Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spatbord - Forum Wereldfietser

Spatbord

Ik heb een vraagje IVM mijn spatbord. Toen ik de fiets kocht stonden er 37mm banden op, deze heb ik vervangen door 42mm. Ik heb er vorig jaar een toch mee gedaan van een 1400km met weinig problemen, enkel na een vettige modderstrook moest ik mijn bidon leegspuiten tussen het spatbord en het wiel omdat de modder er bleef tussen hangen. Op zich geen probleem maar het spatbord moet zo nauwkeurig afgesteld worden dat het beter zou zijn met een iets bredere. Maar ik ben niet zeker dat mijn fiets de ruimte heeft voor een breder spatbord. Het gaat om een Koga myata globetraveller 2007. Dus de vraag iemand ervaring met deze fiets met 42mm banden en een geschikt spatbord.
Het is niet zo moeilijk om wat bredere spatborden op de plaatsten waar t klemt (tussen de vorkpoten of tussen de achterbrug) weg te slijpen of te vijlen. Het vraagt vooral wat zelfvertrouwen en handigheid om de slijptol, de dremel of de vijl in je splinternieuwe spatbordjes te zetten.
Zelf rij ik een Koga Randonneur met 42mm banden, en inderdaad, het is net aan. Bij nat weer en wat modder begint het al snel een beetje te schuren.
Je kan zelf even kijken bij de vorkpoten of je nog ruimte hebt voor een breder spatbord.
En als je dan ook een liniaal hebt kan je zelfs meten hoe veel breder je nog kan gaan
En anders gewoon de dremel erop
Het zal de Dremel worden :D
In plaats van met de Dremel aan de gang te gaan zou je ook kunnen overwegen nette inkepingen te maken met een sierradentangetje:

Afbeelding

Zo'n tangetje kost slechts een handjevol euro's bij meneer Ma of meneer Bezos, en geeft een keurig resultaat:

Afbeelding
Mooie inkepingen in jouw aluminium spatborden!
Ik ben alleen bang dat je met deze tang geen inkepingen kunt maken in de kunststof-met-alu-tussenlaag SKS spatborden die op Koga's en de meeste andere fietsen liggen.
Juist die SKS-ers zijn zo makkelijk omdat je ze kan knippen. Op mijn WT met 2,25' alleen bij de vork en de voorderailleur hoeven inknippen.
Pier.
Ik was zo blij dat alles van de eerste keer paste, maar helaas... Er is slechts een dikke MM tussen de band en de vijs in de achterbrug. Er zal dus morgen toch een stukje afgezaagd moeten worden, en de vijs van de andere kant er in draaien. Met een spacer er tussen moet het wel lukken zonder de vijs te moeten in korten. De speling tussen band en spadbord blijft wel op het randje van aanvaardbaar met 42mm banden, iig beter dan de vorige.
IMG_20250401_200929341_MP.jpg
Dat van de inbusbout van de andere kant ergens indraaien snap ik niet helemaal.
Maar als het spatbord genoeg ruimte laat tussen het frame moet deze bout toch gewoon verder ingedraaid kunnen worden?
Inbusboutje vervangen door een boutje met een platte kop. Eventueel ook nog de lip van het spatbord aan de andere kant van het mannetje plaatsen. Scheelt ook nog weer een millimeter.