Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met fietskar in Europa - Forum Wereldfietser

Met fietskar in Europa

Augustus of september willen we graag voor het eerst met ons zoontje van dan een half jaar met de fietskar op reis. Omdat hij nog zo klein is, willen we een bestemming kiezen rekening houdend met veiligheid op de weg, gezondheid en mogelijkheid tot overnachten (niet in een tent). We dachten met de trein naar ergens in Europa te rijden . Eventuele bestemmingen zijn o.a. Kroatië, Italie, Polen en Spanje. Wie kan er een bepaalde streek aanraden of heeft ervaringen met een fietskar?

Een half jaar is nog heel jong. Eerlijk gezegd naar mijn idee te jong voor wat jullie lijken te willen. Op die leeftijd zijn ze nog heel kwetsbaar, en moet je je echt beperken tot korte ritjes. Daar komt bij dat ze op deze leeftijd ook nog heel erg snel erg ziek kunnen worden. Koorts kan razendsnel opkomen, en iedere huisarts weet dat snelheid essentieel is - ze komen dan ook bij kinderen van deze leeftijd altijd heel snel. Je moet gewoon steeds weten hoe je onmiddelijk een arts kunt bereiken. Wij zijn toen onze dochter negen maanden was naar een vaste plek op een camping in Nederland gegaan, en hebben vandaar korte fietstochtjes gemaakt van hoogstens 25 km, en met enkele pauzes (weinig opwindend inderdaad). Met zes maanden is dat allemaal nog veel moeilijker. Ik zou bovendien zeker niet naar al te warme landen gaan. Kinderen kunnen veel last hebben van de warmte.
Het spijt me dat het een beetje slecht nieuws is. Het goede nieuws is dat het over een jaar ineens veel makkelijker zal zijn. Met anderhalf jaar kun je vrij gemakkelijk ritten van zo'n 50 km maken, en kun je dat bijvoorbeeld om de andere dag doen, zodat je in twintig dagen toch nog een kilometer of 500 kunt afleggen.
Wim Jongman
p.s. als je kinderen al zo jong in een kar zet dan zou ik er zeker voor kiezen brede Schwalbe Big Apple banden te monteren. Die dempen veel van de trilingen, en hebben een lage rolweerstand.

Toen onze oudste (nu 8) een half jaar was hebben we een maand door Canada (British Columbia) gefietst (samen met vrienden). Ging allemaal perfect. Voordeel is natuurlijk wel dat je in de geciviliseerde wereld fietst met op korte afstand altijd wel een dokter. Overigens: wel zieke volwassenen, dochter heeft het allemaal goed doorstaan.
Waar je rekening mee moet houden is dat je kind het tempo en de dagafstand bepaald. Soms betekent dat ieder uur stoppen en een dagafstand van 40 kilometer. Op andere dagen ligt je kind prinsheerlijk te slapen en fiets je 70 kilometer. We hebben gekampeerd en ene paar hotel-overnachtingen.
Voordat we naar Canada vertrokken een weekend proef kamperen en fietsen. Dat was een drama, vader ziek, kind de hele nacht liggen huilen. De slechte generale was de opmaat voor een heel prettige fietsvakantie.
Later ook nog in Portugal en Italie met oudste gefietst.
We vlogen daar wel naartoe, doordat je nog niet aan schoolvakantie bent gebonden kun je goedkoop vliegen. In Italie gekampeerd, in Portugal wat luxer. Nadeel van de zuidelijke landen is dat ze er pas " laat" eten. Voor kinderen is dat vaak wat lastig. Nou maakt dat voor een kind van 6 maanden niet uit maar als ze wat ouder zijn moet je daar wel rekening meehouden (wennen in NL??). Voordeel van Portugal is dat je er redelijk goedkoop kunt overnachten. Voordeel van Italie is dat ze dol op kleine kinderen zijn.....
Natuurlijk moet je lekker gaan fietsen. Kies je route wel zo dat je altijd een andere manier van vervoer heb (in de buurt van een spoorlijn). Dan heb je zeker een leuke, avontuurlijke vakantie.

Fijne vakantie!

Jan

Hi Elmar en Mieke,

Het is handig om jullie oproep ook bij Fietsen met Kinderen te plaatsen, zie http://www.fietsenmetkinderen.info/

Groet, Rena :wink:

Hoi,

Op www.fietsenmetkinderen.info vind je inderdaad veel informatie, en bovendien een grote hoeveelheid reisverslagen van fietsende gezinnen.

