Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het gaat een achterwielmotor kit worden maar het scheelt 3mm - Forum Wereldfietser

Het gaat een achterwielmotor kit worden maar het scheelt 3mm

Ik heb besloten dat ik voor de conversie van mijn fiets naar elektrisch een Bafang kit ga kopen, dan kan ik alles wat nu op mijn fiets zit behouden en de motor ontlast de aandrijflijn. Nu hebben ze dus bij ebikesets een complete kit dus met een kant en klaar achterwiel met een breedte van 138mm. De dropouts op mijn fiets hebben echter een binnenwerkse maat van 135mm. Vroeger toen we allemaal nog op stalen fietsen reden heb ik de achtervork wel eens wijder gemaakt maar ik weet niet hoe aluminium daar op reageert. Het is maar 1,5mm aan elke kant dus dat moet geen probleem zijn lijkt mij maar ik wil het toch even zeker weten. Kan ik het zaakje gewoon een beetje naar buiten trekken aan beide kanten?
Heb je een link naar de productspecificaties van het model dat je op oog hebt? Ik durf namelijk met enige zekerheid te stellen dat die motor ontworpen is voor een frame met 135 mm tussen de achterpoten. Je zou het de verkopende partij kunnen vragen.
Daarnaast zou ik een aluminium frame niet proberen te buigen. Ik zou een lang verhaal op kunnen houden over spanningsrelaxatie maar de samenvatting is: niet doen.
De goedkoopste mogelijkheden op de site van ebikesets geven een achterwielbreedte van 138mm., de iets duurdere opties voor een achterwielmotor geven een achterwielbreedte van 135mm. Er is dus keuze.
Zou die 138mm dan voor een 142 mm thru axel zijn?
Nee, gewoon een naaf die oorspronkelijk voor een (7s?) freewheel was ontworpen maar die nu met (9-11s?) cassettebody wordt uitgevoerd, wat breder is.

Beetje tolerance fiddling.
Op vrijwel alle sites waar de Bafang te koop is wordt 138mm als inbouwbreedte aangegeven en ook op de site van Bafang zelf. Het is dus echt 138mm. Dan zou ik dus voor de €100 duurdere variant moeten gaan en het vermogen wat terug schroeven als dat kan.
Ik weet niet wat je exacte doel is met je ebike maar ik vind het prijsverschil tussen een ombouwset Bafang achterwielmotor, wat ik zie kost dat 860 euro, en een nieuwe ebike erg klein.

Een Stella van 1300 met Bosch motor, dat is echt beter dan Bafang
https://www.stella.nl/p/el-reventador-superior-mdb

Een Giant van 1000
https://www.12gobiking.nl/giant-voya-e-plus-2

In de categorie: ongevraagd advies
Ik ga niet iedere dag op een MTB naar mijn werk en die andere ook niet. De enige e-bike die voor mij alles aftikt is de Sensa Travel V10 en die is €2800. Dan is €860 voor een kit heeeeel wat goedkoper.
RianGeenen schreef:
za 14 jun, 2025 18:17
Ik weet niet wat je exacte doel is met je ebike maar ik vind het prijsverschil tussen een ombouwset Bafang achterwielmotor, wat ik zie kost dat 860 euro, en een nieuwe ebike erg klein.

Een Stella van 1300 met Bosch motor, dat is echt beter dan Bafang
https://www.stella.nl/p/el-reventador-superior-mdb

Een Giant van 1000
https://www.12gobiking.nl/giant-voya-e-plus-2

In de categorie: ongevraagd advies
Momentum, submerk Giant, kan ook voor 730 E mee. https://www.bike-mailorder.com/en-nl/pr ... la-sunrise
Echt, wat een totaal irrelevante onzin wordt er weer gepost. Ik heb daar geen enkele interesse in dus stop maar met het kapen van mijn topic. Dit gaat over een achterwielkit, niet de goedkoopste e-bikes. Duidelijk?
Dezelfde vraag, maar dan aan andere kant van de plas:
https://endless-sphere.com/sphere/threa ... ut.102799/
Zij denken dat het kan als je het rustig doet.

Deze ook:
https://ebikes.ca/learn/bike-compatibility.html