In het kader van deze post...
Mooi voorbeeld van andersom denken - waar ik ook best wel weer naar neig - is deze fiets:
https://www.wheeldan.de/fahraeder/proje ... 2ej6-865tz
Twee wereldreisfietsen die qua schakeling weer tot de essentie zijn teruggebracht met 3 bladen voor en "ouderwetse" schifters.
Ok de remmen zijn hydraulisch maar dat kan tegenwoordig wel vaak gerepareerd worden. Oh en staal zou voor de puristen misschien nog beter zijn
... vraag ik me soms af of de afhankelijkheid van allerlei nieuwe technieken niet te groot aan het worden is. Natuurlijk is de Rohloff hét voorbeeld van nieuwe techniek dat veel voordelen biedt en tegelijkertijd vrijwel onverwoestbaar is - maar ook daar betekent een probleem ook vaak het einde van de tocht, net zoals met Pinion en bijvoorbeeld ook elektronische schakeling bij naaf- en deraileursystemen (ook Rohloff gaat die kant op en Pinion heeft dit net geïntroduceerd). In moderne fietsen komt steeds meer elektronica en een probleem daarmee is vaak het eind van de trip omdat het zelden onderweg opgelost kan worden.-Daan- schreef: ↑zo 15 dec, 2024 11:54Mogelijk interessant: 2de kapotte Pinion bij hetzelfde stel (als boven) tijdens een reis in Noorwegen, onderweg tevens een geknapte riem en andere problemen voor en na de reis met de aandrijflijn. De reis moet worden afgebroken, daar lokaal geen hulp en onderdelen te verkrijgen zijn. Dit laatste voert tot de conclusie aan het eind van de video dat de beide Pinion fietsen de deur uit gaan en voor traditionele fietsen met ketting (en derailleur) vervangen gaan worden, gezien hiervoor wel plaatselijk hulp kan worden geboden.
Mooi voorbeeld van andersom denken - waar ik ook best wel weer naar neig - is deze fiets:
https://www.wheeldan.de/fahraeder/proje ... 2ej6-865tz
Twee wereldreisfietsen die qua schakeling weer tot de essentie zijn teruggebracht met 3 bladen voor en "ouderwetse" schifters.
Ok de remmen zijn hydraulisch maar dat kan tegenwoordig wel vaak gerepareerd worden. Oh en staal zou voor de puristen misschien nog beter zijn