Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afhankelijkheid nieuwe technieken - Forum Wereldfietser

Afhankelijkheid nieuwe technieken

In het kader van deze post...
-Daan- schreef:
zo 15 dec, 2024 11:54
Mogelijk interessant: 2de kapotte Pinion bij hetzelfde stel (als boven) tijdens een reis in Noorwegen, onderweg tevens een geknapte riem en andere problemen voor en na de reis met de aandrijflijn. De reis moet worden afgebroken, daar lokaal geen hulp en onderdelen te verkrijgen zijn. Dit laatste voert tot de conclusie aan het eind van de video dat de beide Pinion fietsen de deur uit gaan en voor traditionele fietsen met ketting (en derailleur) vervangen gaan worden, gezien hiervoor wel plaatselijk hulp kan worden geboden.

... vraag ik me soms af of de afhankelijkheid van allerlei nieuwe technieken niet te groot aan het worden is. Natuurlijk is de Rohloff hét voorbeeld van nieuwe techniek dat veel voordelen biedt en tegelijkertijd vrijwel onverwoestbaar is - maar ook daar betekent een probleem ook vaak het einde van de tocht, net zoals met Pinion en bijvoorbeeld ook elektronische schakeling bij naaf- en deraileursystemen (ook Rohloff gaat die kant op en Pinion heeft dit net geïntroduceerd). In moderne fietsen komt steeds meer elektronica en een probleem daarmee is vaak het eind van de trip omdat het zelden onderweg opgelost kan worden.

Mooi voorbeeld van andersom denken - waar ik ook best wel weer naar neig - is deze fiets:
https://www.wheeldan.de/fahraeder/proje ... 2ej6-865tz

Twee wereldreisfietsen die qua schakeling weer tot de essentie zijn teruggebracht met 3 bladen voor en "ouderwetse" schifters.
Ok de remmen zijn hydraulisch maar dat kan tegenwoordig wel vaak gerepareerd worden. Oh en staal zou voor de puristen misschien nog beter zijn ;)
Ik pak de popcorn 🍿 alvast…

2x een probleem en 1000-en tevreden mensen hoor je niet.

Ik ben erg blij met mijn Rohloff, rij er al sinds 2011 mee. Mijn man ook, staan we weer quite. Goed onderzoek! 🤪
Wat ik wel steeds denk bij vergelijking van Pinion en Rohloff is dat bij Pinion de kracht op de snaar veel groter is dan bij Rohloff.
Immers bij Pinion zit de vertraging voor de snaar en bij Rohloff er achter.
Anders gezegd.
Bij Rohloff is de kracht niet groter dan de pedaal kracht van de fietser en bij Pinion is de kracht gelijk aan de pedaal kracht maal de vertraging.
Storm schreef:
za 05 apr, 2025 19:59
Ik ben erg blij met mijn Rohloff, rij er al sinds 2011 mee. Mijn man ook, staan we weer quite. Goed onderzoek! 🤪
Oh ik heb ook een (draaibediende) Rohloff en naar tevredenheid. Maar daar komt dus ook een elektronische schakelmogelijkheid voor - met alle "risico's" van dien.

Tendens is een beetje ingezet met het lichtgewicht bikepacking op MTB's en gravelbikes. Lui die onverhard en in afgelegen gebieden reizen en dus een andere insteek hebben dan veel van de "standaard" fietsreizigers. Daar is zelfredzaamheid belangrijker en dus de mogelijkheid zelf dingen te repareren.

Overigens rijden veel van die lui wel met SRAM elektronische schakeling (31% bij de laatste Tour Divide) dus blijkbaar wordt dat dan wel betrouwbaar genoeg gevonden.
Storm schreef:
za 05 apr, 2025 19:59
Ik pak de popcorn 🍿 alvast…

2x een probleem en 1000-en tevreden mensen hoor je niet.

Dat is te kort door de bocht, Storm.
De vraag of het handig is verre reizen te maken met behulp van techniek waarvan mogelijke problemen niet door jezelf of door plaatselijke deskundigen opgelost kunnen worden, lijkt me op het Wereldfietser Forum heel legitiem. De meest basale theorie van het risicomanagement leert dat als de kans op een ramp klein is maar de impact hoog, je je daar op moet voorbereiden. En voorbereiding begint met het signaleren, identificeren en bediscussiëren van het probleem.
Twee personen die problemen ervaren maakt nog niet dat het een slecht systeem is. Net zo goed als twee personen die nog nooit problemen ermee hebben gehad. Dat is pas kort door de bocht.
Volgens mij is de kans dat er wat gebeurd met die systemen vele malen kleiner dan met een derailleur. Er rijden er genoeg mee rond, ook die er zorgeloos een wereldreis mee maken.

