Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velgbreedte en banden en bovenbuis - Forum Wereldfietser

Velgbreedte en banden en bovenbuis

Ik heb een oude koga roadrunner van MP geplukt. Lx, schakelt prima.
IMG_20250217_154245.jpg
Er zitten heel smalle velgen en banden op. Exal 17mm velgen en 35mm banden.

Tot hoe ver kan ik gaan met dikkere banden? Heb iig bij de vork en spatborden nog wel ruimte.

Het is een 56inch overigens, daar zou ik op moeten passen, maar het voelt als een heel kort fietsje.
Ik ben 175, binnenbeenlengte 80.
Denk dat ik er een langere stuurpen op ga zetten, helaas passen diegenen die ik al heb niet op deze fiets 🙈
Veel bredere banden passen hier niet op, tenzij je de spatborden weghaalt. Een 37-622 zou wel moeten lukken. Maar die meet dan waarschijnlijk 35 mm, ik gok dat dit er nu op zit. Je kan ook andere banden erop zetten, bijvoorbeeld veel soepelere banden, als dat je wens is. Wat zit er nu voor merk/type op en wat wil je?
Die stuurpen is al best lang, een ander stuur kan ook nog. Of een ligstuur voor de langere stukken, dan zit je meer voorover.
Op 17mm velgen zou je volgens de tabel in de link tot 52 mm brede banden kunnen leggen.
https://singlespeedparts.nl/blog/breedt ... natie.html
https://www.rosebikes.nl/schwalbe-cx-co ... 38C+Reflex

Verwacht voor een 10tje geen wereldwonderen maar deze band heeft een hele soepele wang en profiel. Gezien de ondergrond waar je fiets op staat op de foto zou dit wel eens wat kunnen zijn.
RianGeenen schreef: ↑
ma 17 feb, 2025 17:38
Veel bredere banden passen hier niet op, tenzij je de spatborden weghaalt. Een 37-622 zou wel moeten lukken. Maar die meet dan waarschijnlijk 35 mm, ik gok dat dit er nu op zit. Je kan ook andere banden erop zetten, bijvoorbeeld veel soepelere banden, als dat je wens is. Wat zit er nu voor merk/type op en wat wil je?
Marathon racers. Ik wil vnl dat ie ook stukjes onverhard redelijk fietst.
De banden waren bizar hard opgepompt dat reed niet lekker. Heb er iets uit laten lopen maar dat vond de velg niet zo leuk bij een "koeienrooster".
Je kan die cx comp die ik hierboven vermelde proberen. Die hebben meer profiel Maar blijven wel soepel en demping geven, binnen het redelijke dan.
Maar dit is precies de grens van deze bandbreedte ja, niet te hard en niet te zacht.
De stuurpen die je nu hebt staat vooral erg omhoog. Zoals je ze wel vaker ziet. Stukje naar voren kantelen en je zit wordt al heel anders (/beter).
jis35 schreef: ↑
ma 17 feb, 2025 17:11
Tot hoe ver kan ik gaan met dikkere banden? Heb iig bij de vork en spatborden nog wel ruimte.
Tja je kunt zover gaan als er ruimte is toch. Valt vanaf een plaatje niet te zien, al denk ik dat ruimte onder het spatbord eerder krap is.
Zonodig vervang je de spatborden door SKS spatborden 60mm breed. Eventueel in de vorken iets inknippen. Scheelt ook weer. Op 17mm brede velgen heb ik jarenlang met Big Apples 50-622 gereden. Ze moeten ook wel in het frame passen.
Grandonneur schreef: ↑
ma 17 feb, 2025 18:06
De stuurpen die je nu hebt staat vooral erg omhoog. Zoals je ze wel vaker ziet. Stukje naar voren kantelen en je zit wordt al heel anders (/beter)

Ik heb m juist omhoog gezet. Vanwege een nekblessure kan ik niet al te sportief fietsen ;)
jis35 schreef: ↑
ma 17 feb, 2025 17:11
Tot hoe ver kan ik gaan met dikkere banden? Heb iig bij de vork en spatborden nog wel ruimte.
Ik kan je de Continental Terra Speed 40-622 aanbevelen, mits je voldoende ruimte hebt. Het zijn top-banden voor een gravel fiets. Ik gebruik ze zelf. Het profiel is veel minder knobbelig dan van de Schwalbe CX ; daardoor lopen ze beter op een verharde weg.

Mijn banden zijn tussen 40 en 41 mm breed, afhankelijk van de druk (breder bij hogere druk).
Je moet met een schuifmaat opmeten hoeveel ruimte je nog hebt onder de spatborden en in de liggende vork.

