Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zonnepaneeltje op stuurtas (allee kleine beetjes helpen) - Forum Wereldfietser

zonnepaneeltje op stuurtas (allee kleine beetjes helpen)

Toevallig tegenaan gelopen bij de Action 8 euro, een (eigen merk) zonnepaneeltje (gewicht 128 gram) van 8 watt dat op je stuurtas past en maximaal 1,5 A kan leveren (dat lijkt mij wel erg optimistisch)

ik heb het bevestigd met de Ortlieb elastische bevestigingen van de doorzichtige papieren kaarthouder, die is bijna niet meer gebruik door al die elektronische navigatie.

en getest vandaag (zonnig) het werkt! geen indrukwekkend vermogen 300 mAh in 1 uur en 15 minuten dat is 7% meer lading. Op de camping als je het precies op de zon kan richten dus met 45 graden hellingshoek dan levert het aanzienlijk meer op.

paneeltje is niet waterdicht.. maar in die omstandigheden levert het toch niets op.
er zijn ook grotere panelen te koop van 20 en 28 watt maar zoveel heb ik niet nodig en dat wordt natuurlijk zwaarder.
mochten er nog efficiëntere modellen/manieren (plaatsing bijvoorbeeld) bestaan dan hou ik mij aanbevolen.

Bijlagen

Is dat dan echt een effectieve manier om aan stroom te komen?

Stel je koopt voor drie tientjes een powerbank van 20.000 mAh. Eentje van Anker bijvoorbeeld is ca. 370 gram en compact. Die laad je een keer per week 's nachts op een verblijfadres op. Dan kan je die gebruiken wanneer je wilt, je hoeft niet moeilijk te doen met de zon en de regen, en je kunt 'm de rest van het jaar ook voor andere trips gebruiken (ook als de zon niet schijnt). Lijkt mij handiger dan een zonnepaneeltje. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Het is een experimentje, van 8 euro, ik wilde weten of zo'n paneeltje een effectieve bijdrage kan leveren, dat blijkt te werken onder gunstige omstandigheden.
Het is geen verkeerd idee om je telefoon bij te laden terwijl je fietst natuurlijk kan het met een powerbank maar deze manier is groener.
En aardig voor diegenen die wild kamperen waar geen stroomaansluiting is.
Het is natuurlijk leuk om te experimenteren. Voor wildkamperen kan een *goed* zonnepaneel een uitkomst zijn, zeker als je wekenlang off-the-grid gaat. Maar ik vind de claim dat het groener is discutabel. Het zonnepaneel heeft nu eenmaal een ecologische voetafdruk, en ook vraag ik me af of de productie van energie efficiënter is dan als je uit het stopcontact tapt. Maar goed, ik ben geen energie-expert.
robgru schreef:
wo 27 aug, 2025 11:42
Het is geen verkeerd idee om je telefoon bij te laden terwijl je fietst
Ik betwijfel of de usb-poort het daar altijd mee eens is :idea: :wink:
Shrek schreef:
wo 27 aug, 2025 12:40
robgru schreef:
wo 27 aug, 2025 11:42
Het is geen verkeerd idee om je telefoon bij te laden terwijl je fietst
Ik betwijfel of de usb-poort het daar altijd mee eens is :idea: :wink:
Hoe bedoel je ?
Bedoel je dat je daarmee schade aan je telefoon aanricht?