Gek dat je je daar nog zorgen om maakt. Een e-bike vind ik veel probleem gevoeliger en daar hoor je niemand over.
De mindere verkrijgbaarheid van onderdelen ter plaatse bij problemen is iets wat men accepteert als 'early adopter' van nieuwe technologie. Mogelijk wegen de voordelen van deze nieuwe producten daar tegenop. Dit geldt niet alleen voor systemen als Pinion of Rohloff, maar tevens voor een dure nieuwe derailleurversnelling van SRAM, mocht men onderweg zijn in een gebied waar geen markt is voor high-end mountainbike producten. Dit laatste zie je bijvoorbeeld bij de bikepacking wedstrijden in exotische oorden: bij problemen met de aandrijflijn is de race voorbij.

Sommige producten komen natuurlijk nooit uit de beginfase en sterven een stille dood of blijven om uiteenlopende redenen een niche ding. De Rohloff naven zijn al 25 jaar op de markt en zijn een niche product gebleven met slechts acceptatie door boutique fietsenbouwers en hobbyisten buiten de directe regio van herkomst. Zelf woon ik al een aantal jaren in Duitsland en, hoewel je Rohloff naven zeker aantreft, zijn deze slechts op een miniem deel van de (luxe) fietsen verbouwd. Pinions zie je daarentegen meer, maar eveneens weinig. Gezien de inherente nadelen van een Rohloff voor de MBT- en racefietswereld alsmede de marktintroductie van vele concurrerende en veelal goedkopere versnellingssystemen voor de geliefde E-bikes, zal deze situatie waarschijnlijk niet veranderen.
Storm schreef:
za 05 apr, 2025 22:00
Twee personen die problemen ervaren maakt nog niet dat het een slecht systeem is.
Dat zegt Fedor ook niet.
Hij zegt alleen dat áls het stuk gaat (en dat gebeurt dus heel soms) in een exotisch oord reparatie ter plekke onmogelijk kan zijn. Terwijl je een storingsgevoeliger courant derailleursysteem wellicht wél kunt repareren. Dat is een interessante en relevante afweging. Ik zit op wereldreis liever een paar dagen te sleutelen dan dat ik m'n reis halverwege moet afbreken. Aan de andere kant kun je misschien ook concluderen dat de kans op defintief falen van je Rohloff of Pinion zo klein is dat je het er rustig op kunt wagen. Maar het lijkt me dat het gesprek daarover zou moeten gaan.
By the way, ik heb zowel een fiets met Rohloff als met derailleur. Dus ik ben niet persé ergens tegen, ofzo.

En ik heb idd geen e-bike, want dan moet je altijd bij een stopcontact in de buurt blijven.
Dat is in principe een universeel probleem: overal waar een ontwikkeling, gerekend vanaf een bepaalde eenvoudige oorsprong, zijn intrede doet krijg je enerzijds een verbetering t.o.v. die oorsprong en anderzijds het gegeven dat het ingewikkelder wordt qua uitvoering en (dus) reparabiliteit (is dat trouwens een woord of heb ik dat hierbij uitgevonden?). En, bij de intrede van electronica /computerregeling komt daar nog een typisch probleem bij, namelijk ‘computer says no” terwijl eigenlijk alles nog goed is
In hoeverre dat alles een probleem is, of als probleem wordt ervaren, is mijns inziens persoonlijk, en interessant voer voor een forumdiscussie.
Zelf denk ik dat je alleen maar het punt op hoeft te zoeken waar voor jou de balans ligt tussen “een nuttige leuke nieuwe toevoeging” en “dit wordt me te onnodig en ingewikkeld”, en klaar ben je :wink: .
Ja, precies. Zo is het eigenlijk gewoon. 👍🏻
Een Pinion systeem is super tof. Alleen zou er zeker geen hele verre reizen mee willen maken.

Een Rohloff met ketting zou dat zeker weer wel durven omdat de kans dat het faalt, klein is. Daarnaast spreek uit ervaring dat toen het deed falen. Door een combinatie waarbij elk achterwiel kapot was gegaan. Snel is opgelost door Rohloff. Echter persoonlijk vind het systeem niet fijn.

Een derailleur is in principe altijd wel te repareren. Maar zelfs als je echt afgelegen zit. Ergens op de Steppe, dan ben je nog de pineut als je onderdelen mist. Bij een derailleur systeem kun je altijd die delen wel in je tas proppen. Of met wat basis gereedschap het weer rijdend krijgen. Leuk is anders.

Vandaar dat laatste aandrijving verkies boven de meer nieuwe technologieën. Ook heb ik de filosofie wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan.

