Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd cassette - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd cassette

Hallo,

In mijn lichtste versnelling gaat mijn ketting er niet lekker in bij 1 kransje waardoor die een beetje “hapert”. Het gaat om shimano di2 11/34 cassette. Ik heb er zelf nooit aan gesleuteld en het is mij nooit opgevallen aangezien je in nederland nooit in de lichtste versnelling fietst. Ik kwam erachter na een fietsweekend in de bergen. Nu zou je kunnen zeggen dat je dit verzet nooit gebruikt wordt maar de fiets moet gewoon perfect zijn ;)

Weet iemand een tip hoe ik dit kan verhelpen?
Alvast ontzettend bedankt voor de hulp
Kabelspanning?

Is wel lastig om te testen of het na aanpassen goed is; ik doe dat dan ook gewoon 'onderweg' in de bergen als ik er tegenaanloop :)
Di2, das toch elektronisch? Dan geen sprake van kabelspanning.
Kan zijn dat je ketting wat is uitgerekt waardoor die niet meer goed valt op een ongebruikt kransje.
Of dat de L of H schroef (ik vergeet steeds welke :oops: ) niet helemaal goed staat.

Edit 1: misschien helpt dit: https://www.12gobiking.nl/blog/achterde ... -afstellen
gaat dus om de H-schroef

Edit 2: Oops niet goed gelezen, "lichtste" is het grootste kransje, dus de L-schroef.. :oops: :oops:
Polariteit schreef:
wo 25 jun, 2025 13:29
Kabelspanning?
Di2.

Werken die nog met stelschroeven eigenlijk? Zo ja dan kan je de ruimte afstellen waarin de derailleur beweegt zodat deze wel goed (maar niet te ver) naar het grootste tandwiel gaat.
Fedor schreef:
wo 25 jun, 2025 14:08
Polariteit schreef:
wo 25 jun, 2025 13:29
Kabelspanning?
Di2.

Werken die nog met stelschroeven eigenlijk?
Sommige wel, sommige niet. Dus meer info zou helpen.
Maar als ik het goed lees is het op 1 plekje op een tandwiel? Zie je daar een beschadiging op het tandwiel? Zit er speling op het tandwiel?
Grivetkoo schreef:
wo 25 jun, 2025 07:54
In mijn lichtste versnelling gaat mijn ketting er niet lekker in bij 1 kransje waardoor die een beetje “hapert”. […] het is mij nooit opgevallen aangezien je in nederland nooit in de lichtste versnelling fietst.
Het meest voor de hand liggend lijkt mij dat je ketting en de kransjes waarop je wel regelmatig rijdt, versleten zijn. Juist omdat je het grootste kransje nooit gebruikt, is die niet ingesleten op de ketting en loopt de ketting daar niet goed meer op. Kettingslijtage meten en indien versleten ketting en cassette vervangen (en afhankelijk van hoe ver heen de boel is, eventueel je voortandwiel(en) ook) is dan de oplossing.

Succes gewenst,

Carl
Carl schreef:
wo 25 jun, 2025 15:57
💡
+1