Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tassen mtb - Forum Wereldfietser

Tassen mtb

Hallo mede fietsers,

Ik ben opzoek naar advies, ik heb 4 ortlieb tassen (twee grote voor achter en twee kleine voor). Nu ga ik met een mtb 2 weken fietsen, en kan ik die tassen niet gebruiken. Mijn plan is nu om mijn tent aan het stuur te hangen, en een zadeltas achter te gebruiken.

Maar goed, daar past niet genoeg in. Wat is nu handig, ik zat te denken aan de twee kleine ortliebs voor, maar er kan geen lowrider op (geen moertjes op het frame).
Achter een bagagedrager monteren en daar 2 grote Ortliebs aanhangen, of 2 kleine Ortliebs eraan hangen en een drybag onder de snelbinders.
Achter een bagagedrager monteren
dit zou ik ook adviseren, hoe lastig dit is, is afhankelijk van de mtb die je hebt.
Ik heb twee fork-packs van Ortlieb aan de voorvork. Ook geen oogjes, maar Ortlieb levert bevestigingsmateriaal. Zie deze foto (de stuurrol is van Tailfin).
PXL_20241124_092355390.MP.jpg
Je kunt ook nog een frame tas doen.
PXL_20250116_145029319.MP.jpg
Of een achterdrager kan is afhankelijk van jouw MTB.
De Ortlieb Quick rack kan ook zonder oogjes: of met adapter aan frame (mag niet op carbon), of met een speciale steekas.

Tailfin heeft ook een achterdrager die op een speciale steekas gaat, maar is duurder dan de Ortlieb.
Kijk ook goed wat je écht nodig hebt op je trip! Kan wellicht wat spullen schelen. Hoe je die al niet meer in te pakken.
Ik zou een achterrek monteren en een drybag vast snoeren.
Fietser890 schreef:
ma 28 apr, 2025 13:16
er kan geen lowrider op (geen moertjes op het frame).
Anderen hebben denk ik al betere oplossingen gegeven, maar toch nog even als reactie hierop:
https://www.tubus.com/produkte/zubehoer ... ohne-oesen
https://www.tubus.com/produkte/zubehoer ... ohne-oesen

(Heb zelf die bovenste set gehad, was blij toen ik een fiets kocht die wel bevestigingspunten had maar het werkt wel zolang je wegblijft bij fietsenrekken en lieden die je fiets aan de voordrager willen optillen.)

Alvast veel plezier gewenst,

Carl
Ja, en ook echt veel minder meenemen. Want de zee aan ruimte die alleen al twee grote Ortlieb achtertassen opleveren ga je nooit terugwinnen met allerlei bikepackingtassen. Bikepacken is eigenlijk per definitie spartaans en minimalistisch:
Geen schone kleding (hooguit een donsjasje en een regenjasje), geen extra paar schoenen, geen stoel, geen pannenset en kookspullen (alleen iets met een waterketeltje), geen toilettas (tandenborstel is genoeg), etc.
Dit klinkt als mijn eigen paklijst, Huib2!
Je tentje kan mss ook op de zadeltas, zo doe ik het iig altijd. Aan 't stuur zit dan bv een rol met slaapzak en kleding. Aan de voorvork 2 of 4 houders voor bv slaapmatje, kleding, waterflessen oid. Frametas (mocht dat passen in de mtb) met gereedschap en klein spul. Moet je alleen nog de zadeltas vullen en klaar ben je :)

Afbeelding
Tentje op de zadeltas, er zat ook een tarp in de drybag dus was wat groter dan normaal. De zadeltas wordt wat hoger dan 't zadel maar tis maar een paar cm.

Afbeelding
Hier duidelijker te zien.

Je kunt ook 2 feedbags en/of een bovenbuistasje overwegen. Handig voor klein spul en/of dingen die je snel wilt pakken, zoals drinkwater, snacks, een kleine camera, mes, mobiel, handschoenen etc.