Ik kan mij niet voorstellen dat de Action dat soort risico neemt.
Ik lees overal dat je met zonnepanelen je powerbank zou moeten opladen. En met de powerbank je telefoon. Maar praktijkervaringen zijn welkom.
robgru schreef:
wo 27 aug, 2025 21:48
Hoe bedoel je ?
Bedoel je dat je daarmee schade aan je telefoon aanricht?
Yup, ik bedoel het rammelen van het stekkertje in de usb poort.
Ik lees overal dat je met zonnepanelen je powerbank zou moeten opladen. En met de powerbank je telefoon. Maar praktijkervaringen zijn welkom.
Bedoel je daarmee dat je dat tijdens het fietsen zo zou moeten doen, vanwege mogelijke schade aan de usb poort door het schokken? Of geld dit sowieso? Bijvoorbeeld vanwege de wisselende output van het paneel en de schade die dat kan veroorzaken aan de elektronica van je telefoon?
Ik heb laatst een paneeltje van Xtorm gekocht en die wil ik volgende week meenemen bij een korte fietsvakantie. Ik ben nu aan het bedenken hoe ik dat het beste kan doen.
Rammelen van de stekker maak ik me geen zorgen om. Maar laden zal onregelmatig gaan en telefoons zouden daar moeite mee hebben.
Goed punt. Ik maakte me daar ook al wel wat zorgen over. Toen ik hem van de week uitteste bij een bewolkte lucht leverde het paneeltje maar minimale stroom waardoor het opladen van de telefoon regelmatig onderbroken werd. Dat leek me al niet goed voor de telefoon. Als je het paneel op je fiets bindt zal dat nog veel meer gebeuren.
Ik vind het wel gek dat de handleiding hier niks over zegt. Daar staat gewoon dat een telefoon er direct op aangesloten kan worden. Maar ik denk dat ik dat toch maar alleen doe als ik het paneel ergens direct in de volle zon stil kan wegzetten.
Bij mijn Decatlon zonnepaneeltje is een pictogram waarin een kruis staat bij directe verbinding met de telefoon en een vinkje bij verbinding naar een powerbank.
PXL_20250828_093816511 (1).jpg
Het voltage moet zoveel mogelijk gestabiliseerd zijn heb ik ooit begrepen.

Bij volle zon heb ik 4 volt laadspanning gemeten.

De specs zeggen duidelijk dat het paneel geschikt is om direct aan te sluiten op telefoon.

Dat probleem van de stekker in de usb poort zie ik niet. De telefoon ligt in de stuurtas er staat geen enkele druk op de stekker.
robgru schreef:
do 28 aug, 2025 11:48

Bij volle zon heb ik 4 volt laadspanning gemeten.

De specs zeggen duidelijk dat het paneel geschikt is om direct aan te sluiten op telefoon.
Punt lijkt me wel dat je fietsend niet altijd het paneel in de volle zon kunt hebben, al is het maar omdat je twee bochten verderop zelf de schaduw veroorzaakt die erop komt.

Zelf maar aan de Son28+Forumslader+powerbank gegaan, al werkte het ook prima toen ik alleen maar twee powerbanks had.
Jurr schreef:
do 28 aug, 2025 12:23
robgru schreef:
do 28 aug, 2025 11:48

Als je een powerbank hebt met pass through functionaliteit {tegelijkertijd laden geladen worden} dan kan je het paneel aansluiten op de powerbank en die op je telefoon wanneer nodig dan krijgt de telefoon een gestandaardiseerde maximale laadstroom.

Bij volle zon heb ik 4 volt laadspanning gemeten als ik het paneel op de telefoon aansluit.

Punt lijkt me wel dat je fietsend niet altijd het paneel in de volle zon kunt hebben, al is het maar omdat je twee bochten verderop zelf de schaduw veroorzaakt die erop komt.

Zelf maar aan de Son28+Forumslader+powerbank gegaan, al werkte het ook prima toen ik alleen maar twee powerbanks had.
Natuurlijk dat klopt helemaal, alleen op de camping kan je het paneel de juiste helling en richting geven en de schaduwwerking elimineren behalve de wolken natuurlijk.l om het maximale rendement te halen.
Maar al stopt dat paneeltje de ontlading van de telefoon dat is toch mooi meegenomen.

In de praktijk is afhankelijk van wat je voor electronisch rommel je bij je hebt, sommigen hebben een laptop en drone bij zich... een of twee powerbanks is goede oplossing tenminste als die kunt bijladen onderweg, in Europa kan dat.
Maar als je onafhankelijk daarvan wilt zijn dan is die forumlader met goede dynamo natuurlijk de beste oplossing, je moet dan wel blijven fietsen.
een zonnepaneel kan je opstellen naast je tent ⛺ ...de zon moet dan wel schijnen....

En dan te bedenken dat we voor de mobiele telefoon dit soort "problemen" helemaal niet hadden.

Dit flauwekul paneeltje zie ik meer als een hulpje om de ontlading van de telefoon tegen te gaan.