Pagina 1 van 2
Automobilisten
Geplaatst: wo 23 jul, 2025 14:42
door Jelmer_Gr.
Automobilisten die je hard tegemoet rijden en je geen ruimte geven wanneer het wat smal is of nog even snel afslaan voordat je eraan komt. Niet goed opletten op rotondes. Het lijkt er op dat dit allemaal aan het verergeren is in ons land. Het voelt als fietser steeds wat minder veilig naar mijn idee. Met name in de stad.
Ben ik de enige die dit merkt?
Re: Automobilisten
Geplaatst: wo 23 jul, 2025 15:45
door Martin E. van Doornik
Niet veel meegemaakt, maar kan ik me wel voorstellen. De Ebbingestraat in stad Groningen of de Vrijheidslaan in Amsterdam, complete chaos. Er bestaan blijkbaar verschillende regels op rotondes, wat verwarring zaait. In provincie Groningen moeten fietsers voorrang geven aan, zeg maar wat ik noem, "het draaiend verkeer". Met haaientanden voor je. In de andere provincies moeten de voertuigen, die de rotondes benaderen of verlaten, voorrang geven aan fietsers. Met haaientanden voor het gemotoriseerd verkeer.
En dan op de 60 km-wegen zonder fietspaden moet je verdomd uitkijken....
Zoek de verschillen!
https://www.google.com/maps/@53.3335635 ... FQAw%3D%3D
en
https://www.google.com/maps/@52.296328, ... FQAw%3D%3D
Re: Automobilisten
Geplaatst: wo 23 jul, 2025 16:03
door JanH
Martin E. van Doornik schreef: ↑wo 23 jul, 2025 15:45
(...)Er bestaan blijkbaar verschillende regels op rotondes, wat verwarring zaait. In provincie Groningen moeten fietsers voorrang geven aan, zeg maar wat ik noem, "het draaiend verkeer". Met haaientanden voor je. In de andere provincies moeten de voertuigen, die de rotondes benaderen of verlaten, voorrang geven aan fietsers. Met haaientanden voor het gemotoriseerd verkeer. (...)
Dit is niet afhankelijk van de provincie waar je in rijdt. Is afhankelijk van de situatie. Ook in Groningen zijn er rotondes waar fietsers voorrang hebben op voertuigen die rotondes benaderen of verlaten.
Re: Automobilisten
Geplaatst: wo 23 jul, 2025 16:09
door JanH
Jelmer_Gr. schreef: ↑wo 23 jul, 2025 14:42
Automobilisten die je hard tegemoet rijden en je geen ruimte geven wanneer het wat smal is of nog even snel afslaan voordat je eraan komt. Niet goed opletten op rotondes. Het lijkt er op dat dit allemaal aan het verergeren is in ons land. Het voelt als fietser steeds wat minder veilig naar mijn idee. Met name in de stad.
Ben ik de enige die dit merkt?
Ik herken dit niet. Je hebt het over met name in de stad. Ik woon in de stad Groningen en merk geen verergering en voel me ook niet minder veilig. Als fietser altijd goed opletten wat automobilisten gaan doen.
Re: Automobilisten
Geplaatst: wo 23 jul, 2025 16:22
door Jurr
Jelmer_Gr. schreef: ↑wo 23 jul, 2025 14:42
Ben ik de enige die dit merkt?
Nee hoor, je bent zeker niet de enige. Automobilisten zijn steeds minder bewust aan het autorijden. Bij de moderne auto's houdt automatische cruise control wel afstand en kan volledig remmen vanaf de autosnelweg tot stilstand, de electronische stuurbekrachtiging zorgt dat de auto volledig zelf kan sturen als er iets van wegbelijning op de weg staat. Alleen nog 1 hand op het stuur laten liggen, of daar met een tie-wrap en een blikje frisdrank aan het stuur gebonden de auto het idee geven dat je een hand aan het stuur geeft. En zorgen dat de stoelsensor detecteert dat er iemand opzit. Videowebsites staan helaas vol met dit soort gevaarlijke capriolen.
Auto's worden steeds stiller, zowel van buiten als van binnen. Groter en zwaarder bovendien. En autorijden steeds meer een nevenactiviteit in het rijdend entertainment systeem wat zo'n ding tegenwoordig is. En als de auto het opeens niet meer weet dan gaat 'ie heel hard piepen en moet de bestuurder het ineens allemaal zelf doen, terwijl die al die tijd al wel verantwoordelijk was.
