Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd vanuit de Baltische Staten - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd vanuit de Baltische Staten

Dag allen,

Begin mei vertrok ik vanuit België met de fiets naar de Noordkaap, langs de kust van Nederland en Duitsland, het binnenland van Denemarken, en uiteraard de prachtige kustroute in Noorwegen. Via Finland keerde ik terug, maar de vele muggen hebben mij een trein doen nemen van Rovaniemi tot Helsinki. Zo ben ik nu dus een beetje onverwacht in de Baltische Staten aangekomen. In Estland heb in Eurovelo 10 gevolgd, wat een aangename verrassing was. De fietsinfrastructuur is er prima en het landschap heel mooi. Nu ben ik net Letland binnen gefietst, maar ik twijfel wat over het vervolg van mijn route. Volgens mij heb ik deze opties:

1) Naar het binnenland en zo doorsteken naar Vilnius. Vandaar kan ik naar Warschau en dan in een min of meer rechte lijn naar Berlijn.
2) De kust blijven volgen in Letland en Litouwen, om dan van Klaipeda de ferry te nemen naar Zweden, en via Kopenhagen terug te keren.
3) De kust blijven volgen in Letland en Litouwen, om daarna rond Kaliningrad te fietsen en dan verder te gaan langs de Poolse Kust.

Kan iemand adviseren wat de beste optie zou zijn,waar er liefst ook zo veel mogelijk variatie in zit?
Graag zou ik er ook nog wat hoogtemeters insteken, maar dat is in alle 3 de opties erg beperkt :( Of ik zou al naar zuid Polen moeten gaan, maar dan kom ik in de problemen qua timing. 19 augustus moet ik namelijk terug thuis zijn.

Alvast bedankt voor jullie advies :)
Wat een wending van je reis. Volgend jaar wil ik een soortgelijke reis maken, maar mijn plan was om het precies andersom te rijden. Beginnen in Finland (boot Travemunde-Helsinki) en terug via Noorwegen. Hopelijk zijn er half mei nog niet zoveel muggen. Niet je vraag.

2 jaar geleden de Baltische staten doorgefietst bij een rondje Oostzee. De route door Polen is wel een eind, zeker als je 19 augustus terug wilt zijn. Ik reed de Baltische staten ongeveer van hoofdstad tot hoofdstad. Door het binnenland. Erg mooi, soms over grote(re) wegen, maar vooral in Letland ook gravel. Vooral het gebied boven Sigulda was mooi. In Polen door het Poolse lake district (noord oost) gefietst ook erg mooi, maar dus ook dwars door het midden. Wij reden, zeg maar, linksom. Langs steden als Olsztyn, Bydgoszcs en Torun. Met name Torun is erg mooi. Doel was ook Warschau, maar dat toen overgeslagen. De grote steden zijn mooi waar het gaat om de binnenstad, maar de weg naar de binnenstad vind ik veelal vervelend (grote wegen, industrie). Geef mij maar de natuur.

Geen ervaring met de kustroutes. Oorspronkelijk zou ik ook door Kalinningrad, maar omdat dat niet ging (nu nog niet) voor een zelfgekozen route gegaan. Onze route was prima te doen en mooi. En leuk om dit soort landen te ontdekken.

Succes met je keuze. De optie Zweden zou ik misschien wel voor gaan in jouw geval.
Hoi Sander,

van de drie opties is fietsen langs de Poolse kust zonder twijfel de meest aantrekkelijke en comfortabele keuze qua veiligheid en fietsinfrastructuur. Dit is namelijk het traject van EuroVelo 10, en Polen heeft de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt op het gebied van fietspaden en voorzieningen voor fietsers.

Over het algemeen is fietsen op openbare wegen in Polen al lang geen plezierige of veilige ervaring meer, dus daarom raad ik je juist deze route aan - hier is het aandeel aan echte fietsinfrastructuur het grootst.

EuroVelo 10 in Polen loopt door twee regio’s: Pomorskie en West-Pomerania. In Pomorskie fiets je over natuurlijkere, maar altijd goed begaanbare ondergronden. In West-Pomerania, dichter bij Duitsland, zijn er meer vrijliggende fietspaden en interessante investeringen, zoals houten vlonders boven zandige of moerassige gebieden. Je kunt over beide delen meer lezen op mijn website:

EuroVelo 10 - Pomorskie (Cycling Thread)

EuroVelo 10 - West Pomerania (Cycling Thread)

Het is de populairste langeafstandsfietsroute in Polen, dus je zult zeker niet de enige zijn op de route. Geen zorgen – verkeersopstoppingen zoals bij de stoplichten in Utrecht hoef je niet te verwachten ;) Overnachtingen vinden lukt meestal prima, al houden sommige hoteleigenaren aan de kust niet zo van boekingen voor slechts één nacht.

Het ziet er ongeveer zo uit – eerst foto's uit de regio Pomorskie, daarna uit West-Pomerania.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laat gerust iets weten als je nog vragen hebt :)

S.
Oei, ik ben net in Zweden toegekomen 🙈 In elk geval bedankt voor de uitgebreide reactie. Polen zal dan voor een volgende keer zijn ;)

Ik zal nu van Karlshamn naar Helsingborg fietsen via een zelf uitgestippelde route door het binnenland.
Als je nog wat hoogtemeters wil maken blijf dan de kust volgen (EV10), dat is omhoog en omlaag over vaak kleine bospaden je maakt hierdoor wel meer kilomters dan als je binnendoor gaat maar dat is toch wel vlakker.