Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Durston dome 2 - Forum Wereldfietser

Durston dome 2

Mijn Durston tent is binnengekomen.
Het is de Dome 2 geworden met binnentent.
Helaas was de binnentent niet vastgemaakt aan de buitentent dus gelijk maar even doen.
Achter ons huis de binnentent uitgelegd en ging naar binnen om de buitentent op te halen.
Kom ik terug (what the .), 4 dikke plakaten met vogelstront op mijn nieuwe tent, vanuit de lucht gemikt.
Als dit een voorteken is!!!
Het was allemaal nog goed schoon te maken dus de buitentent er over heen en vasthaken.
Nog geen 1.5 kilo en veel ruimte is mijn eerste indruk.
2 vestibules en de carbon stokken lopen er buitenom waar ikzelf groot fan van ben.
Het weekend met Pinksteren wil ik hem gaan gebruiken en zal mijn ervaring hier met jullie delen.

gr. Robert
Deze? https://durstongear.com/products/x-dome ... 2259854627
Ben benieuwd naar jouw review.
Is het de Regular of de Solid?
Toevallig, ik heb paar weken geleden deze binnen gekregen :

https://durstongear.com/products/x-mid-2-solid

Met bijpassende stokken gekocht, moet deze nog proef opzetten, eind van de maand ga ik de kustroute fietsen dus dan weet ik of deze bevalt.

Ben ook benieuwd naar de ervaringen van jou tentje, leuk! En veel plezier met je tent!

Gr ej
Gefeliciteerd (licht jaloers)
In 2019 na heel veel moeite nog net op tijd geklikt, de tweede batch van de XMid2 was in 2 minuten uitverkocht, een Xmid2 gekocht.

Deze heb ik in gebruik sinds die tijd en er iets van 100 dagen in geslapen in Nederland en naar de Pyreneeën, zuidkust Frankrijk en Rome.

Ook dagen in stromende regen gestaan. De tent is nog in prima staat kwaliteit is uitstekend.
Leuke is dat ik nog met Dan Durston gecorrespondeerd heb, dat is geen unicum, hij hecht er veel belang aan om direct contact met gebruikers te onderhouden.
Het opzetten is mits je het principe goed begrijpt 5 minuten werk. Ik zou nu voor de dome gekozen hebben.

Je gaat heel plezier beleven aan je tent.
Heb je hem in de US bestelt of in Nederland?
robgru schreef:
do 05 jun, 2025 14:58
Is er geen keus voor iets uit Europa.
Ik heb deze bij de Nederlandse dealer besteld, pre order toen de tenten al richting NL onderweg waren.
En iets uit Europa? Had altijd een Esvo tent maar die lichtgewicht zijn er niet meer en zelfs lichtgewicht is “zwaar”…ik wilde geen koepel tent en welke tenten zijn echt in Europa gemaakt? Hier niet heel veel onderzoek naar gedaan en maakt me ook niet veel uit eerlijk gezegd…zou leuk zijn ivm milieu enzo maar dan kan je ook gaan onderzoeken of het tentdoek wel hier gemaakt is en van welke bio stof etc etc
Wilde gewoon een tent die op de Esvo taxus leek waar ik meer als 30 jaar mee gekampeerd heb, dus op zich best duurzaam.

En nu nog even opzetten idd Hahah

Gr ej
WimB schreef:
do 05 jun, 2025 15:34
robgru schreef:
do 05 jun, 2025 14:58
Is er geen keus voor iets uit Europa.
Durston is Canadees die moeten we juist steunen
Het kan maar is wat overdreven. Laten we op z'n minst in Nederland aan het werk blijven en daarna aan de buren denken.
Toch vreemd uhh jammer dat een land wat de beste tenten kon maken heeft afgehaakt.
Als je als Nederlander niet wil betalen voor kwaliteit en Nederlands fabrikaat dan gaan die fabrikanten over de kop of gaan ze hun productie naar een lage lonen land overhevelen, als ze hun merknaam al niet verkocht hebben, dus uiteindelijk hebben we als klanten er mede voor gezorgd dat we uit moeten wijken naar iets anders. De markt is blijkbaar ook te klein en niet op het buitenland gericht want waarom doen Scandinavische merken het dan beter?

