Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd voor nieuwe toerfiets - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd voor nieuwe toerfiets

**1. Persoonlijk advies?**

Beste forumleden,

Al jaren fiets ik op een oude toerfiets van Red Bull. Die is van mijn vader geweest en heeft emotionele waarde. Ik fiets er dagelijks 40 km mee van en naar m’n werk en ga er mee kamperen.

Maar inmiddels lijkt de fiets aan het eind van z’n leven te komen. Bij meerdere speciaalzaken krijg ik het advies een nieuwe fiets uit te zoeken. Zeker omdat ik deze zomer flinke afstanden wil afleggen (o.a. de Groene Weg).
Dit wordt de eerste serieuze fiets die ik aanschaf en ben daarom op zoek naar hulp.

**2. Checklist**

2.1 *Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?*

Woon-werkverkeer (40km per dag), meerdaagse tochten met kampeerbagage in fietstassen. Daarbij zit ik het liefst het grootste deel van de dag op de fiets.

2.2 *Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?*

Stevig doorfietsen

2.3 *Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?*

Ik neig naar meer rechtop, zeker voor de lange dagtochten. Maar een beetje een sportieve zit vind ik prettig.

2.4 *Moet de fiets ook in het donker gebruikt worden en hoe vaak?*
Ja, zeker voor woon-werkverkeer in de winter.

2.5 *Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?*
Ja, maar het meerendeel van de kilometers leg ik verhard af. Licht onverhard is een must, maar ik hoef niet hardcore te gravelen.

2.6 *Waar gaan de vakanties naartoe?*
De zomer de Groene Weg naar Arles in Zuid-Frankrijk en de komende jaren meer tochten in Europa.

2.7 *Wat voor vakanties worden dat?*
Fietskamperen. Hele dagen op de fiets, tent etc. mee in fietstassen. In ieder geval achterop, evt. nog andere tassen.


2.8 *Je lichaamslengte:*
174 cm

2.9 *Je gewicht:*
70 kg

2.10 *Je lichaamsbouw:*
Slank.

2.11 *Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?*

Ik denk dat 25 kg op de bagagedrager meer dan genoeg is, met nog een paar kilo aan het stuur voor de tent.

2.12 *Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)*
Utrecht.

2.13 *Wat is je budget?*
2500 euro denk ik. Maar ik ben echt op zoek naar een fiets waar ik nog jaren mee vooruit kan, dus ben eventueel bereid iets meer te investeren.

2.14 *Welke fietservaring heb je?*
Ik fiets nu drie jaar dagelijks naar m’n werk, tientallen dagtochten tot 170km en een handvol meerdaagse kampeertochten in Nederland.

2.15 *Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?*
170 km,

2.16 *Welke fietsen heb je (gehad)?*
Een Red Bull (20+ jaar oud), model weet ik niet.

2.17 *Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?*

De basis, breng nu m’n fiets twee keer per jaar naar een fietsenmaker voor onderhoud. Nog nooit over nagedacht dat een cursus een optie is. Dat lijkt me een goed idee!

2.18 *Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?*

Ja, maar wil zo zeker mogelijk zijn van de kwaliteit en dat vind ik tweedehands wel iets spannender.

2.19 *Heb je bepaalde fietsen op het oog?*

Bij Fiets Snel in Utrecht werd een Jan Janssen geadviseerd. Millennium geadviseerd als een goede koop qua prijskwaliteit-verhouding. (+/- €1700,-)

https://www.janjanssen.nl/fiets/millenn ... 13105b7e4e

Een Jan Janssen Rhonin werd geadviseerd als duurdere aankoop die heel onderhoudsvriendelijk is vanwege de versnellingsnaaf en aandrijfriem. (+/- 4000,-)

https://www.janjanssen.nl/fiets/rohnin/?v=1a13105b7e4e

Op de website van Janssen kwam ik de Yak tegen. Dat leek me qua prijs een tussenoplossing. (+/- €3000,-)

https://www.janjanssen.nl/fiets/yak/?v=1a13105b7e4e

2.20 *Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?*

Leuk als het kan, niet noodzakelijk.

2.21 *Moet de fiets er mooi uitzien?*

Liefst wel, zo vind ik de kettingkast op de Jan Janssen Millennium wel een beetje afdoen.