Het Duitse blad Tour doet regelmatig testen van allerlei soorten fietsbanden. Daarbij meten ze o.a. de rolweerstand op asfalt en op een ruwe ondergrond, met een pendel. Ik ken geen meer realistische methode. De Terra Speed kwam in 2022 als beste uit deze test, waarin ook het gewicht, de weerstand tegen doorprikken en de grip is meegewogen. De test was voor tubeless gebruik, maar je kunt deze banden natuurlijk ook met binnenband gebruiken, met behoud van de goede eigenschappen.
https://www.tour-magazin.de/kaufberatun ... tour-test/
Voor meer info over pendel testen, zie https://wimschermer.blogspot.com/search/label/Pendel, die doet dat helaas vooral voor Velomobielen en ligfietsen (dus 16 tot max 26 inch) de continental contact urban komt in de 559 maat dan weer wel als goede band uit de test.
Je kunt zeggen dat Wim Schermer's pendeltest is overgenomen door Tour. Tour heeft daar nog andere metingen aan toegevoegd, o.a. op ruwe ondergrond.
Maar belangrijk is : een lage rolweerstand kan fundamenteel niet goed samengaan met hoge grip !!
De banden die het hoogst scoren in de test van Wim Schermer zijn ontwikkeld (vaak door Michelin) voor voertuigen die aan de World Solar Challenge meedoen. Daar komt de pendeltest ook vandaan. Die voertuigen rijden vrijwel alleen rechtuit. Deze banden zijn ongeschikt voor scherpe bochten omdat ze heel weinig grip hebben. Ook velomobielen rijden veel meer rechtuit in vergelijking met gewone fietsen en de rolweerstand is tot veel hogere snelheden dominant door de lage luchtweerstand.

Een goede bandentest voor fietsen meet zowel de rolweerstand als de grip, omdat die twee tegengesteld zijn en een goede grip bij elke snelheid enorm belangrijk is .
Ik sluit mij aan bij Math: Een soepele gravelband kan al veel verschil maken. De Continental Terra Speed en Schwalbe G-One Allround zijn er (dacht ik) beiden in 35mm. Klein profiel voor gravel, maar absoluut niet storend op asfalt.

En anders: kijk goed hoeveel ruimte je nu nog hebt en haal nieuwe bredere banden. De 'Trail&Error' manier.
jis35 schreef: ↑
ma 17 feb, 2025 17:11
Denk dat ik er een langere stuurpen op ga zetten, helaas passen diegenen die ik al heb niet op deze fiets 🙈
Al is jouw hoofdvraag omtrent de banden, doch wilde ik reageren op het willen van een langere stuurpen.
Weet wel dat een langere stuurpen de stuureigenschappen behoorlijk kunnen veranderen, als in minder direct sturen, trager reageren met insturen in bochten, het zal (in eerste instantie) ongemerkt ook meer moeite en/of energie kunnen vragen.

Het 'zomaar' even iets willen aanpassen aan de fiets ivm. lichaamslengte en/of fietsgevoel, heeft vrijwel altijd gevolgen al dan niet wenselijk.

Mijn eigen ervaring was dat ik het ook dacht te kunnen oplossen met een langere stuurpen na een fietsmeting.
Nu dan in mijn geval ging het sturen daarna alsof ik een tank aan het besturen was, zo niet fijn op de technische trails!
De mountainbike bleek simpelweg een voor mij te klein framemaat te hebben en zodoende dus een ander mountainbike met een groter frame gekocht en zelfs met een hele korte (!) stuurpen, absoluut geen spijt van!
jis35 schreef: ↑
ma 17 feb, 2025 18:21
Ik heb m juist omhoog gezet. Vanwege een nekblessure kan ik niet al te sportief fietsen ;)
Oef niet alles gelezen blijkt maar weer, iets te enthousiast gereageerd door mij.
Uit jouw reactie hierboven begrijp ik dat je nog meer recht op wilt zitten dan nu het geval is op jouw fiets?
Je zou een stuurverhoger ahead
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... -verhoger/
Kunnen kopen. Even de buisdiameter meten voor de juiste maat. Dan komt de verstelbare daarop hoger te staan en kan die verder naar voren.

Maar zoals in de post hierboven staat, het wordt het allemaal niet beter op. Een maatje grotere fiets zou de betere oplossing zijn.
RianGeenen schreef: ↑
di 18 feb, 2025 17:54
Je zou een stuurverhoger ahead
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... -verhoger/
Kunnen kopen. Even de buisdiameter meten voor de juiste maat. Dan komt de verstelbare daarop hoger te staan en kan die verder naar voren.

Maar zoals in de post hierboven staat, het wordt het allemaal niet beter op. Een maatje grotere fiets zou de betere oplossing zijn.
Hoezo een grotere fiets? Dat lijkt me niet, dit is al een 56cm. Het is wel zo dat de bovenbuis aan de korte kant is, maar een groter frame is dan vlgns mij niet de oplossing. Stuurverhoger werkt miss wel, hopelijk vind ik dan iets passends.
Een 56cm frame zegt ook niet alles. Iedere fabrikant meet op z'n eigen manier.
Als Koga relatief korte frames bouwt, ben je wellicht beter af met een 58cm frame. Al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen.

Naast wisselen van stuurpen, is wisselen van stuur misschien ook al een oplossing.
Ach als deze zadelbuis 2 cm korter was afgezaagd was het een 54 en als er nog 3cm bij op stond een 59. Zonder verder iets aan de rest van de fiets te veranderen.
jis35 schreef: ↑
wo 19 feb, 2025 01:58
Hoezo een grotere fiets? Dat lijkt me niet, dit is al een 56cm. Het is wel zo dat de bovenbuis aan de korte kant is, maar een groter frame is dan vlgns mij niet de oplossing.
Nou, ten eerste is het nodig het stuur maximaal omhoog te zetten. Ten tweede is er de behoefte om meer vooruit te zitten. Ten derde steekt de zadelpen nu al behoorlijk ver uit het frame.

Dus tja, zo onlogisch is die gedachte niet :wink:

Maar goed, je hebt deze nu leuk van MP geplukt en het streven is om het hiermee zo goed mogelijk te doen. Herkenbaar hoor.