Wij hebben er al de nodige fietsvakanties met de kinderen opzitten, ook met een baby in de fietskar. Met een baby in de trein is op zich een heel confortabele manier van reizen. Onderschat het in- en uitstappen niet. Een van jullie draagt de baby, de ander zal in z'n eentje de spullen moeten doen. Fiets + fietskar zijn de lang voor de lift, dus je zult hem moeten loskoppelen (als er al een lift is). Soms zijn de deuren nogal smal, en zul je je fietskar moeten inklappen. Is sowieso wel heel handig als dat kan, want zoveel ruimte heb je niet in de fietswagons.
Allemaal prima overkomelijk hoor, maar wel goed om even rekening mee te houden (en voldoende tijd voor uit te trekken). Ons overviel het de eerste keer nogal in ieder geval.
Wij kiezen daarom (voorlopig) ook niet meer voor treinreizen waarbij je vaak moet overstappen. Italië en Spanje zouden wel eens heel erg lastig kunnen om een beetje fatsoenlijk met de trein te komen.

Wij zijn met de kinderen ondermeer in Denemarken geweest (1 x overstappen), Polen (1 x overstappen) en Zwitserland (rechtstreekse nachtrein, ideaal). Vorig jaar zijn we met de slaapbus naar Frankrijk geweest, ook heel geschiktl. Vanaf dit jaar rijden er echter geen slaapbussen meer, dus wordt de bus (met kinderen) een stuk minder aantrekkelijk. Ik zie mij bovendien ook nog geen poepluiers verschonen in een krappe bus...

Op www.treinreiswinkel.nl vind je veel info over fiets in de trein.

Heb je nog vragen, laat het gerust weten (hier of op www.fietsenmetkinderen.info). Volgende week is er trouwens een speciaal fietsen-met-kinderen-weekend op de Veluwe. Je kunt je nog opgeven!

Groeten en succes!

Sandra

Heel erg bedankt voor de reacties!! Daar heb ik heel veel aan. Ik speel dan nu voorlopig ook met het idee om de fietstocht Berlijn-Kopenhagen te doen, tamelijk korte ritten, en met de fietstrein zou ik daar naar toe kunnen. Ik denk dat je daar ook nooit ver van de 'bewoonde wereld' bent, in geval ons zoontje toch ziek wordt. Weet iemand of de paden ook goed te doen zijn met de fietskar?
groetjes,
Mieke
toen onze zoon 1 maand was hebben wij 1 keer een tochtje gemaakt van 50 km. achteraf hadden we iets van: "mmm, volgende keer toch maar iets korter." We hadden de maxi cosi met riempjes in de fietskar vastgesjord. (zeker doen!) Hij heeft de hele tijd geslapen. om hem tegen de zon te beschermen klemden we met wasspelden van de babyhanddoeken op de kar. Doordat het achterwiel stof in de kar schept (ook door het gaas) zat ons zoontje ook helemaal onder het stof. De bandenspanning van de Chariot captian kar had ik echt op minimaal gezet als schokdemper, de vering van de kar springt immers pas aan bij zwaardere belading. al bi al dus goed verlopen, toch hadden we er geen goed gevoel bij, wortels die de fietspaden hobbelig maken,... het schokt toch wel erg. ook vaak afremmen op stapvoets een hobbel te nemen, (= niet leuk met alle bagage erbij)

mbt tot Denemarken: vorige zomer (juli) was onze zoon 14 maanden, dus rijp en sterk genoeg voor een langere vakantie. zonder maxi cosi. hij kon net lopen. Wij zouden de oostzeeroute doen. na 1 week zijn we teruggekeerd, niet owv problemen met de zoon, maar owv het slechte weer, elke dag gietende regen tot 's middags. Dan is de lol er snel af + je kind moet de hele dag in de gesloten kar zitten. daar had hij eigenlijk niet eens zo'n last van, hij sliep de hele tijd. wij hadden geen tent mee, maar sliepen bij mensen thuis. daar kwamen we dus altijd pas 's avonds laat aan, zodat de beste kamers al vergeven waren aan andere (auto-)toeristen. De prijs blijft dezelfde. dus we voelden ons redelijk int zak gezet. en duur! 70-80€ voor een kamer met ontbijt. Denemarken is een schitterend fietsland, maar als ik nog terugga, is het met de tent. ( en dan hopen op mooi weer, want die stortbuien in een tent doormaken met of zonder baby's....)

mail me maar als je nog vragen hebt.
thomas