Maar geen extreme ijdeltuit.

2.22 *Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?*

Eind augustus wil ik drie weken gaan fietsen. Redelijk korte termijn dus. Volgens de fietsenwinkel is mede daarom de Janssen een goede optie. Maar ben ook daarin heel benieuwd naar tips.

Hoop dat dit genoeg info is. Bij voorbaat heel erg bedankt voor het meedenken!
26" hoewel er niets mis mee is, zou ik mijn geld niet investeren hier in.

Kijk eens naar Avaghon, die heeft wellicht ook wat voor je binnen je budget.

Jongerius weet ik niet of ze iets aanbieden.

Kona maakt ook leuke fietsen.
"Een Jan Janssen Rhonin werd geadviseerd als duurdere aankoop die heel onderhoudsvriendelijk is vanwege de versnellingsnaaf en aandrijfriem. (+/- 4000,-)"

Persoonlijk zou ik geen fiets met riem kopen. Het fietst niet beter dan met een ketting. En als er iets mee aan de hand is, is het lastiger te verhelpen dan met een ketting. En een riem is nog duurder ook.
Storm schreef:
vr 13 jun, 2025 17:28
26" hoewel er niets mis mee is, zou ik mijn geld niet investeren hier in.

Kijk eens naar Avaghon, die heeft wellicht ook wat voor je binnen je budget.

Jongerius weet ik niet of ze iets aanbieden.

Kona maakt ook leuke fietsen.
Bedankt voor je reactie! Waarom zou je niet investeren in 26”?
stelvio73 schreef:
vr 13 jun, 2025 17:44
"Een Jan Janssen Rhonin werd geadviseerd als duurdere aankoop die heel onderhoudsvriendelijk is vanwege de versnellingsnaaf en aandrijfriem. (+/- 4000,-)"

Persoonlijk zou ik geen fiets met riem kopen. Het fietst niet beter dan met een ketting. En als er iets mee aan de hand is, is het lastiger te verhelpen dan met een ketting. En een riem is nog duurder ook.
Bedankt voor de tip! Heb je een fiets in gedachten die mogelijk beter geschikt is?
stefanmilan schreef:
vr 13 jun, 2025 18:16
Storm schreef:
vr 13 jun, 2025 17:28
26" hoewel er niets mis mee is, zou ik mijn geld niet investeren hier in.

Kijk eens naar Avaghon, die heeft wellicht ook wat voor je binnen je budget.

Jongerius weet ik niet of ze iets aanbieden.

Kona maakt ook leuke fietsen.
Bedankt voor je reactie! Waarom zou je niet investeren in 26”?
Omdat de verkrijgbaarheid van banden afneemt, omdat 28” veel makkelijker rolt en er dus veel meer keus is. Grote merken zijn ook al enige tijd gestapt met 26”.
Als je het hele jaar doorfietst is een fiets met rohloff/pinion met riem natuurlijk het fijnst. Maar dat past niet in je budget. Ik zou die yak met 26inch wel aandurven, maar het prijsverschil met de rohnin is niet heel groot en dat rolt wel lekkerder en je hebt meer onderdelenkeuze.

Naast het vraagstuk nieuwe fiets, ik knap hobbymatig fietsen op. Dus we zouden samen je Red Bull op kunnen knappen, ik kan niet alles en heb niet al het gereedschap maar kom een heel eind en dan kan je die fiets nog behouden en af en toe op rijden. Je kan er hoge kwaliteit (dure) onderdelen opzetten of juist wat budgetvriendelijke, als het een 2e fiets wordt hoeft het allemaal niet de kop te kosten.
Serieus kijk eens naar Böttcher Duits merk wat je volledig naar jou wensen kunt laten maken. Een Safari begint bij 1200,-

Verder een Velo de Ville, de configurator online is een misbaksel eerste klas en geeft slechts een ruw beeld. Echter bij de juiste fietsenzaak kun je ook weer helemaal "los" gaan wat betreft opties.

Kona is ook leuk en valt ook in jou budget. Zelfde als Stevens, degelijke fietsen maar wat minder bekend bij de Nederlander.

Een atlas van Avaghon is een slagje duurder echter zeker ook een fiets die het overwegen waard is. Zit een fijn en fatsoenlijk bedrijf achter met kennis van zaken.