Mocht je zelf geen rijbewijs hebben, vraag het eens aan een taxichauffeur in een Tesla om te demonstreren wat die auto's tegenwoordig al zouden moeten kunnen. Is dat foutloos? Zeker niet.
Wordt het daar veiliger van? Absoluut niet naar mijn mening. Zeker niet op alles anders dan een brave Nederlandse autosnelweg, waar auto's allemaal simpelweg dezelfde kant op rijden, gescheiden zijn door vangrails, de kruisingen ongelijkvloers zijn en fietsers verboden zijn.
Maar ook die fietsers zijn steeds gevaarlijker, zeker wanneer ze 'fietsers' zijn en eigenlijk een onverzekerde bromfiets rijden. Voetgangers zitten ook steeds meer in een eigen multimediale wereld en realiseren zich slechts sporadisch dat men bovenal verkeersdeelnemer is op straat.
Laat mij maar lekker op onverharde paadjes rondhobbelen op vakantie

Re: Automobilisten
Geplaatst: wo 23 jul, 2025 16:39
door RianGeenen
Of het erger/beter is geworden, dat vind ik lastig te zeggen. Ik woon niet in een stad, en vermijd steden zoveel mogelijk. Waar ik woon heb je veel smalle wegen waar iedereen gebruik van maakt.
Wandelaars, hardlopers, paardrijders, normale fietsers, elektrische fietsers, speed pedelec, groepen wielrenners, brommers, (groepen) motoren, landbouwvoertuigen, werkbusjes met en zonder aanhanger, auto's, een verdwaalde vrachtwagen, scootmobielen, kinderen op skeelers, etc. Als ik het zo opschrijf is mijn conclusie, het meeste gaat goed. Ik vind het druk, maar gun ook iedereen lekker op pad te gaan.
Re: Automobilisten
Geplaatst: wo 23 jul, 2025 21:50
door Flix
Jelmer_Gr. schreef: ↑wo 23 jul, 2025 14:42
Ben ik de enige die dit merkt?
Ik weet niet of je de enige bent, maar ik herken het niet.
"Anti-fietsgedrag' is van alle tijden, maar doordat de inrichting van de wegen veel fietsvriendelijke is geworden, zoals veel 30 en 60 km/u wegen en wegen met brede fietsstroken en een smalle autostrook in het midden, is het voor fietsers op veel plekken beter geworden t.o.v. bv 40 jaar geleden, ervaar ik.
Re: Automobilisten
Geplaatst: do 24 jul, 2025 00:31
door Martin E. van Doornik
Ik benijd het Britse Kanaaleiland Guernsey wel, waar wij nog een maand geleden op vakantie waren. De belangrijkste doorgaande wegen hebben in veel gevallen aan één kant een smal trottoir. Aan de andere kant heb je vaak hoge tuinmuren of heggen.
De autobussen, die zelf bescheiden afmetingen hebben, zijn te breed om elkaar te passeren, waardoor de wielen soms over het trottoir gaan. De motorvoertuigen zijn op Guernsey
verplicht om achter een fietser vaart te minderen of te stoppen als er zich een tegenligger aandient. Max. snelheid in de bebouwde kom
25 mph en daarbuiten
35 mph. Kom daar maar eens om in Nederland....
Onderstaande foto's heb ik vanuit een gehuurde fiets genomen. En mijn vrouw heel blij dat ik heelhuids terug in het hotel kwam.
(naast de bolle spiegel zie je een raam van ons hotel)
Guernsey heeft 63.950 inwoners en het eiland heeft een oppervlakte van 62 km2 (vergelijk Texel met 170 km2 en 13.815 inwoners).
Re: Automobilisten
Geplaatst: do 24 jul, 2025 08:57
door JandeFietser
heel herkenbaar. Ik woon op een smalle dijk en hoor heel vaak mensen op de fiets schelden tegen auto’s die dit gedrag vertonen.
Overigens zijn er in de hoekschewaard heel veel smalle dijken. Op de drukke dijken fiets ik niet meer daar zijn auto’s de koning. Weinig vrijgelegen fietspaden waar je rustig kunt fietsen.
er wordt naar mijn mening ook steeds harder gereden. Borden 30 kunnen ze net zo goed weghalen, niemand die zich er aan houdt.
