Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [TKA] LIDL - spiritusbrander !! - Forum Wereldfietser

[TKA] LIDL - spiritusbrander !!

Wat zie ik tot mijn verbazing.... de Lidl heeft volgende week een aanbieding voor spiritusbranders a € 14,99 per stuk!! zie http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c. ... _kookgerei

Voor degene die nog geen kookspullen hebben, zeker de moeite waard om naar te gaan kijken!!

Zelf heb ik ook een spiritus brander, en een benzine brander (die ik vaker gebruik).

Het voordeel van de spiritus brander, vind ik, de snelheid waarmee het water kookt.

Nadeel, vindt ik, dat het moeilijk te reguleren is en dus wat lastiger is met maaltijden die zachtjes moeten sudderen/koken.

Groet, Rena :wink:
renaw schreef:Het voordeel van de spiritus brander, vind ik, de snelheid waarmee het water kookt.
Dat is eerder een nadeel dan een voordeel, het duurt over het algemeen veel langer voordat het water kookt met een spiritusbrander. Ander nadeel is de verkrijgbaarheid van spiritus (hoewel dat in West-Europa wel meevalt) .

Voordelen: relatief veilige brander, stil, schoon en stormvast (hoe harder het waait des te sneller het water kookt).

Het ontwerp is schaamteloze namaak van de Trangia brander. Ik kan het niet anders dan diefstal van intellectueel eigendom noemen. Lidl moet zich schamen, en ik kan niet anders dan hopen dat Trangia er een zaak van maakt.
Wim

Mooi onderwerp...

Het doet me denken aan die windstille vroege ochtenden als ik languit liggend vanuit mijn tentje net onder de luifel door kon kijken over de heuvelen van Ierland terwijl ik de benzinebrander hoorde snorren die het water deed koken voor de ochtendkoffie.

ik zou niet weten hoelang het duurde voordat het water kookte...

Willem Jongman schreef:Het ontwerp is schaamteloze namaak van de Trangia brander. Ik kan het niet anders dan diefstal van intellectueel eigendom noemen. Lidl moet zich schamen, en ik kan niet anders dan hopen dat Trangia er een zaak van maakt.
Wim
Een beetje gezonde concurentie mag van mij wel hoor. Niet iedereen wil/kan 70 euro neertellen voor een brander.

Concurrentie is prima inderdaad en hoe meer hoe beter, maar diefstal van intellectueel eigendom is iets heel anders en niet alleen terecht strafbaar, maar moreel ook erg verkeerd. En slecht voor de economie: de bescherming van intellectueel eigendom is altijd van groot belang gevonden voor de economische vooruitgang.
Ik kan mij er altijd erg boos over maken hoe mensen het schandalig vinden als hun spullen gegapt worden, maar het doodnormaal vinden muziek te stelen door te downloaden, of boeken te copieren zonder de auteursrechthebbende een vergoeding te betalen. Waarom zouden ideeen geen waarde hebben? Ook dat is broodroof. In dit concrete geval van Zweedse arbeiders die een fatsoenlijk loon ontvangen en het risico lopen dat te verliezen omdat een gewetensloze ondernemer in China of zo niet alleen zijn arbeiders (kinderen?) een hongerloon betaalt, maar ook nog niet wil betalen voor het ontwerp.
Wim

't Ontwerp van zo'n spiritusbrander is al erg oud (en bewezen goed). Is 't octrooi o.i.d. op een bepaald moment niet verlopen?
:)

Ik heb er nog eens even vlug naar gekeken, en het lijkt inderdaad iets ingewikkelder. Het kan zijn dat het ontwerp inmiddels net niet meer beschermd is. Voer voor advocaten dus.
Blijft staan dat ik een grote hekel heb aan dit soort platte namaak.
Wim

De Trangia kloon van Lidl wordt ook besproken op de hiking site:
http://www.hiking-site.nl/prikbord/dcbo ... ic_id=6735

