de kade kwakken, urgh. Dat ging dus goed bij ons, maar dat hebben we anders gezien.
- Kleine ferry's: die over de Mersey (Engeland), Shannon en Suir (Ierland) waren simpel (je komt aan, je rijdt erop, je betaalt en je rijdt er aan de andere kant weer af) en leuk.
Louise
- Europoort - Hull (P&O): in Hull zijn al langere tijd problemen met een brug. Bij ons leidde dat er eind juli toe dat we meer dan anderhalf uur later dan verwacht van boord kwamen. We hadden er mail over gehad waar het over drie kwartier vertraging ging. Het was bovendien nogal verwarrend: we hebben eindeloos staan wachten bij een lift die nooit kwam, en uiteindelijk zijn we door de gangen tussen de hutten door gewrongen naar een andere lift. Die leidde naar een leeg dek met alleen nog een dubbeldekbus waar we met fiets en al in moesten wringen, en die bus reed ons van boord af - als allerlaatsten. Het gaf het gevoel dat fietsers totaal geen prioriteit hebben.
- Liverpool - Belfast (Stena): ook daar mochten we niet zelf aan en van boord fietsen (men beweerde daar dat dat een nieuwe veiligheidsregel is). Fietsen gingen op aanhangwagentje, wat ook weer wat klungelig ging maar op zich okee was. Wijzelf in een bus, bagage apart. Ook in Belfast waren wij zodoende als laatsten weg uit de terminal, maar wat ons betreft wel gewoon op tijd. (Verder een prima ervaring overigens: we maakten de oversteek op de dag van storm Floris maar de boot lag stabiel als een huis en kwam perfect op tijd aan.)
- Rosslare - Duinkerken (DFDS): onduidelijkheid over waar we moesten inchecken (op dezelfde plek als de auto's, niet in de terminal) maar dat kwam op tijd in orde. Zelf de boot op en af - af zelfs tussen de achteruit manoevrerende vrachtauto's, dat vond ik qua veiligheid wel het andere uiterste, maar het ging wel lekker snel! Fietsen gingen in een soort kast maar stonden daar wel stabiel. Personeelslid dat daarbij was sprak geen Engels of Frans, en dat waren er meer (Oost-Europees personeel). Boot schommelde 's nachts nogal in stevige wind, en piepte en kraakte daarbij. Het is sowieso veel minder luxe en commercieel dan de Noordzee-ferry's, het is meer een vrachtschip. Wel al het eten inclusief, en dat is best redelijk. Gekke tijden: wij vertrokken om middernacht (dus hebben we een paar uur doodgeslagen in de terminal want om 9 uur was het donker); aankomst om 1 uur in de ochtend (dus snel naar hotel met 24-uurs-receptie).
- Rosslare - Cherbourg (Stena): die hebben we níet gehad, wel overwogen, maar nog voor we hadden geboekt bleek de afvaart die we in gedachten hadden gecanceld (nouja: we konden 'm ineens niet meer boeken, pas in Rosslare zagen we later dat hij helemaal niet gevaren had). Stena gaat eind deze maand helemaal stoppen met deze verbinding. Irish Ferries blijft 'm wel doen, als ik dat goed begrepen heb.
- Naar en van de Aran-eilanden: reserveren en/of bellen over de fiets, die mag mee op minder drukke tijdstippen (e-bike niet). Het is wel handig om erbij te blijven om te voorkomen dat ze je spullen zo op de kade kwakken, urgh. Dat ging dus goed bij ons, maar dat hebben we anders gezien.
- Kleine ferry's: die over de Mersey (Engeland), Shannon en Suir (Ierland) waren simpel (je komt aan, je rijdt erop, je betaalt en je rijdt er aan de andere kant weer af) en leuk.
Louise