Re: Automobilisten
Geplaatst: do 24 jul, 2025 10:23
door Poppink
Een spiegel geeft overzicht.
Beter proberen te anticiperen dan verontwaardigd te zijn.
Re: Automobilisten
Geplaatst: do 24 jul, 2025 11:28
door JandeFietser
Poppink schreef: ↑do 24 jul, 2025 10:23
Een spiegel geeft overzicht.
Beter proberen te anticiperen dan verontwaardigd te zijn.
heb ik geprobeerd, ook het artikel met spiegels gelezen, helaas geen geschikte gevonden voor mijn koga met vlinderstuur, alleen 1 met formaat wat ongeveer in je badkamer hangt
Re: Automobilisten
Geplaatst: do 24 jul, 2025 14:09
door Senior2
Ik woon niet in een stad, maar in het buitengebied van de Hoekschewaard en daarom is mijn ervaring waarschijnlijk niet representatief voor de gemiddelde fietser, maar ik vind dat verre weg de meeste automobilisten zich erg netjes gedragen. Maar ook hier weer het beeld, 95% zal zich prima gedragen, maar de ervaring met of van die andere 5% is zo dominant in de herinnering dat het gevoel van wat die 5% doet blijft overheersen
Re: Automobilisten
Geplaatst: do 24 jul, 2025 14:26
door Senior2
Overigens is men hier flink aan het rommelen met de fietsstroken op de dijken en polderwegen. Waar men nu opnieuw asfalteert, worden de fietsstroken breder en de autostrook beduidend smaller, 1 auto breed. En ik zag dat er het fietspad symbool op kwam, wat dus zou betekenen dat de fietsstroken promoveren van fietssimulatiestrook naar fietspad. Los van de wettelijk implicaties geeft die andere wegindeling toch een “gevoel” dat het meer een stuk weg is voor zowel fietsers als auto’s, in plaats van een dijk waar de auto’s rijden en fietsers ook mogen rijden.
Re: Automobilisten
Geplaatst: do 24 jul, 2025 16:45
door Jelmer_Gr.
Martin E. van Doornik schreef: ↑wo 23 jul, 2025 15:45
Niet veel meegemaakt, maar kan ik me wel voorstellen. De Ebbingestraat in stad Groningen of de Vrijheidslaan in Amsterdam, complete chaos. Er bestaan blijkbaar verschillende regels op rotondes, wat verwarring zaait. In provincie Groningen moeten fietsers voorrang geven aan, zeg maar wat ik noem, "het draaiend verkeer". Met haaientanden voor je. In de andere provincies moeten de voertuigen, die de rotondes benaderen of verlaten, voorrang geven aan fietsers. Met haaientanden voor het gemotoriseerd verkeer.
En dan op de 60 km-wegen zonder fietspaden moet je verdomd uitkijken....
Zoek de verschillen!
https://www.google.com/maps/@53.3335635 ... FQAw%3D%3D
en
https://www.google.com/maps/@52.296328, ... FQAw%3D%3D
ik zie twee keer dezelfde Peugeot rijden
Maar inderdaad een wereld van verschil en een flinke verbetering voor ons fietsers!
Re: Automobilisten
Geplaatst: do 24 jul, 2025 16:47
door Jelmer_Gr.
Dank voor de reacties.
Het komt ook doordat iemand anders al opperde dat veel mensen vooral mensen met zichzelf bezig zijn. En dan misschien nog wel meer de mensen zonder auto. Voetgangers op hun telefoon of mensen op een fatbike icm hun telefoon
Of er zijn teveel mensen op aarde.
Re: Automobilisten
Geplaatst: do 24 jul, 2025 21:36
door JandeFietser
Senior2 schreef: ↑do 24 jul, 2025 14:09
Ik woon niet in een stad, maar in het buitengebied van de Hoekschewaard en daarom is mijn ervaring waarschijnlijk niet representatief voor de gemiddelde fietser, maar ik vind dat verre weg de meeste automobilisten zich erg netjes gedragen. Maar ook hier weer het beeld, 95% zal zich prima gedragen, maar de ervaring met of van die andere 5% is zo dominant in de herinnering dat het gevoel van wat die 5% doet blijft overheersen
vreemd, het meerendeel van de bewoners op dijken is het auto gerace en alle ellende die dat veroorzaakt toch wel zat. er zijn al meerdere initiatieven geweest. helaas blijft gemeente hoekschewaard zeer terughoudend met echte maatregelen.