De leukste brander die ik ooit heb gehad was een esbitbrander. Alleen geschikt voor het warm maken van een geringe hoeveelheid water voor koffie of een kopje thee. Opgevouwen nam het niet meer plaats in dan een doosje lucifers.
En ik heb ooit een wildernisbrandertje gezien dat echt overal op brandde. Papier, hout, denneappels etc. Met ingebouwd ventilatortje en een penlight batterij.... :lol:

Weet iemand mij te vertellen hoelang je kan koken op bv. 1 liter spiritus. En hoelang duurt het om een halve liter water aan de kook te brengen? Ik overweeg om toch ook de set aan te schaffen omdat ik in het verleden veel problemen heb gehad met mijn benzinebrander. Ook vind ik de benzine erg stinken. Op een gegeven moment ruikt je tas en alles wat erin zit naar de benzine. Plus.....je zal geen problemen hebben wanneer je de brander meeneemt in het vliegtuig.....toch?
Mocht de spiritusbrander tegenvallen dan hoef ik ook niet treuren voor die 15 euro.

audrey schreef:Weet iemand mij te vertellen hoelang je kan koken op bv. 1 liter spiritus. En hoelang duurt het om een halve liter water aan de kook te brengen? Ik overweeg om toch ook de set aan te schaffen omdat ik in het verleden veel problemen heb gehad met mijn benzinebrander. Ook vind ik de benzine erg stinken. Op een gegeven moment ruikt je tas en alles wat erin zit naar de benzine. Plus.....je zal geen problemen hebben wanneer je de brander meeneemt in het vliegtuig.....toch?
Mocht de spiritusbrander tegenvallen dan hoef ik ook niet treuren voor die 15 euro.
Hoe lang je kunt koken op 1 liter spiritus is erg afhankelijk van voor hoeveel personen je kookt, hoe uitgebreid etc. Ik kan het 2-3 weken op een litertje spiritus uithouden, 's ochtends voor thee of koffie en 's avonds voor 1 pans pasta of rijst maaltijd (1 persoon). Een halve liter aan de kook brengen duurt ca. 10-15 minuten dacht ik. Ik heb nooit problemen gehad het ding mee te nemen in het vliegtuig.

en en en ?

nu ben ik benieuwd wie de spiritusbrander heeft gekocht
en of hoe de werking is van het apparaat

zijn jullie er tevreden mee ?

Suuje

Een antwoord op jouw vraag staat op hinkingsit.nl

http://www.hiking-site.nl/prikbord/dcbo ... =6735#8873


Harry

[quote="Suusje"]en en en ?

nu ben ik benieuwd wie de spiritusbrander heeft gekocht
en of hoe de werking is van het apparaat [/quote]

ik heb járen geleden gedurende mijn kampeerwandeltochten veel op een spiritusbrander gekookt en het is een prima brander, wanneer je niet al te veeleisend bent en de omstandigheden geschikt: de brander is uitermate compact en licht, zeer eenvoudig in gebruik; er is geen risico van brand wat bij benzinebranders (waarvan ik er tegenwoordig 1 in gebruik heb) veel meer het geval is. Verder is in schotland, scandinavië spiritus als brandstof heel eenvoudig te krijgen + goedkoop. Wanneer je in die landen gaat kamperen/fietsen, whatever, dan is het ideaal...en uiteraard in de zomer. 's Winters zou ik liever een benzinebrander gebruiken. Overigens valt het met die benzinegeur in je rugzak of fietstassen wel mee. Je moet de branderpomp op de fles laten zitten en die duw je in een houder op je frame. Evt. de pomp in een doekie in een plastic zak en geen enkel probleem.
Persoonlijk vind ik het gewicht en het formaat van mijn benzinebrander + fles nogal heftig maar goed, de voordelen zijn er ook weer, dus tja...het blijft een kwestie van keuzes maken.