Augustus of september willen we graag voor het eerst met ons zoontje van dan een half jaar met de fietskar op reis. Omdat hij nog zo klein is, willen we een bestemming kiezen rekening houdend met veiligheid op de weg, gezondheid en mogelijkheid tot overnachten (niet in een tent). We dachten met de trein naar ergens in Europa te rijden . Eventuele bestemmingen zijn o.a. Kroatië, Italie, Polen en Spanje. Wie kan er een bepaalde streek aanraden of heeft ervaringen met een fietskar?
Een half jaar is nog heel jong. Eerlijk gezegd naar mijn idee te jong voor wat jullie lijken te willen. Op die leeftijd zijn ze nog heel kwetsbaar, en moet je je echt beperken tot korte ritjes. Daar komt bij dat ze op deze leeftijd ook nog heel erg snel erg ziek kunnen worden. Koorts kan razendsnel opkomen, en iedere huisarts weet dat snelheid essentieel is - ze komen dan ook bij kinderen van deze leeftijd altijd heel snel. Je moet gewoon steeds weten hoe je onmiddelijk een arts kunt bereiken. Wij zijn toen onze dochter negen maanden was naar een vaste plek op een camping in Nederland gegaan, en hebben vandaar korte fietstochtjes gemaakt van hoogstens 25 km, en met enkele pauzes (weinig opwindend inderdaad). Met zes maanden is dat allemaal nog veel moeilijker. Ik zou bovendien zeker niet naar al te warme landen gaan. Kinderen kunnen veel last hebben van de warmte.
Het spijt me dat het een beetje slecht nieuws is. Het goede nieuws is dat het over een jaar ineens veel makkelijker zal zijn. Met anderhalf jaar kun je vrij gemakkelijk ritten van zo'n 50 km maken, en kun je dat bijvoorbeeld om de andere dag doen, zodat je in twintig dagen toch nog een kilometer of 500 kunt afleggen.
Wim Jongman
p.s. als je kinderen al zo jong in een kar zet dan zou ik er zeker voor kiezen brede Schwalbe Big Apple banden te monteren. Die dempen veel van de trilingen, en hebben een lage rolweerstand.