Denk aan blaaksedijk nadat er een scholier doodgereden is door een automobilist, zelfde Buiyensweg
en de schoolroute brabersweg, waar auto’s in de spits zich zeer gevaarlijk gedragen tussen alle schoolgaande kinderen.
Het ging zelfs zover dat een actiegroep een lasergun had gehuurd en mensen op hun gedrag gingen aanspreken.
Re: Automobilisten
Geplaatst: do 24 jul, 2025 22:58
door Senior2
JandeFietser schreef: ↑do 24 jul, 2025 21:36
Senior2 schreef: ↑do 24 jul, 2025 14:09
Ik woon niet in een stad, maar in het buitengebied van de Hoekschewaard en daarom is mijn ervaring waarschijnlijk niet representatief voor de gemiddelde fietser, maar ik vind dat verre weg de meeste automobilisten zich erg netjes gedragen. Maar ook hier weer het beeld, 95% zal zich prima gedragen, maar de ervaring met of van die andere 5% is zo dominant in de herinnering dat het gevoel van wat die 5% doet blijft overheersen
vreemd, het meerendeel van de bewoners op dijken is het auto gerace en alle ellende die dat veroorzaakt toch wel zat. er zijn al meerdere initiatieven geweest. helaas blijft gemeente hoekschewaard zeer terughoudend met echte maatregelen.
Denk aan blaaksedijk nadat er een scholier doodgereden is door een automobilist, zelfde Buiyensweg
en de schoolroute brabersweg, waar auto’s in de spits zich zeer gevaarlijk gedragen tussen alle schoolgaande kinderen.
Het ging zelfs zover dat een actiegroep een lasergun had gehuurd en mensen op hun gedrag gingen aanspreken.
Ik denk ook niet dat wij het oneens zijn, maar die paar % die zich onverantwoordelijk gedraagt wekt ook bij mij irritatie en onbegrip op en dat is wat we ons blijven herinneren. Al die autorijders die zich wel netjes gedragen beoordelen wij als “normaal” dus daaraan hoeven we niet te blijven denken. Ik denk niet dat het correct is om alle automobilisten die zich wel gedragen op één hoop te gooien bij diegenen die zich misdragen. Ik ben zelf ook frontaal geschept op één van onze mooie dijken door een automobilist die inhaalde waar het niet mocht en als excuus had dat de zon zo laag stond, maar ik ga niet alle automobilisten daarop aanspreken.
Re: Automobilisten
Geplaatst: do 24 jul, 2025 23:40
door Eric op de Fiets
Senior2 schreef: ↑do 24 jul, 2025 14:26
Overigens is men hier flink aan het rommelen met de fietsstroken op de dijken en polderwegen. Waar men nu opnieuw asfalteert, worden de fietsstroken breder en de autostrook beduidend smaller, 1 auto breed. En ik zag dat er het fietspad symbool op kwam, wat dus zou betekenen dat de fietsstroken promoveren van fietssimulatiestrook naar fietspad. Los van de wettelijk implicaties geeft die andere wegindeling toch een “gevoel” dat het meer een stuk weg is voor zowel fietsers als auto’s, in plaats van een dijk waar de auto’s rijden en fietsers ook mogen rijden.
En als het 1 auto breed is, waarom dan ook geen eenrichtingsverkeer voor de autos?
Re: Automobilisten
Geplaatst: vr 25 jul, 2025 00:14
door Flix
Waarom?
Die smalle autostrook is gewoon een manier om de snelheid van auto's te drukken. En bestuurders bewust maken van fietsers als mede-weggebruikers ipv obstakels. Voor het passeren is nog steed evenveel ruimte als voorheen.
Re: Automobilisten
Geplaatst: vr 25 jul, 2025 00:15
door Senior2
De nieuwe fietsstroken zijn relatief breed en rood, de middelste zwarte strook is duidelijk smaller dan voorheen. De dijk was en is breed genoeg voor auto’s om te passeren. Ik vermoed dat men met deze verdeling wil benadrukken dat fietsers meer ruimte nodig hebben en daar ook recht op hebben en dat auto’s in het midden moeten rijden en passeren alleen toegestaan is wanneer er geen fietsers zijn. Ik weet niet helemaal wat de wettelijke implicatie is van het aanbrengen van de fietssymbolen op de rode stroken. De communicatie van de gemeente laat wat dit betreft te wensen over.