Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Suggesties wat te vervangen aan deze tweedehands fiets - Forum Wereldfietser

Suggesties wat te vervangen aan deze tweedehands fiets

Hallo allemaal,

Ik heb voor heel weinig geld deze Giant expedition gekocht.
Ik doe aan fietsvakanties in Nederland (dit jaar naar Duitsland) met mijn gezin met 2 jonge kinderen.

Ik vraag me af wat goed is om te vervangen. Volgens mij is er nooit wat aan vervangen. Maar ook niet intensief gebruikt.
Alvast bedankt!
20250619_193815.jpg
20250619_193937.jpg
20250619_193924.jpg
20250619_193949.jpg
20250619_194144.jpg
Een nieuwe ketting
Kijken of de banden nog goed zijn
Ik zou de stuurpen nakijken of die nog veilig is. Dit zit nu met rare bouten aan elkaar.
Verder even alles een beetje vet. Versnellingen afstellen. En gewoon proberen.
Ik heb de heren-uitvoering jaren terug eens gekocht. Wat een heerlijke fiets is dat, ik gebruik 'm bijna dagelijks.
Stuurpen zou ik (laten) vervangen door een vaste en verder wat olie op de draaiende delen...Leuk! :D
Die stuurpen is origineel, ook die bouten. De rechter shifter is een keer vervangen.
Verwacht geen wonderen van de bagagedrager.

Er zijn wel YouTube filmpjes over een bicycle tune up.

Als je de fiets van een paar cm op de grond laat stuiteren/vallen, gewoon rechtop op zijn banden, hoort er niks te rammelen.

Verder ben ik nieuwsgierig of de stuurpen en zadelpen nog vrij zijn, of dat die vastgeroest zitten in de voorvork en in het frame.

Oude remblokjes worden hard en broos, dus nieuwe remblokken en banden is veilig, nieuwe handvaten voelt fijn.
Kabels (binnen en buiten)
remblokjes als ze te ver heen zijn (of anders eventuele steentjes er uit halen)
Nieuwe handvatten
Eventueel de verroeste boutjes en moeren vervangen voor RVS
En als laatste maar niet onbelangrijk een zadel wat niet alleen de eerste 10km lekker zit.
_Peter_ schreef: Kabels (binnen en buiten)
remblokjes als ze te ver heen zijn (of anders eventuele steentjes er uit halen)
Nieuwe handvatten
Eventueel de verroeste boutjes en moeren vervangen voor RVS
En als laatste maar niet onbelangrijk een zadel wat niet alleen de eerste 10km lekker zit.
Aan wat voor zadel denk je dan. Met een beetje gel erin?
gios schreef:
do 19 jun, 2025 20:33
Ik heb de heren-uitvoering jaren terug eens gekocht. Wat een heerlijke fiets is dat, ik gebruik 'm bijna dagelijks.
Stuurpen zou ik (laten) vervangen door een vaste en verder wat olie op de draaiende delen...Leuk! :D
Hoe weet je wat voor stuurpen je nodig hebt? Er zijn talloze zie ik..
RianGeenen schreef:
do 19 jun, 2025 20:46
Die stuurpen is origineel, ook die bouten. De rechter shifter is een keer vervangen.
Verwacht geen wonderen van de bagagedrager.

Er zijn wel YouTube filmpjes over een bicycle tune up.

Als je de fiets van een paar cm op de grond laat stuiteren/vallen, gewoon rechtop op zijn banden, hoort er niks te rammelen.

Verder ben ik nieuwsgierig of de stuurpen en zadelpen nog vrij zijn, of dat die vastgeroest zitten in de voorvork en in het frame.

Oude remblokjes worden hard en broos, dus nieuwe remblokken en banden is veilig, nieuwe handvaten voelt fijn.
Denk je dat de bagagedrager het gewicht misschien niet kan houden?
Nijntje schreef:
do 19 jun, 2025 22:35
Denk je dat de bagagedrager het gewicht misschien niet kan houden?
Ik heb van dit type drager, Giant plaatste dit model op veel fietsen van die bouwjaren, een aantal kapotte in mijn handen gehad. Misschien omdat ze juist veel gebruikt worden, of verkeerd gebruikt zijn. De lasnaden rondom de overgang van frame bevestiging naar de 3 stangen omhoog scheuren. Misschien gaat het bij jou wel goed, maar als je keus hebt in het verdelen van bagagegewicht zou ik er niet te veel aan hangen.
Voorderest is het een leuke fiets waar je mooie avonturen op kan beleven.
Mooie aanwinst waar je nog veel plezier van kunt hebben.
Ik weet niet hoe handig je bent, maar ik zou een dergelijke fiets helemaal uit elkaar halen, alles controleren, schoonmaken en opnieuw in het vet zetten. Waar nodig onderdelen vervangen. Dat gaat dan met name om alle draaiende delen: naven, trapas, balhoofd, derailleurs, pedalen.
Ik zie ook een wat roestige ketting. Die moet dan meestal vervangen worden en misschien de kettingbladen en de cassette ook.
Voordeel van zo'n renovatie is dat je precies weet wat voor vlees je in de kuip hebt met zo'n fiets qua betrouwbaarheid. Maar je moet sleutelen dan wel een beetje leuk vinden, want het kost wat uurtjes en vraagt ook wat gereedschap.
Nijntje schreef:
do 19 jun, 2025 22:30
Aan wat voor zadel denk je dan. Met een beetje gel erin?
Hm zadels: moeilijk, want heel persoonlijk. Wat voor de één lekker zit, is voor de ander de hel. Ligt aan ieders verschillende anatomie.
De meeste lange afstandsfietsers zweren bij harde zadels, juist zonder gel. Maar dat zul je echt zelf moeten uitvinden. Gewoon beginnen met deze, zou ik zeggen.
Ik kan wel een lijstje voor je maken maar hoe handig ben je zelf? En heb je een budget in gedachten om de fiets weer klaar te maken voor langere afstanden?