Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zit te denken aan Pendix, een paar vragen. - Forum Wereldfietser

Zit te denken aan Pendix, een paar vragen.

Hoe bevalt het eigenlijk degenen die het al een aantal jaar op hun fiets hebben zitten qua duurzaamheid? Nu weet ik dat het een direct drive motor is en dat zou de slijtage verwaarloosbaar moeten maken maar is dat ook zo? Zit er bv speling op het systeem? En de accu, hoe goed houd die het vol na een aantal jaren? En die iets grotere Q factor, merk je daar ook veel van dat je bv tegen de motor aanschuurt met je been? Nu heb ik op de crankset op mijn Koga pedaal verbreders zitten die 15mm toevoegen dus ik denk dat dat voor mij geen probleem zal opleveren, volgens mij zal het met een Pendix zonder verbreders voor mij prima zijn.
Ik rijd nog niet zolang met een Pendix. Dus over slijtage en accuprestaties kan ik je niets vertellen. Ik merk wel dat ik mijn voet bewust neer moet zetten op het pedaal om te voorkomen dat mijn voet tegen de motor aankomt. Verder is het zo dat ik meestal mijn accu thuis laat tenzij ik met mijn man fiets, heuvels/bergen in ga of tegenwind verwacht. Zonder ondersteuning vind ik de fiets nog steeds fijn fietsen.
Het grappig is dat toen ik voor het eerst Pendix testte (pakweg 10 jaar geleden), ik de mening had dat de Q factor erg slecht was. In de praktijk merkte ik er echter niets van. Na 10 jaar durf ik wel te zeggen dat het een zeer betrouwbaar product is. Wanneer het mis gaat? Als je hem een tijd lang niet gebruikt en in de regen laat staan. Verder wel af en toe de contacten schoonmaken.
Qua betrouwbaarheid zit het dus wel goed en mijn fiets staat thuis in de schuur en op het werk kan hij ook binnen staan als het regent, ook geen probleem dus. Gelukkig zit er een dealer niet te ver van mij vandaan dus ik ga maar eens vragen of ze een fiets met Pendix hebben staan waar ik een proefrit op kan maken.
Schuijt2023 schreef:
zo 08 jun, 2025 15:45
... en in de regen laat staan...
Maar hoe zit het dan als je (veel) in (hevige) regen fietst?
Dat is geen enkel probleem, er ontstaan alleen problemen als je de fiets zonder accu in de regen plaatst (of op de fietsendrager vervoert) en dan de accu op de contacten plaatst zonder deze eerst droog te maken.

Maar tegenwoordig bestaan hiervoor prima oplossingen als hoezen of afdek kapjes voor de accu contactpunten als de accu eraf is.