Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsbroek met zeem (op een stadsfiets) - Forum Wereldfietser

Fietsbroek met zeem (op een stadsfiets)

Ha mensen,

Ik vind het zelf best fijn om zo nu en dan lange ritten te maken met mijn stadsfiets. Nu zou ik graag over een poosje weer een week in mijn eentje op fietsvakantie gaan, maar ik heb sinds een poosje een ander zadel(mijn vorige was kapot en versleten) en daar heb ik nu redelijk snel zadelpijn op. Inmiddels ook een paar andere zadels uitgeprobeerd, maar daar heb ik hetzelfde. Daarom had ik het idee om een fietsbroek met zeem te kopen. Echter zijn die met name voor een racefiets, en zit je op een stadsfiets veel rechter op, zodat een groot deel van je zitvlak niet bedekt is. Dus daarom vroeg ik mij af of jullie tips hebben voor een fietsbroek met zeem, die je ook kan gebruiken op een stadsfiets.

Alvast veel dank!

Mark
Als ik het goed lees is je zadel het probleem, niet je broek.

Ik weet niet welke zadels je hebt geprobeerd, en welk zadel je eerst had (dat blijkbaar wél lekker zat), maar voor een rechtop-fiets is mijn keuze een Brooks B66 of B67.
B67.jpg
Een niet lekker zittend zadel proberen te compenseren met een niet lekker zittende broek zou ik proberen te vermijden.

Mijn twee centen.
non-fixie schreef: Ik weet niet welke zadels je hebt geprobeerd, en welk zadel je eerst had (dat blijkbaar wél lekker zat), maar voor een rechtop-fiets is mijn keuze een Brooks B66 of B67.
Mijn vorige zadel was gewoon het standaardzadel van een Batavus Winner van een paar jaar geleden. Wat maakt dat je een leren zadel adviseert?
ikbenerweer schreef:
ma 11 aug, 2025 19:21
Mijn vorige zadel was gewoon het standaardzadel van een Batavus Winner van een paar jaar geleden. Wat maakt dat je een leren zadel adviseert?
Hoeft niet per se leer te zijn, maar dat vind ik wel het fijnste op langere ritten. Gaat minder plakken dan "vegan leather" (a.k.a. plastic).

Het belangrijkste is dat een racezadel niet lekker zit op een rechtopfiets en andersom.

EDIT: ter toelichting: het grote verschil zit 'em in de breedte. Hoe meer rechtop je zit, hoe breder het zadel en andersom.
Ik zou toch je oude zadel en de hardheid daarvan zoveel mogelijk zoeken in een zadel wat je nu kan kopen. Bijv gewoon standaard spul van Selle Royal. Evt een tweedehandsje van je oude fiets/zadel. Heb je geen gedoe met speciale broeken die niet voor stadsfietsen zijn gemaakt.
Van fietsbroek naar fietsonderbroek search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keyw ... &start=140