Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano Deore XT 3x10 vervangen voor enkel tandwiel voor. - Forum Wereldfietser

Shimano Deore XT 3x10 vervangen voor enkel tandwiel voor.

Ik gebruik voor eigenlijk alleen maar het middelste 36 tands kettingblad dus ik wil die graag vervangen voor een crankset met 1 tandwiel om wat gewicht te besparen maar ik heb geen flauw idee of daar wel iets beschikbaar voor is. Wie weet het wel?
Ja hoor.

Je achterderailleur heeft waarschijnlijk geen 'clutch' dus je ketting zal er in theorie wat sneller van af kunnen lopen dan bij een derailleur mét clutch.

Maar met een narrow-wide kettingblad zal het wel meevallen, zeker als je niet offroad gaat.
Ik rijd op mijn woon-werkfiets 1x9 met een gewone Ultegra 6500 derailleur (zonder clutch dus), gaat gewoon prima.

Je kunt gewoon een narrow-wide blad op je huidige crank zetten.
Ik ben erg tevreden over Deckas kettingbladen, kosten minder dan e 10 via Ali.
Let even op welke 'steek' je moet hebben, en vergeet niet om korte bladboutjes mee te bestellen.

Zo zag het er bij mij uit:
20211009_170635.jpg
Ik zal daar eens naar kijken.
Je hoeft alleen de kettingbladen te vervangen door een op de middenpositie te monteren narrow wide kettingblad, bijvoorbeeld van RaceFace van 36 tand. Crankstel blijft.
bijv: https://www.bike-components.de/de/Race- ... ch-p62286/