Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terugroepactie Shimano snelspanners voorwielen - Forum Wereldfietser

Terugroepactie Shimano snelspanners voorwielen

Gehoord via onze grote techneut Marten:

Het gaat om dingen die er zo uitzien:
Afbeelding
Snelspanners voor hele series Shimano-voornaven, o.a. van de XT-groep die veel door wereldfietsers wordt gebruikt, geleverd vanaf november 2005 moeten worden vervangen tenzij:
- Het ding voorzien is van een OK-sticker of van een twee lettercode aan de
binnenzijde van de hevel,
of
- De as is voorzien rode/roze stip
of
- De as zwart is.

Omdat het om een snelspanner gaat is ruilen heel gemakkelijk - het wiel hoeft er niet eens voor uit de fiets. Breken van het ding onderweg valt onder de kop "wil je niet meemaken".

Voor officiele info zie de pdf-file op de site van Shimano:
http://cycle.shimano-eu.com/publish/con ... NL.pdf.pdf
Groeten,
Leon

Hi Leon,
Dit is een hele goede vermelding!!!
Groet, Rena :wink:

Misschien een gekke vraag, kan je een snelspanner vervangen door een 'gewone' as met bouten?

orelia schreef:Misschien een gekke vraag, kan je een snelspanner vervangen door een 'gewone' as met bouten?
Kan wel (maar waarom zou je), als je er maar rekening mee houdt dat er drie of meer verschillende schroefdraden zijn

m-gineering schreef: Kan wel (maar waarom zou je),
De assen van de snelnaven vind ik zo griezelig dun dat ik me afvraag of ze uberhaubt wel geschikt zijn voor een vakantiefiets....
Dus dacht ik, ik vervang ze liever voor een ouderwetse dikke as, of is dat overdreven? gegroet, O.

orelia schreef:
m-gineering schreef: Kan wel (maar waarom zou je),
De assen van de snelnaven vind ik zo griezelig dun dat ik me afvraag of ze uberhaubt wel geschikt zijn voor een vakantiefiets....
Dus dacht ik, ik vervang ze liever voor een ouderwetse dikke as, of is dat overdreven? gegroet, O.
Een massieve as heeft de zelfde buitendiameter als een doorboorde as, De holle as mist wat materiaal op een plek waar het weinig functie heeft. Een massieve as is dus nauwelijks stijver. Een uitvalas staat bovendien altijd onder drukspanning, waardoor de weerstand tegen scheuren groter is.

Niet doen

Oke, ik ben overtuigd. Ik zal ze niet vervangen. Bedankt!