Afgelopen week is een grondig herziene editie uitgekomen van deel 1 van de Hanzefietsroute (van Zaltbommel naar Lübeck).
De vorige edities van deze gids waren grotendeels gebaseerd op het veldwerk (rond 1995) van auteur Michaël Wannet (die in 2016 is overleden), aangevuld met feedback van andere fietsers die er sindsdien hebben gereden. Die feedback was zeer welkom, maar niet volledig genoeg om alle veranderingen goed bij te kunnen houden. Daarom hebben we in 2023 en 2024 deel 1 en 2 van de Hanzefietsroute helemaal nagefietst. In 2024 kwam al een grondig herziene editie van deel 2 (van Lübeck naar Brandenburg) uit en in nu is deel 1 aan de beurt.
Een belangrijk verschil met de oudere edities is dat de hoofdroute nu echt door de Hanzesteden loopt. Waar eerst alleen vermeld werd waar je de route kon verlaten om een Hanzestad te bezoeken, loopt de route nu steeds langs de meest bezienswaardige plekken en monumentale gebouwen in zo'n stad. Voor fietsers die een Hanzestad niet hoeven te zien, wordt vaak nog wel een alternatieve route beschreven als die echt korter is. In vorige edities waren slechts vijf steden (Doesburg, Zwolle, Stade, Lüneburg en Lübeck) voorzien van een stadsplattegrond; de nieuwe gids bevat meer dan 20 van zulke kaartjes.
Ook buiten de Hanzesteden zijn delen van de route veranderd. Voor wegen die ik te druk vond en bospaden die ik te slecht vond, heb ik betere alternatieven gevonden. Verder is de navigatietekst volledig herschreven (ja, er zijn nog altijd fietsers zonder gps of navigatie-app) en zijn onverharde wegen en paden nu vollediger aangegeven op de routekaartjes. Last but not least zijn veel oude foto’s in de gids vervangen.
Een uitgebreide beschrijving van de wijzigingen is hier te zien.
De gids heeft een nieuwe coverfoto, zodat deze makkelijk van de oude edities te onderscheiden is.