Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kampeertrektocht semi offroad Münsterland (D) - Forum Wereldfietser

Kampeertrektocht semi offroad Münsterland (D)

Münsterland weekend – Fietsen door natuur, cultuur en rust
Zin in een ontspannen fietsweekend over rustige landweggetjes, halfverharde - en onverharde paden? Ga dan mee op avontuur door het prachtige Münsterland in Duitsland! We starten én eindigen in Enschede en fietsen drie dagen lang door een afwisselend landschap van open velden, bossen en statige landhuizen.

Wat kun je verwachten?
  • Vrijdag: We trappen af met een route van 46 km richting Natur Camping Hof Köninck, net onder Burgsteinfurt. De camping ligt prachtig in het groen, met een zwemvijver om even in te plonzen. Vlakbij is een gezellig Duits restaurant, maar koken bij de tent is in dit seizoen minstens zo sfeervol.
  • Zaterdag: We fietsen 75 km (of kies de kortere variant van 66 km) door licht heuvelachtig terrein. Onderweg passeren we historische plaatsen zoals Horstmar, Coesfeld, Gescher en Altstätte, en komen we langs landhuizen en kastelen als Haus Alst, Schloss Derfeld en Schloss Varlar Osterwick. Een stukje van de route volgt de oude holle weg van de Radbahn. Wie voor de langste route kiest, ontdekt ook de Heidesee en een prachtig wetlands gebied met vogelkijkhut.
  • Zondag: We volgen het stroomdal van de rivier de Berkel en fietsen via het natuurgebied Witte Veen een schitterend stukje singletrack. Via Landgoed Groot Brunink en Smalbroek keren we terug naar Enschede. De dagafstand is ongeveer 62 km.
Voor wie?
Deze tocht is geschikt voor iedereen met een fiets met 35 mm banden of breder – gravelbikes, trekkingfietsen en avontuurlijke hybrides zijn allemaal welkom. Ervaring met offroad is niet vereist, dus ook beginners kunnen prima meedoen.

Overnachten en eten
Op vrijdag overnachten we op de rustige natuurcamping Natur Camping Hof Köninck. Het is mooi gelegen in de groene omgeving ten zuiden van de plaats Burgsteinfurt. Op de camping is een meertje waar je ook mag zwemmen. Vlak bij de camping is een restaurantje in Duitse sfeer.
Zaterdag slapen we op Camping Brikmannshof, vlakbij Gescher. Daar kun je uit eten óf zelf koken bij de tent. Aan jou de keuze!

Praktisch
  • Maximaal 20 deelnemers.
  • Afstanden: vrijdag 46 km, zaterdag 75/66 km, zondag 62 km.
  • Elke dag stoppen we op mooie plekken in de natuur en bij leuke horeca.
  • Start en finish in Enschede. Exacte locatie in Enschede wordt later nog bekend gemaakt. Verzamelen vrijdag 11 juli 13:00 uur, vertrek 13:30. Terugkomst Enschede circa 15:00 uur.
  • Overnachtingskosten camping ter plekke te voldoen.
Klinkt dit als jouw ideale weekend? Geef je dan snel op en fiets mee! We maken er samen een heerlijk buitenavontuur van.

Aanmelden via: https://wereldfietser.nl/activiteiten/o ... ct/145/292
img_0741-3.jpeg
Hallo fietsvrienden,

