Je tentje kan mss ook op de zadeltas, zo doe ik het iig altijd. Aan 't stuur zit dan bv een rol met slaapzak en kleding. Aan de voorvork 2 of 4 houders voor bv slaapmatje, kleding, waterflessen oid. Frametas (mocht dat passen in de mtb) met gereedschap en klein spul. Moet je alleen nog de zadeltas vullen en klaar ben je

Tentje op de zadeltas, er zat ook een tarp in de drybag dus was wat groter dan normaal. De zadeltas wordt wat hoger dan 't zadel maar tis maar een paar cm.

Hier duidelijker te zien.
Je kunt ook 2 feedbags en/of een bovenbuistasje overwegen. Handig voor klein spul en/of dingen die je snel wilt pakken, zoals drinkwater, snacks, een kleine camera, mes, mobiel, handschoenen etc.

Hier 2 feedbags en een (revelate gastank) bovenbuis tasje. Die laatste met een beker wat tegelijk een "pannetje" is, daarin zat 't brandertje en wat zakjes koffie, thee, boullion en soep. En nog wat klein spul zoals lampjes, batterijen en spanbandjes.

En hier met een zakje diepvries aardbeien toen 't 35 graden was. Erg lekker om al fietsend in de mond te laten smelten
Heb op m'n andere fiets een revelate Mag Tank 2000, die gaat makkelijker open maar doordat de opening iets kleiner is gaat niet alles erin. Dus let daar op mocht je zoiets willen aanschaffen.
Huib2 schreef:
Bikepacken is eigenlijk per definitie spartaans en minimalistisch:
Geen schone kleding (hooguit een donsjasje en een regenjasje), geen extra paar schoenen, geen stoel, geen pannenset en kookspullen (alleen iets met een waterketeltje), geen toilettas (tandenborstel is genoeg), etc.
Dan doe je denk ik toch iets fout want ik (en met mij vele andere bikepackers) heb toch echt alles bij me wat nodig is voor vele weken/maanden in weer en wind.
Het recept: lichtgewicht en vooral 't pakvolume van spullen. Dus bv een slaapzak van 8L ipv 20L, of een matje opgerold niet groter dan een 1L fles ipv een halve meter hoog. Scheelt ook hoe groot je bent natuurlijk, want hoe langer en zwaarder des te groter de tent, kleding en slaapzak. Zelf ben ik een medium/regular gebruiker.
Ligt ook aan je eigen comfortzone. Ik kan bv op een fietstocht prima leven zonder afwasteiltje, stoeltje, extra buitenband, opblaaskussen, snijplank etc. Dit spartaans noemen klopt natuurlijk niet want dat betekent zonder enig comfort of luxe. En ik slaap toch echt comfortabel, warm en droog, en heb ook luxe zoals een GPS, mobiel, camera, powerbanks, e-reader, waterfilter etc.
Ik vind juist een bikepacking setup makkelijker en comfortabeler doordat je minder gewicht bij je hebt en daardoor gaat alles sneller, stabieler, veiliger enz. Je bent daardoor ook minder snel moe, je kan meer, hoeft niet om 4 uur al een camping te zoeken, bent flexibeler, kunt meer avontuur, natuur, singletracks, uitdagende terreinen etc opzoeken. Veel dikke plussen dus