Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gates riemaandrijving - Forum Wereldfietser

gates riemaandrijving

Na meer dan 20.000km is de Gates riem+tandwielen van mijn Koga dringend aan vervanging toe. Het voorste tandwiel is aan de crankset bevestigd. Nu kan ik het type nummer (CT1146MBA-15.0 REV A SI-4319) dat hier op staat nergens terug vinden. (zie ook foto), ook niet op de Gates site.
Ik veronderstel dat dit een ouder type is (fiets is 5 jaar oud).
Kan iemand me vertellen waar/hoe ik het juiste type kan vinden?
Alvast bedankt!

Bijlagen

Het is deze: https://www.gatescarbondrive.com/produc ... a-15-0-cdx.

En ze zijn op voorraad bij hollandbikeshop en bike24.
Ik zag dat er twee versies zijn van de bladen, één voor Rohloff en een andere. Het is het typenummer dat eindigt met -15.0 die voor de Rohloff is, die heeft een bredere riemlijn, dus dat is wel belangrijk om op te letten.
Crankstel S550 van gates. Crankstel compleet is alleen OEM Leverbaar
de Riemwielen zijn o.a. leverbaar bij de hierboven genoemde webshops of plaatselijke FM
Crankstel wordt nog steeds gemonteerd op nieuwe fietsen :wink:

Om de borgring los te draaien bestaat er een aparte tool :wink:
Let er inderdaad op, dat je de juiste riemwiel besteld ...voor de juiste riemlijn dus en aantal tanden.
Crankstel wordt door FSA exclusief geproduceerd voor Gates.
De crankbout en lockring zijn spareparts die bij FSA besteld kunnen worden.

Locknut tool: Gates CDTLTS550AM
Crankbout FSA 390-0022000010
Lockring FSA 390-0044000600

Riemwiel 46 Tands Gates CDX Rohloff 54.7
CDXF46DMRS550-AM

Riemwiel 50Tands Gates CDX Rohloff 54.7
CDXF50DMRS550-AM
EAN: 4260510069546 (Barcode)
ErikB81 schreef:
ma 07 apr, 2025 11:25
Het is deze: https://www.gatescarbondrive.com/produc ... a-15-0-cdx.

En ze zijn op voorraad bij hollandbikeshop en bike24.
Ik zag dat er twee versies zijn van de bladen, één voor Rohloff en een andere. Het is het typenummer dat eindigt met -15.0 die voor de Rohloff is, die heeft een bredere riemlijn, dus dat is wel belangrijk om op te letten.
Bedankt voor de info Erik maar is de foto op deze site correct? Bij mij zit het tandwiel vast aan het crankstel. Zie de foto in mijn post.
Ik ken het zelf niet maar ik deel de hierboven gegeven info. Het is niet één geheel maar zit er met lockring op.
lockring.png
Idd..dat zeg ik.
Het riemwiel zit doormiddel van een lockring vast aan de crankarm..onder de lockring zitten drie vulringen.
Lockring vast zetten na montage met 47Nm
En de broekrand kan je overzetten op het nieuwe riemwiel met de bladboutjes.
Tip is ook de crankbout weder monteren met locktite 243 en met 41Nm

Verder:
Voorzover ik de foto kan beoordelen, en de scherpte van de tanden zie zal het achterriemwiel er niet veel beter uitzien, door deze scherpte van de vertanding is mijn tip om ook de Belt te vervangen.