Graag zou ik deze keer een verhaal schrijven van een bewogen weekend vol verrassingen over de georganiseerde tocht van Barbara.
Ten eerste wil ik even aangeven hoe geweldig deze tocht is georganiseerd en hoe precies de navigatie ons heeft geleid.
De campings waren goed uitgekozen en de sfeer was top.
chapeau voor Barbara.
Zelf kwam ik van Haaksbergen dus voor mij was het een thuiswedstrijd.
Ben dus gestart vanaf Haaksbergen richting het begin van de route in Enschede.
Van het station dwars door de binnenstad gefietst richting het wooldrik waar een grote groep mensen al aanwezig waren.
Het was een wisselende groep met superlichte bikepackers tot vakantiefietsers met vol bepakte fietsen.
Na de instructies van Barbara zijn we begonnen aan de tocht richting Duitsland.
Het ging al vrij vlot over van asfalt naar grindpaden.
De sfeer was goed en na de benodigde stops kwamen we aan bij natuurcamping Hof Koninck met een gigantisch groot veld waar iedereen zijn tent zo kon neerzetten dat niemand last had van snurkende slapers.
Bij de camping was een leuk meertje waar diverse mensen nog een frisse duik hebben genomen.
Op enkele na kookte iedereen zijn potje bij de tent.
De volgende dag stond het vertrek op 9.00 uur voor een tocht van 72 km door het Munsterland.
Zeer leuke route langs beekjes, meertjes en kastelen passeren onze wegen.
We hadden nog geen pech gevallen gehad maar de eerste, ook de enige lekke band volgde vrij snel.
Ook een schutzenfest blokkeerde onze weg waardoor we iets om moesten fietsen.
De groep was al verdeeld door fietsers die hun eigen tempo gingen fietsen maar door de omleiding viel de groep iets meer uit elkaar in groepjes.
Uiteraard hoeft niemand alleen te fietsen.
Ik kwam uit bij 3 fietsers waar we uitkwamen in de binnenstad van Coesfeld.
Helaas had de voorgroep gekozen voor een terras die niet op de route lag dus wij hebben deze fietsers gemist en zijn doorgefietst.
Al vrij snel kwamen we bij een dichtbegroeid gedeelte van de route waardoor ik mijn medefietsers ook ben kwijtgeraakt.
De voorgroep hadden nog een kleine val waardoor het zadel van Rosita in 2 delen gescheiden werd.
Niet meer berijdbaar dus maar verder op een emmer gefietst die in de buurt gevonden werd.
De Duitsers zullen wel gedacht hebben "die verruckte Hollander".
Toch zijn we allemaal in Gescher gekomen bij de camping waar ook een Grieks restaurant was.
Diverse mensen kookten weer bij de tent maar een 11tal gingen uit eten bij de Griek.
Hier hebben we 4 uur gezeten omdat een aantal mensen na 2 uur nog hun voorgerecht niet hadden gekregen.
De serveerders snapten er niets van maar kwamen er al vrij snel achter dat de voorgerechten waren opgegeten (ik zal de namen niet noemen) door andere leden van onze groep.
En omdat de Griek onze ongeduldigheid al een beetje opmerkten kwamen ze continu met een fles Ouzo aan om bij te schenken,
Het was al gezellig en werd daardoor nog gezelliger .
Na verloop van tijd allemaal onze tenten opgezocht en genoten van een welverdiende rust.
De volgende ochtend wederom vertrek gepland voor 9.00 uur en iedereen keurig op tijd voor een tocht van 60 km richting Enschede,
Een aantal fietsers hebben zich na de koffiepauze afgesplitst voor een extra track die Barbara er in mee had genomen.
En dat hebben we geweten.
Door sloten, over omgevallen bomen, omkeren omdat het pad onbegaanbaar was.
En aangezien ik een fietskar had werd het wel uitdagend, maar ook avontuurlijk.
De samenhorigheid is dan geweldig om samen de hindernissen te overwinnen,
Uiteindelijk kwamen we weer op de oorspronkelijke route waar we bij een meertje vol waterlelies en een heel lange vlonder uitkwamen.
Daar zaten de rest van de groep heerlijk te genieten van de rust.
Samen zijn we doorgefietst waar we al vrij snel uitkwamen bij de Haarmhule.
Daar zat een pittig stukje track in met een vrij steil heuveltje.
Een kleine groep had besloten om deze te gaan nemen.
Dit was onderdeel van de MTB route van Haaksbergen dus zelf had ik deze al 100.000 maal gefietst.
Stom van mij dat ik niet eerst de groep de track had laten verkennen wat resulteerde in een klein ongelukje waarbij Ferdie 2 vingers uit de kom kreeg,
Uiteraard weer terug naar het restaurant om 112 te bellen.
En daar ging Ferdie heen in de ambulance naar het ziekenhuis van Enschede.
Hij was dus de eerste die weer in Enschede was.
Echt jammer dat we de tocht op deze manier moesten afsluiten want ik ben toen zelfstandig richting Haaksbergen gefietst.
Gelukkig waren er geen complicaties bij Ferdie.

Ik wil iedereen bedanken voor het leuke weekend en vond het een leuke groep.
Graag zou ik nog een keer willen meegaan met de goed georganiseerde tocht van Barbara Janssen.

Het proeft naar meer.

gr. Robert

p.s. graag aanvullingen

Bijlagen

nog wat foto's

Bijlagen

nog wat foto's

Bijlagen

Sorry maar dat foto's uploaden gaat niet lekker
Zet de rest wel op facebook
Er komt geen Beleef Het Mee - Fotoverslag van deze kampeertrektocht op de website onder Activiteiten in Beeld. :?:
Wel een stuk makkelijker en prettiger voor eenieder om zo de foto's en het verhaal te kunnen bekijken. :idea:
Robert Winkelhuis schreef:
ma 14 jul, 2025 08:40
p.s. graag aanvullingen
Inderdaad, bedankt voor het leuke verslag. :!:

Aanvullingen zou tezamen een mooi geheel kunnen vormen voor een Beleef Het Mee - Fotoverslag kunnen zijn. :)
Bedankt voor het verslag!