Afbeelding
Hier 2 feedbags en een (revelate gastank) bovenbuis tasje. Die laatste met een beker wat tegelijk een "pannetje" is, daarin zat 't brandertje en wat zakjes koffie, thee, boullion en soep. En nog wat klein spul zoals lampjes, batterijen en spanbandjes.

Afbeelding
En hier met een zakje diepvries aardbeien toen 't 35 graden was. Erg lekker om al fietsend in de mond te laten smelten :)

Heb op m'n andere fiets een revelate Mag Tank 2000, die gaat makkelijker open maar doordat de opening iets kleiner is gaat niet alles erin. Dus let daar op mocht je zoiets willen aanschaffen.

Huib2 schreef: Bikepacken is eigenlijk per definitie spartaans en minimalistisch:
Geen schone kleding (hooguit een donsjasje en een regenjasje), geen extra paar schoenen, geen stoel, geen pannenset en kookspullen (alleen iets met een waterketeltje), geen toilettas (tandenborstel is genoeg), etc.
Dan doe je denk ik toch iets fout want ik (en met mij vele andere bikepackers) heb toch echt alles bij me wat nodig is voor vele weken/maanden in weer en wind.

Het recept: lichtgewicht en vooral 't pakvolume van spullen. Dus bv een slaapzak van 8L ipv 20L, of een matje opgerold niet groter dan een 1L fles ipv een halve meter hoog. Scheelt ook hoe groot je bent natuurlijk, want hoe langer en zwaarder des te groter de tent, kleding en slaapzak. Zelf ben ik een medium/regular gebruiker.

Ligt ook aan je eigen comfortzone. Ik kan bv op een fietstocht prima leven zonder afwasteiltje, stoeltje, extra buitenband, opblaaskussen, snijplank etc. Dit spartaans noemen klopt natuurlijk niet want dat betekent zonder enig comfort of luxe. En ik slaap toch echt comfortabel, warm en droog, en heb ook luxe zoals een GPS, mobiel, camera, powerbanks, e-reader, waterfilter etc.

Ik vind juist een bikepacking setup makkelijker en comfortabeler doordat je minder gewicht bij je hebt en daardoor gaat alles sneller, stabieler, veiliger enz. Je bent daardoor ook minder snel moe, je kan meer, hoeft niet om 4 uur al een camping te zoeken, bent flexibeler, kunt meer avontuur, natuur, singletracks, uitdagende terreinen etc opzoeken. Veel dikke plussen dus :)
Voor mij onmisbaar op bikepackingtochten door het hooggebergte : een goede fietsrugzak van ongeveer 40 liter in combinatie met een chest pack waarin mijn camera's en telefoon zitten.

Dit biedt me de mogelijkheid om een groot deel van het bagagegewicht ( zadeltas, stuurrol, chest rig en nog wel meer als het nodig is) van mijn fiets naar mijn lichaam te verplaatsen, zodat de fiets makkelijker bergop te duwen/ dragen is als er moet worden gehikeabiked over steile bergpaadjes. De chestrig kan ofwel aan mijn stuur, ofwel in mijn rugzak, ofwel voor mijn borst/buik. Water vervoer ik in een 1,5 liter petfles in de bidonhouder en ( indien nodig) twee opvouwbare flessen van een liter, die ik onder mijn onderbuis of op mijn zadeltas kan binden met een elastische band

Allemaal goed te zien in deze filmpjes
https://vimeo.com/950748606
https://vimeo.com/954459947
Persoonlijk moet ik er niet aan denken om een 40L rugzak mee te moeten zeulen. Een 10L heuptas vind ik genoeg.
Maar zo'n chestrig is wel weer een mooie oplossing voor je telefoon en dergelijken.

@hafar Je uitleg slaat de spijker op z'n kop. Want wat heb je nou écht nodig als je de hele dag op de fiets zit? afwasteiltje, stoeltje, opblaaskussen, snijplank: heb ik ook niet bij me en ik heb inderdaad echt niet het idee dat ik iets mis.

@Fietser890 Kijk ook eens bij Rider&Rig van Bikepacking.com https://bikepacking.com/bikes/rider-and-rig/