Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stoel opties - Forum Wereldfietser

Stoel opties

Goedendag

Ik weet dat veel geen stoel meenemen op een tocht echter vind ik het fijn om in de avond lekker voor de tent te zitten.
Nu twijfel ik tussen 2 modellen.
De Chair zero en de Ground chair beide van Helinox.
De zero is lager in gewicht maar ik twijfel over de pootjes, dat deze eerder wegzakken en/of instabiel staan dan de groud chair.
Wat is jullie idee/ ervaring hiermee?
alvast bedankt,

Chair Zero https://helinox.eu/products/chair-zero? ... 5031318606 531gram
Afbeelding

Ground Chair https://helinox.eu/products/ground-chai ... 5031154766 654gram
Afbeelding

Groeten Martijn
Goh.. hier precies dezelfde gedachtens.

Ikzelf heb dus ook sterk de voorkeur voor de Ground Chair van Helinox, of een soortgelijke stoel van een ander merk.
Omdat ik ook het idee heb, dat de pootjes anders wegzakken ergens in door mijn lichaamsgewicht.

Toch is het wijs beide stoeltjes te gaan proef zitten, evenals andere merken, voordat tot de koop overgegaan wordt.

Helinox heeft wel ballen en een grondmat in het assortiment voor de 4 stoelpoten om te voorkomen dat het stoeltje wegzakt.
Is dan wel iets meer gewicht meenemen. Iemand die handig is, kan ook met 4 golfballen aan de slag.
De ground chair heb ik gehad. Zit heel erg laag, vaak zelfs op de grond. Het opstaan uit die stoel is een hele kunst.
De zero variant heb ik tegenwoordig en zit prima. Je kunt er een matje bij kopen voor het geval je in nachtje grond (bijvoorbeeld veen) weg dreigt te zakken. Is een klein pakketje dat ik altijd mee hebt en je zet het zo onder de pootjes. Ik vind de Zero een stuk prettiger, maar dat is een kwestie van smaak.
Ik heb een decathlon-stoeltje met vergelijkbare pootjes als jou bovenste screenshot; en ja daarmee zak je geheid weg in de grond, met daarbij behorende instabiliteit vanwege scheef zitten.

Ik heb wel eens iemand ontmoet die dit had opgelost met tennisballen aan de pootjes (wel bij een Helionox). Vond het wel een mooie vondst, want het werkte.
Ik ben zelf de andere kant op gegaan; van een ChairOne naar een GroundChair. Lichter, compacter en vooral lager, wat mij met mijn 1-persoons-tentje-met-tarp setup beter uitkwam; dan zat ik met mijn ChairOne toch regelmatig met mijn hoofd in het doek.

Opstaan uit de GroundChair is lastiger dan vanuit de ChairOne (hoewel ook dat na een stevige dag fietsen niet meevalt :D ) maar is aan de andere kant dan ook weer makkelijker dan vanaf de grond. Bijkomend voordeel; je kunt je troep lekker om je heen op de grond zetten en dan kun je er nog prima bij. Van wegzakken heb ik met de ChairOne eigenlijk nooit last gehad. Kwestie van met beleid neerzetten, en landen kiezen met een stevige bodem, denk ik.

De ChairZero is iets krapper bemeten dan de ChairOne en de GroundChair. Ik vond hem daardoor zelf minder prettig zitten, dus als je de kans hebt, even proberen.

Beide stoeltjes zijn prima; trek je eigen conclusies.

Bijlagen

dat gaat proef zitten worden, wel weer een goed excuus om langs de buitensportwinkel te gaan :D
Chair Zero zit prima en lager moet het ook niet echt worden omdat dan de kans groot is dat je kont op de grond zit (en het is lastig opstaan). Vrijwel geen last gehad van in de grond zakkende pootjes. Gewoon even opletten op de hardheid van de grond.
Jan-Joost schreef:
zo 09 feb, 2025 15:48
Welke tarp heb jij daar over je tentje gespannen als ik vragen mag?
Headley schreef:
zo 09 feb, 2025 18:47
Jan-Joost schreef:
zo 09 feb, 2025 15:48
Welke tarp heb jij daar over je tentje gespannen als ik vragen mag?
Oef! Da’s een ouwetje van Lowland. Ik denk dat de Hilleberg Tarp 10 UL er nu het dichtst bij in de buurt komt, maar de Lowland was aan de achterkant rond gesneden om mooier op een tentingang aan te sluiten…

[edit: de Wechsel Wing M tarp heeft er ook wel iets van weg]
Kijk eens naar de Chair One. Ja, die is wat zwaarder, maar geeft net wat meer comfort.
Afgelopen maanden ook net een stoeltje aangeschaft. Ik koos voor de ground chair. Die vond ik lekkerder zitten dan de chair one. Wel wat lager ja, maar dat zal vast wennen. En nog wat lichter.

Op internet diverse tests te vinden zoals deze van de kampeermeneer: https://www.kampeermeneer.nl/welke-heli ... keuzehulp/

Op zijn website is meer informatie te vinden. Dat heeft mij er toe gebracht bovengenoemde twee te testen op zitcomfort en de keuze gemaakt.
Afhankelijk van je matje zou je ook een Therm-a-Rest Trekker Chair kunnen overwegen. Weegt nog net iets minder (wat niet zo heel belangrijk is), maar is vooral een waanzinnig comfortabele stoel.
Ik heb de Helinox zero. 4 weken mee op pad geweest en zeer goed bevallen. De stoel zit niet te laag en van wegzakkende pootjes amper last gehad. Ff ergens anders gaan zitten lost het in die paar gevallen op. Ik heb in de winkel op zn zwaardere broertje gezeten maar vond die minder lekker zitten. Qua prijs dubbel en dwars het geld waard.
Weegt niks en past in de tas.
Is er iemand die ervaring heeft met een trekology stoeltje? Scheelt wel heel veel geld (zeker 50 euro goedkoper)? Nu we toch bezig zijn, ik overweeg ook het trekology Aluft 2.0 kussen.
Hele weekend aan het rijden geweest van outdoorwinkel naar outdoorwinkel, het is de One geworden. Diverse stoelen geprobeerd ook de Decathlon versie en wat andere lookalike versies en moet eerlijk bekennen dat het origineel toch het beste bevalt.
Dingen die opvielen waren dat veel lookalikes al wankel waren op de mooi rechte winkelvloer, bijna niet in elkaar te zetten en voelde allemaal net even wat minder. Verder zag ik stoelen op een gelijk gewicht maar deze waren weer groter met transporteren. Achja het was al met al een duur weekendje aangezien ik buiten de stoel zoveel leuks zag. ( en kocht) allen bedankt voor de adviezen
martijnvz schreef:
zo 16 feb, 2025 20:01
…, het is de One geworden.
Veel plezier met je stoel en mooie tochten gewenst!