Additionally, paste this code immediately after the opening tag: V-brake remmen - Forum Wereldfietser

V-brake remmen

Het aanbod van de producten van diverse fietsfabrikanten in de fietsenzaken is tegenwoordig behoorlijk veranderd. Overal van die zwarte dingen, zonder enig kleur, met accu’s. Haast geen gewone fietsen meer. Vind ik niet leuk meer.
Ik was op zoek naar een nieuwe V-brake rem voor mijn gele Giant, die nu al 22 jaar oud is. De stelschroefjes aan de onderkant waren behoorlijk verroest. Diverse adressen afgegaan tot in de straal van 17 kilometer, maar niets voorhanden! Dan maar online geprobeerd en gevonden bij Hollandbikeshop.com
Mijn oude V-brake beugels hadden veel te korte veren, zodat tijdens het remmen zo’n veer onder het pennetje losschiet. Weer dat klak-geluid. Ik loste dit probleem op door een contraschroef van een deurkruk-schildje bovenop te schuiven. Misschien een idee voor anderen die ook zo’n kort veertje hebben?
Gelukkig hebben de nieuwe achter-remmen van Shimano Alivio T4000 langere veren. Prijs € 22,95 plus € 6,95 voor de verzending. In vier dagen in huis.
20250802_145543-pijltje.jpg
20250802_151500.jpg

Links het oude onderdeel, rechts nieuw.
Deurschildjes.jpg
Shimano V-brakes zijn dan ook inferieur ten opzichte van Avid (zeg ik met meer dan 10 jaar ervaring).
Ik wil niet vervelend doen maar als je de punt onderin zo verdraaid als dat die bij de oude is past het dan nog steeds?
En eens met Sjefke, die van Avid zijn beter misschien iets duurder maar geen gezeur is ook wat waard.

Dus gooi die blindklinkmoer nog even niet weg.
Nooit van Avid gehoord.... Natuurlijk gooi ik die moer niet weg. Ik bewaar oude schroeven, ringen en zoveel meer. Ik ben een ervaren klusser.
Ach niks mis met een setje Alivo en Deore. Avid is zeker beter daar niet van, en vind de Shorty Ultimate erg sjiek natuurlijk. Wanneer er Alhonga prijkt word ik weer wel altijd een beetje triest.

Het werkt, echter is dit niet echt de juiste oplossing. Maar mooi vernuftig gedaan dat weer wel.
Martin E. van Doornik schreef:
za 02 aug, 2025 19:25
Nooit van Avid gehoord....
Zeker nooit "over de schutting" heen gekeken... :roll:
Sjefke, ik heb op m’n v-brake fiets nog deore eigenlijk omdat het wel best is. Maar nooit veel beter dan dat. Is ook wel inherent aan het systeem en dat is acceptabel.
Als ik vervang voor Avid (single digit 7?), wat verandert er dan?
Martin E. van Doornik schreef:
za 02 aug, 2025 19:25
Nooit van Avid gehoord.... Natuurlijk gooi ik die moer niet weg. Ik bewaar oude schroeven, ringen en zoveel meer. Ik ben een ervaren klusser.
Maar als ik de draaipunten van jouw remmen zie, droog en roest vind ik dat opvallend. Voor mijn gevoel heb je heel veel met een fiets. Bij mij zou dit absoluut niet voorkomen. Niet boos worden he.
Deze fiets heb ik op 28 augustus 2003 gekocht, dus bijna 22 jaar oud.