Volgens mij maakt Denig nog steeds tenten, al zijn die ook niet echt meer lichtgewicht te noemen mijn Schorpioen ging wel 10 jaar mee en een nieuwe kuip kon je voor de binnentent gewoon door hen er weer in laten zetten. Of dat met het moderne lichtgewicht spul ook kan is nog de vraag.
Robert Winkelhuis schreef:
ma 02 jun, 2025 19:21
Mijn Durston tent is binnengekomen.
Het is de Dome 2 geworden met binnentent.
Helaas was de binnentent niet vastgemaakt aan de buitentent dus gelijk maar even doen.
Achter ons huis de binnentent uitgelegd en ging naar binnen om de buitentent op te halen.
Kom ik terug (what the .), 4 dikke plakaten met vogelstront op mijn nieuwe tent, vanuit de lucht gemikt.
Als dit een voorteken is!!!
Het was allemaal nog goed schoon te maken dus de buitentent er over heen en vasthaken.
Nog geen 1.5 kilo en veel ruimte is mijn eerste indruk.
2 vestibules en de carbon stokken lopen er buitenom waar ikzelf groot fan van ben.
Het weekend met Pinksteren wil ik hem gaan gebruiken en zal mijn ervaring hier met jullie delen.

gr. Robert
En heb je hem nog kunnen testen afgelopen weekend? Waterdichtheid zal wel op de proef zijn gesteld denk ik :lol:
Ik heb hem idd goed kunnen uittesten in veel regen.
In ieder geval 100% waterdicht.
Het opzetten is toch wel effe een ding.
Daar waren de omstandigheden niet echt ideaal voor.
Vooral de footprint die dezelfde hoek heeft als de binnentent en precies goed moet liggen want anders komt het niet uit.
Daar komt dan het eerste minpuntje.
Waarom niet een vierkante footprint die je dan rondom kunt inhaken samen met de buitentent.
Deze is namelijk 220x220.
Als je de footprint iets kleiner maakt met lussen met ogen valt de foorprint mooi onder de buitentent.
Voordeel is dat je de haringen voor zowel de footprint, binnentent en buitentent kunt gebruiken.
2de voordeel is dat je ook onder de vestibule een zeil hebt wat nu dus absoluut niet het geval is.
De ruimte is veel voor het gewicht van de tent maar twijfel of de scheve hoeken meer voordeel bieden.
Je moet namelijk het luchtbed schuin naar de hoeken zetten om ruimte te maken.
Als je luchtbed dan 64 cm is komt deze nog wel tegen de binnenwanden.
de ruimte besparing is dan de 2 punten bij de voeten en hoofd die niet echt praktisch te gebruiken zijn.
Verder zit er geen koord in om je was op te hangen dus die moet ik er nog even in maken.
De vestibules zijn net groot genoeg om de fietstassen droog weg te zetten.
Voor koken wordt het dan wel een beetje krap.
Wat mij ook opviel is dat de buitentent minimaal de binnentent afdekt aan 2 zijden.
Hier moest ik wel een extra haring spannen.
De buitentent staat dus vrij hoog.
Bij de vele regenval die we hebben gehad is de binnentent niet nat geworden.
Ik heb ondertussen wat aanpassingen gemaakt en zal mijn ervaring verder voorzetten na de volgende kampeertochten.
Het gewicht en pakvolume is echt geweldig voor de grootte wat je krijgt dus zeker een geweldige tent voor packers die minimaal gewicht willen.

Gr. Robert
Je noemt als nadeel de footprint. Is dat een footprint die je er apart bij moet kopen? Ik vraag dat omdat ik zelf altijd een op maat geknipt goedkoop zeiltje gebruik. Heb je dat ook overwogen?
Check ook even de verlijming van de aluminium busjes in de carbon stokken.
Er was een Durston Dome mee met de Berggeitentocht en na twee dagen waren alle buisjes naar binnen geschoven.
Ze zijn erg populair...misschien "te".
Ik heb de originele footprint er bij aangeschaft en die valt dus tegen.
Ik ga er zelf 1 maken op maat.
De busjes is mij nog niet overkomen.
Dank voor je antwoord, en trouwens ook voor je eerlijke recensie. Dat kan anderen helpen om de juiste keuzes te maken. Ik denk dat je nog veel plezier van deze mooie lichtgewicht tent zult beleven. Het is misschien geen ruime, robuuste tent waarin je dagenlang op de camping kunt vertoeven, maar een beetje vakantiefietser zit overdag liever op het zadel dan in een tent, en dan ben je blij dat je niet onnodig gewicht mee zeult.
Verdikkeme.. dat is me een toffe tent!
Op een of andere manier kan ik maar niet wennen aan het willen van een koepeltent.
Al wel tientallen de revue laten passeren in mijn zoektocht... maar goh die X-Mid-2 is zeker solide!