Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route Praag - Ljubljiana - Forum Wereldfietser

Route Praag - Ljubljiana

Deze zomer fiets ik eerst naar Praag en daarna naar Ljubliana. Voor het traject Praag - Ljubljiana ben ik op zoek naar een route die hoge bergen en hoge passen zoveel als mogelijk vermijdt. Ik denk er aan eest naar Wenen te fietsen en dan verder.
Wie heeft suggesties voor mij?
Al vast bedankt daarvoor
Wat versta jij onder 'hoge bergen en passen'? Ik versta hier passen boven 1500 meter onder; de ander vindt de Cauberg in Limburg al hoog :lol:

Ik heb ooit een route uitgestippeld tussen Berlijn en Zagreb via Praag en Ljubljana (nooit gefietst overigens), en dat was allesbehalve vlak :lol: Alleen tussen Praag en Ljubljana al 6000 hoogtemeters in krap 800 km.
Heb ook even snel wat gemaakt en kom over 1000 km al op 8400 hoogtemeters uit, En als je wilt kan dat nog veel meer. Er zijn andere mogelijkheden die korter zijn en een stuk met de trein door een tunnel maar klimmen hoort er in dit deel van Europa nu eenmaal bij, Slovenië heet niet voor niets klein Zwitserland.
Wij hebben in 2022 het traject Wenen - Ljubljana gefietst, via Bad Radkersburg en Maribor. Dit was een relatief vlak traject dat wij goed te doen vonden. Maar het is precies wat de voorgangers zeggen. Wanneer vind jij een berg of heuvel hoog of zwaar? Wij delen altijd de verwachte hoogtemeters door de verwachte kilometers. Als de uitkomst boven de 10 tot 12 komt, dan vinden wij het wel genoeg qua zwaarte. Dit bij een afstand van 70-80 km.

Pieter
Salzburg - Villach op de Alpe Adriaroute is een relatief pijnloze oversteek van de Alpen. Daarna via Tarvisio naar Ljubljana, rustige route met veel fietspaden. Ik kan trouwens een pauze op hotel aanraden in Bad Hofgastein, ik had er een heerlijk eenpersoonskamertje in Haus Mühlbacher, inclusief een avondje toegang tot de thermen/kurpark.
De route via Tarvisio is inderdaad beter dan die over de Wurzenpas, al zitten er hier nog wel wat venijnige klimmetjes in kan ik me herinneren, van een bepaald punt fiets je via een voormalig spoor en dan is de stijging nooit meer dan 2%.
Vergis je overigens niet in de klim in het Gasteiner Tal.