Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verbouwing Groninger Hoofdstation - Forum Wereldfietser

Verbouwing Groninger Hoofdstation

Gisteren pakte ik mijn fiets om een kijkje te gaan nemen op het Groninger Hoofdstation en veel foto's maken. Dit was vroeger mijn woon-werk station, waar ik jarenlang dagelijks liep. Nou zeg, nu is er een hoop veranderd.
De spoorlijnen vanaf station Europapark zijn verwijderd, de eronder liggend ballast-steenlagen en de grond ook. Sterk vervuild, nog uit het stoomtijdperk. Er is nu overal schoon grond gestort. Het spoorwegemplacement aan de zuidkant is verwijderd en verplaatst naar de „Vork" bij Haren als opstelterrein.
Ik weet nog al maar te goed dat ik bij iedere reis vanuit Assen&Zwolle of vanuit Nieuweschans, door al die vele wissels steeds door elkaar geschud werd. Al die geklak-geklak geluiden en ik moest wijdbeens mijn fiets op het balkonnetje steeds vasthouden.
Met al die nieuwe spoorrails zou de binnenkomst straks behoorlijk soepeler lopen. Als een biljartbal over het groene laken....
Maar ik ben het niet mee eens dat er geen wissels meer liggen. Wat als er een trein daar met pech stil staat?
Uitzicht oost dubbelfoto.jpg
Uitzicht west dubbelfoto.jpg
Perrons dubbelfoto.jpg
Lagen er aan de beide kanten van het Hoofdstation doodlopende sporen met een stootblok, nu worden de spoorlijnen doorgetrokken. Zo kan ik straks misschien van Baflo rechtstreeks naar Leer reizen zonder te overstappen.
Overkapping dubbelfoto.jpg
Op de bovenste foto (rond Kerst 2009) hadden de overkappingen een houten dakbekleding met daarbovenop asfaltpapier. Nu worden er aluminium gebogen platen op aangebracht. En het is een Rijksmonument.... :roll:
20250603_141627.jpg
Vanuit de fraaie stationshal komend, ligt er nu een onderdoorgang. De trappen en de liften worden nog geïnstalleerd. De oude trappen naar de ijzeren loopbrug uit 1928 komen niet meer terug, maar het bijbehorende seinhuis wel.
20250603_141518.jpg
De achterzijde van het Groninger Hoofdstation.
20250603_141433.jpg
De trappen die vanuit de onderdoorgang naar de perrons komen. Ook voorzien van liften.