Een Koga - Santos vind deze te duur voor wat je krijgt. Al zullen forumleden hierom veel kritiek op kunnen geven.
Storm schreef:
vr 13 jun, 2025 17:28
26" hoewel er niets mis mee is, zou ik mijn geld niet investeren hier in.
Ik zeker wel, alleen niet bij een nieuwe. Tenzij iets bijzonders zoals bijvoorbeeld een tandem of transportfiets of een hele kleine framemaat. Maar gebruikt kun je in 26" echt veel leuks vinden voor leuke prijzen. En die prima Schwalbe Big Apple wordt in 26 inch echt nog wel een tijd gemaakt hoor....

Zelf zou ik adviseren lekker een gebruikte fiets te kopen en dan vooral op de mogelijke bandbreedte in frame en vork letten. Of dat dan met 28 inch is, met 27.5 inch of met 26 inch vind ik minder van belang. Als je minimaal 50mm breed aan band kwijt kunt dan word je daar op alles wat geen fraai strak asfalt is erg blij van. En op veel van die mooie rustige weggetjes in het buitenland kom je toch doorgaans niet wegdek zo strak als een biljartlaken tegen.

Binnen het gestelde budget zou het prima gebruikt kunnen lukken om een fiets met brede banden, starre vork, Rohloff, naafdynamo en kettingaandrijving te vinden. Zeker in de combinatie met het in de startpost genoemde winterse woon-werkverkeer best een fijne configuratie, al hangt het ook af hoeveel kilometers dat zijn. Bij weinig woon-werkkilometers is een derailleur vakantiefiets combineren met een klassieke Batavus/Gazelle/etc met drieversnellingsnaaf voor woon-werkverkeer natuurlijk ook nog een prima optie.

Riemaandrijving is duur om te vervangen, en zeker voor een leek vaak lastig te zien bij een gebruikte fiets hoeveel leven er nog in die riemaandrijving zit. En de klassieke CDC riem wordt niet meer nieuw gemaakt....

Een Santos Travelmaster met Rohloff en riemaandrijving is gebruikt doorgaans heel waardevast, met ketting vaak alweer een stuk betaalbaarder. Maar kijk bijvoorbeeld ook eens naar een Avaghon, een VSF, een Gaastra, een idworx, een Koga Signature met vaste vork, en zo zijn er gebruikt wel meer leuke dingen te vinden. Met dan binnen het gestelde budget nog geld over voor kampeeruitrusting of de volgende fietsvakantie(-s).
RianGeenen schreef:
vr 13 jun, 2025 19:09
Als je het hele jaar doorfietst is een fiets met rohloff/pinion met riem natuurlijk het fijnst. Maar dat past niet in je budget. Ik zou die yak met 26inch wel aandurven, maar het prijsverschil met de rohnin is niet heel groot en dat rolt wel lekkerder en je hebt meer onderdelenkeuze.

Naast het vraagstuk nieuwe fiets, ik knap hobbymatig fietsen op. Dus we zouden samen je Red Bull op kunnen knappen, ik kan niet alles en heb niet al het gereedschap maar kom een heel eind en dan kan je die fiets nog behouden en af en toe op rijden. Je kan er hoge kwaliteit (dure) onderdelen opzetten of juist wat budgetvriendelijke, als het een 2e fiets wordt hoeft het allemaal niet de kop te kosten.

Bedankt voor je reactie! Ik heb je een privébericht gestuurd.
stefanmilan schreef:
vr 13 jun, 2025 18:16
stelvio73 schreef:
vr 13 jun, 2025 17:44
"Een Jan Janssen Rhonin werd geadviseerd als duurdere aankoop die heel onderhoudsvriendelijk is vanwege de versnellingsnaaf en aandrijfriem. (+/- 4000,-)"

Persoonlijk zou ik geen fiets met riem kopen. Het fietst niet beter dan met een ketting. En als er iets mee aan de hand is, is het lastiger te verhelpen dan met een ketting. En een riem is nog duurder ook.
Bedankt voor de tip! Heb je een fiets in gedachten die mogelijk beter geschikt is?
Zie de reactie van Jurr, waarmee ik het helemaal eens ben.
stefanmilan schreef:
za 14 jun, 2025 11:51
RianGeenen schreef:
vr 13 jun, 2025 19:09
Als je het hele jaar doorfietst is een fiets met rohloff/pinion met riem natuurlijk het fijnst. Maar dat past niet in je budget. Ik zou die yak met 26inch wel aandurven, maar het prijsverschil met de rohnin is niet heel groot en dat rolt wel lekkerder en je hebt meer onderdelenkeuze.