Verder valt mij op dat de riem/snaar wat tegenwoordig helemaal hot is weleens voor problemen zorgt. Er kan natuurlijk nog veel meer mis gaan dan enkel de aandrijving. Frame breuk, een voorvork die krom gaat, is maar iets te noemen.
Storm schreef:
Gek dat je je daar nog zorgen om maakt. Een e-bike vind ik veel probleem gevoeliger en daar hoor je niemand over.
Echt niet? :roll:
Huib2 schreef:
za 05 apr, 2025 22:42
En ik heb idd geen e-bike, want dan moet je altijd bij een stopcontact in de buurt blijven.
De "nieuwe" ontwikkelingen zorgen er ook voor dat je ook zonder e-bike altijd in de buurt van een stopcontact moet zijn - of een naafdynamo en oplader (hé, wéér elektronica en ja ook dáár zijn soms problemen mee) moet hebben ;)

Alles moet tegenwoordig oplaadbaar zijn, wat de afhankelijkheid weer vergroot:

Elektronisch schakelen bij zowel derailleur- als naafsystemen (ook bij Rohloff binnenkort).
Draadloze droppers.
Maar ook zaken als navigatie, telefoon e.d.: Een GPS met losse batterijen komt tegenwoordig ook niet veel meer voor.

Gelukkig maken die "ouderwetse" Duitsers nog steeds de Bikeline-fietsgidsjes, dus het is nog mogelijk om analoog te toeren ;)
De eindconclusie van dit onderwerp durf ik al te voorspellen: stop met fietsen, en ga lopen.

Een tussentijds advies: stop met tikken, en ga fietsen, want het is prachtig weer.
Het jammere is ook dat - omdat fabrikanten overgaan op elektronica - consumenten "gedwongen" worden om daarvoor te kiezen. Zo worden de betere derailleursystemen vrijwel alleen elektronisch geleverd.

Daarnaast zouden veel dropbar-bikepackers bij derailleurs lagere versnellingen willen. Dit is alleen elektronisch te realiseren als je de boel verder standaard wilt houden (bij mechanisch kan je wel hacks uitvoeren maar dat vergt kennis). Fabrikanten zien er geen heil (meer) in om te kijken naar een mechanische oplossing door deze gebruikersgroep.
Grandonneur schreef:
zo 06 apr, 2025 10:23
Storm schreef:
Echt niet? :roll:
Nee, er zijn maar weinig mensen die zeggen: ik neem maar geen ebike want die kan wel eens problemen geven onderweg.
De kans dat een Pinion het begeeft is m.i. kleiner dan dat bijvoorbeeld je frame doormidden breekt of zo. Kans op gezeik en niet-repareerbaarheid is altijd aanwezig, op elke reis.
Maar zeker als er wat wilder met een fiets wordt omgegaan, zoals bij transport in/op bus, trein, vliegtuig of zo, is de kans op schade aan de aandrijflijn bij een Pinion of Rolhoff een stuk kleiner dan bij een derailleursysteem. Dat is weer een lager risico tijdens je reis.

Zo kun je eindeloos soebatten wat beter is. Doe ik niet, maar vind wel dat we nieuwe technieken een kans moeten geven, want anders waren we nooit verder gekomen als ...-noem maar een bepaald punt in het verleden-.

De Rolhoff en Pinion hebben zich in ieder geval ruimschoots bewezen, en kun je nauwelijks meer onder 'nieuwe technieken' scharen.
Elektronica is gevoelige materie en als het niet meer wordt ondersteund door wat voor reden dan ook, kan je een probleem hebben. Met een smartphone uit 2009 kan waarschijnlijk niet meer bellen, met een fiets uit dat jaartal fiets je na wat afstoffen zo weg.
Rohloff en Pinion zijn nog relatief nieuw maar de ergste kinderziektes zijn er al uit. Behalve als je ze weer gaat combineren met een motor zoals de Pinion mgu.
Ik stel me voor dat we over 25 jaar allerlei soorten combi's hebben met kleine maar zeer krachtige solid state accu's.
windinderugfietser schreef:
zo 06 apr, 2025 17:42
Met een smartphone uit 2009 kan waarschijnlijk niet meer bellen, met een fiets uit dat jaartal fiets je na wat afstoffen zo weg.
Dan moet ik je teleur stellen; mijn mobiel is van 2004, en nog steeds bellen en sms-en als een nieuwe :wink:
Flix schreef:
zo 06 apr, 2025 14:24
De Rohloff en Pinion hebben zich in ieder geval ruimschoots bewezen, en kun je nauwelijks meer onder 'nieuwe technieken' scharen.
De naafsystemen waarschijnlijk wel, maar de nieuwe of toekomstige mogelijkheden met elektronisch schakelen (met o.a. een app (heel hip) kunnen dat zeker wel veroorzaken.

Dan liever een goed werkend mechanisch systeem, maar voor de fabrikanten is het blijkbaar makkelijker om dan maar voor een elektrische versie i.c.m. met een motortje te gaan.