Additionally, paste this code immediately after the opening tag: sternshift: electronisch schakelen Rohloff - Forum Wereldfietser

sternshift: electronisch schakelen Rohloff

Heeft iemand die wel gebruik maakt van een Rohloff aandrijving hier al kennis mee gemaakt?
https://www.sternshift.de/
Maakt het zo te zien ook voor mensen met een stuurbocht makkelijker.
Wel flink aan de prijs vind ik zelf maar dat is blijkbaar normaal tegenwoordig.
Rohloff heeft ons dit weekend nog verteld dat ze geen garantie geven op de naaf na montage van dit systeem.

Uiterlijk op de Eurobike deze zomer komt Rohloff zelf ook met elektrische schakeling voor niet elektrische fietsen in combinatie met TRP shifters welke ook op Pinion Smartshift gebruikt worden.
Bij het zien van dit systeem werd ik wel enthousiast. Maar, helaas: alleen voor snelspanner achter... Ik wacht wel op de steekas uitvoering
Rohloff blijft voor de komende jaren vast houden aan de traditionele snelspanners dus daar zou ik niet op wachten..Pinion heeft wel steekassen als mogelijkheid.
John Jongerius schreef:
vr 21 feb, 2025 15:50
Rohloff blijft voor de komende jaren vast houden aan de traditionele snelspanners dus daar zou ik niet op wachten..Pinion heeft wel steekassen als mogelijkheid.
Op de Van Nicholas Nootau zit de Rohloff niet vast met een snelspanner maar met bouten links en rechts. Is ook een officiële Rohloff-manier en een beetje een fake-steekas.

Overigens zie ik zelf niet de toegevoegde waarde daarvan. Lijkt me alleen maar lastiger om een wiel te verwijderen en terug te plaatsen.
Bedankt, die kende ik nog niet. Rohloff is een heel conservatief en degelijk bedrijf en zal niet snel met iets nieuws komen voordat ze het jaren lang getest hebben. Dat is hun kracht maar tevens ook hun zwakte.

De elektrische schakeling is al een hele grote stap voor ze en is om die reden al bijna 2 jaar vertraagd. Een traditionele 12 of 15mm steekas schijnt technisch vrijwel niet te realiseren zijn bij hun naven.
John Jongerius schreef:
vr 21 feb, 2025 15:50
Pinion heeft wel steekassen als mogelijkheid.
Bij een Pinion kun je toch elk wiel en elke naaf gebruiken?
Ja maar dat is wel afhankelijk van welke achterpadden er in de fiets zitten.