Naast het vraagstuk nieuwe fiets, ik knap hobbymatig fietsen op. Dus we zouden samen je Red Bull op kunnen knappen, ik kan niet alles en heb niet al het gereedschap maar kom een heel eind en dan kan je die fiets nog behouden en af en toe op rijden. Je kan er hoge kwaliteit (dure) onderdelen opzetten of juist wat budgetvriendelijke, als het een 2e fiets wordt hoeft het allemaal niet de kop te kosten.

Bedankt voor je reactie! Ik heb je een privébericht gestuurd.
Er is iets met nieuwe forumdeelnemers en privéberichten. Ik heb je bericht (nog) niet ontvangen.
Jurr schreef:
vr 13 jun, 2025 22:29
Storm schreef:
vr 13 jun, 2025 17:28
26" hoewel er niets mis mee is, zou ik mijn geld niet investeren hier in.
Ik zeker wel, alleen niet bij een nieuwe.
Precies, gebruikt misschien, nieuw niet.
Ik kan mij niet goed voorstellen waarom je oude fiets niet meer geschikt zou zijn.
Slijt onderdelen kunnen vervangen worden.l tenzij er structureel iets mis is met het frame.
Dan kan je je oude fiets blijven gebruiken voor woon werkverkeer en een meer gespecialiseerde fiets voor toeren inzetten.

Verder heeft Jurr gelijk in gebruikt 26 inch is voor weinig geld ( 500 a 1000) wat goeds te koop. Voordeel van goed merk mtb is dat ze licht zijn 10 a 11 kg (geen carbon nenen te fragiel) een trekkingfiets is al snel 17 kg.
Rij zelf op 26 ntb getuned voor toeren snelle banden gebogen stuur Santiago, groeneweg Rome.
Voordeel is dat je ook off the road gravel goed wegkomt dan wel met meer profiel.
Voordeel verende vorvork dat daardoor je polsen ontzien worden.
Houding is dan wel sportiever maar dat ontziet je rug en is ook aerodynamischer.
Laat je niet opjutten door al die marketing verhalen wat je allemaal MOET hebben ik ken mensen die met een MTB uit 1990 met V-brakes voor 150 euri kochten en naar Rome fietsten en nog snel ook.
Dat fietsenwinkels je adviseren een nieuwe fiets te kopen hoort er bij. Maar het kan inderdaad zijn dat de fiets wel erg slecht geworden is, met bijvoorbeeld doorgeremde velgen en nog zo wat dure problemen. Kortom, vertel ons meer over wat er mis zou kunnen zijn.
Zelf hebben wij laatst een nieuwe fiets voor mijn vrouw laten bouwen door m-gineering. Toch weer 26 inch wielen, omdat ze te klein is voor 28 inch; eerlijk gezegd is er eigenlijk niets mis met 26 inch. Het frame van deze nieuwe fiets is dus heel fraai, en dat is ook het hart van een fiets. De afmontage is goeddeels eenvoudig, op Deore niveau met V brakes en derailleurs, maar wel met een SON naaf. De prijs viel mee.
Zie hier voor nog wat leesvoer: https://fietsvakantie.home.blog/
RianGeenen schreef:
za 14 jun, 2025 12:08
stefanmilan schreef:
za 14 jun, 2025 11:51
RianGeenen schreef:
vr 13 jun, 2025 19:09
Als je het hele jaar doorfietst is een fiets met rohloff/pinion met riem natuurlijk het fijnst. Maar dat past niet in je budget. Ik zou die yak met 26inch wel aandurven, maar het prijsverschil met de rohnin is niet heel groot en dat rolt wel lekkerder en je hebt meer onderdelenkeuze.

