Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Toscane - minder steile routes - Forum Wereldfietser

Fietsen in Toscane - minder steile routes

WIj gaan met een goede basisconditie 11 dagen fietsen in Toscane. De routes, onder meer door het centrale deel tussen Florence en Siena, zijn in onze Bikeline-gids echter "extrem steigungsreich". Wij zijn nu op zoek naar alternatieve routes, die minder stijl zijn in dit centrale gebied of er omheen. Wie kan ons verder helpen met ervaringen, routes en eventueel GPX bestandjes?
Mijn tip: laat je niet afschrikken door dit soort termen in boekjes

Beter is om gewoon goed naar de hoogteprofielen te kijken... wellicht is het dan gelijk een stuk minder afschrikwekkend :-)

Ik heb overigens 2 jaar terug rond siena gefietst, en vond het niet 'extrem'. Eerder 'prima te doen' met goede basisconditie. Ik reed niet eens op mijn kleinste verzet ;)
In Toscane liggen de stadjes en dorpen vaak boven op de heuvels. Ook zijn er weinig lange rivierdalen. Aangezien de wegen tussen de dorpen lopen, ontkom je niet aan veel klimwerk.
peter de rijk schreef:
za 24 mei, 2025 22:24
In Toscane liggen de stadjes en dorpen vaak boven op de heuvels. Ook zijn er weinig lange rivierdalen. Aangezien de wegen tussen de dorpen lopen, ontkom je niet aan veel klimwerk.
Dat is het wel ongeveer, kort samengevat.

Dat gezegd hebbende: mijn basisconditie is zeer matig (op mijn goede dagen), maar mevrouw non-fixie en ik gaan bijna ieder jaar wel een weekje in de Chianti fietsen. Gewoon omdat het zo leuk is en we het eerste weekend van oktober vaak toch in Gaiole in Chianti willen zijn voor L'Eroica.

Hoe het met 20kg bagage is weet ik niet, maar met alleen een zadel- of stuurtas is het over het algemeen best goed te doen. Af en toe een stukje lopen als het erg steil is vind ik geen probleem. De doorgaande wegen zijn minder steil, dus tegen het einde van de dag willen we die nog wel eens pakken in plaats van de zoveelste strada bianca.

De opgang naar de stad is steevast pittig. Zodra je een straatnaam als Via del Castello ziet weet je dat het afstappen wordt. :wink:

Entree naar Certaldo:

Afbeelding

Toscane is verder vooral héél erg mooi. En het eten en de wijn fantastisch. Samen met de Provence ons favoriete fietsgebied.

Afbeelding