Naast het vraagstuk nieuwe fiets, ik knap hobbymatig fietsen op. Dus we zouden samen je Red Bull op kunnen knappen, ik kan niet alles en heb niet al het gereedschap maar kom een heel eind en dan kan je die fiets nog behouden en af en toe op rijden. Je kan er hoge kwaliteit (dure) onderdelen opzetten of juist wat budgetvriendelijke, als het een 2e fiets wordt hoeft het allemaal niet de kop te kosten.

Bedankt voor je reactie! Ik heb je een privébericht gestuurd.
Er is iets met nieuwe forumdeelnemers en privéberichten. Ik heb je bericht (nog) niet ontvangen.
Kan ik je een mailtje sturen? Of zou je mij een berichtje willen sturen?
Gelukt, dus de hint naar mijn mailadres heb ik ff weggehaald
Misschien ben je al afgestapt van het idee van een nieuwe jan janssen.
Een vriend van ons heeft een millennium gekocht.
En moest erg lang wachten op zijn nieuwe fiets.
Nu had hij wel een grote framemaat die misschien niet klaar staat in de fabriek.

Maar ze zeggen wel dat het niet lang duurt. Maar augustus ga je misschien niet halen met een nieuwe fiets.
Jurr schreef:
vr 13 jun, 2025 22:29
Storm schreef:
vr 13 jun, 2025 17:28
26" hoewel er niets mis mee is, zou ik mijn geld niet investeren hier in.
Ik zeker wel, alleen niet bij een nieuwe. Tenzij iets bijzonders zoals bijvoorbeeld een tandem of transportfiets of een hele kleine framemaat. Maar gebruikt kun je in 26" echt veel leuks vinden voor leuke prijzen. En die prima Schwalbe Big Apple wordt in 26 inch echt nog wel een tijd gemaakt hoor....

Zelf zou ik adviseren lekker een gebruikte fiets te kopen en dan vooral op de mogelijke bandbreedte in frame en vork letten. Of dat dan met 28 inch is, met 27.5 inch of met 26 inch vind ik minder van belang. Als je minimaal 50mm breed aan band kwijt kunt dan word je daar op alles wat geen fraai strak asfalt is erg blij van. En op veel van die mooie rustige weggetjes in het buitenland kom je toch doorgaans niet wegdek zo strak als een biljartlaken tegen.

Binnen het gestelde budget zou het prima gebruikt kunnen lukken om een fiets met brede banden, starre vork, Rohloff, naafdynamo en kettingaandrijving te vinden. Zeker in de combinatie met het in de startpost genoemde winterse woon-werkverkeer best een fijne configuratie, al hangt het ook af hoeveel kilometers dat zijn. Bij weinig woon-werkkilometers is een derailleur vakantiefiets combineren met een klassieke Batavus/Gazelle/etc met drieversnellingsnaaf voor woon-werkverkeer natuurlijk ook nog een prima optie.

Riemaandrijving is duur om te vervangen, en zeker voor een leek vaak lastig te zien bij een gebruikte fiets hoeveel leven er nog in die riemaandrijving zit. En de klassieke CDC riem wordt niet meer nieuw gemaakt....

Een Santos Travelmaster met Rohloff en riemaandrijving is gebruikt doorgaans heel waardevast, met ketting vaak alweer een stuk betaalbaarder. Maar kijk bijvoorbeeld ook eens naar een Avaghon, een VSF, een Gaastra, een idworx, een Koga Signature met vaste vork, en zo zijn er gebruikt wel meer leuke dingen te vinden. Met dan binnen het gestelde budget nog geld over voor kampeeruitrusting of de volgende fietsvakantie(-s).
Hi Jurr, ik heb je privébericht gezien en gereageerd. Maar misschien gaat er iets mis. Is er een andere manier om met je in contact te komen?
M276 schreef:
di 17 jun, 2025 05:37
Misschien ben je al afgestapt van het idee van een nieuwe jan janssen.
Een vriend van ons heeft een millennium gekocht.
En moest erg lang wachten op zijn nieuwe fiets.
Nu had hij wel een grote framemaat die misschien niet klaar staat in de fabriek.

Maar ze zeggen wel dat het niet lang duurt. Maar augustus ga je misschien niet halen met een nieuwe fiets.
Bedankt voor je tip!