Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga e-wts - intern schroefdraad fietsenstandaard afgebroken - Forum Wereldfietser

Koga e-wts - intern schroefdraad fietsenstandaard afgebroken

IMG_0097.jpeg
De linkerbout gaat het om.
IMG_0097.jpeg (26.67 KiB) 1236 keer bekeken
Ik heb sinds juni 2020 een Koga e-wts signature fiets. Onlangs leek het of een schroef van de fietsenstandaard was dolgedraaid.
Na inspectie door een fietsenmaker bij mij in de buurt bleek het interne schroefdraad afgebroken. Twee fietsenmakers bij mij in de buurt kunnen het probleem niet verhelpen, omdat ze geen Koga dealer zijn.

Achteraf gezien zijn de problemen ong. een jaar na aanschaf al begonnen. De schroef draaide regelmatig los die ik vervolgens weer vast draaide en nu dus echt kapot is. Ik ben hier wel ontgoocheld door, want het is een dure fiets en hij wordt absoluut niet te zwaar beladen tijdens trektochten. Is dit een bekend mankement?

Heeft iemand een goede oplossing hiervoor (om diverse redenen wil ik niet terug naar de oorspronkelijke dealer)? Of moet ik toch echt naar een Koga signature dealer gaan?
Langere schroef en een moertje aan de achterkant een optie?
Weet je zeker dat er daadwerkelijk enkel interne schroefdraad in het frame is? Bij de 'normale' WT van diezelfde generatie zit een niet bepaald essentiële schroefdraad op het bevestigingsplaatje op de chainstay en gaan de bouten er vervolgens geheel doorheen en zitten met een verzonken moer aan de binnenkant van de chainstay vast, zie de foto's. Een dergelijke bout met moer kun je aandraaien of vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voor een boutje/moertje hoef je toch echt niet naar een merkdealer......
Kun je ook zelf, toch....?
Berger schreef:
di 28 jan, 2025 16:59
Langere schroef en een moertje aan de achterkant een optie?
Zo heb ik het ook eens opgelost. Gaatje doorboren en langere rvs bout en zelfborgend rvs moertje erop. Bij de Hornbach op voorraad.
Dit is mij gezegd door twee verschillende fietsenmakers bij mij in de buurt.
Ik dacht zelf ook dat het een kwestie zou zijn van een andere bout erin. Ik was toch bij de fietsenmaker voor iets anders en vroeg gelijk nieuwe schroeven voor de fietsenstandaard waarna hij met bovenstaande opmerking kwam. En dus daarna een andere fietsenmaker ook.
Ik ga er zelf mee aan de slag en dan zie ik wel hoe lang het werkt.
Even wat vet of montagepasta op de schroefdraad, dan krijg je het later ook nog een keer los. Rvs wil droog gemonteerd wel eens vastvreten.
Je kunt het ook monteren met borgmiddel. Dan is de kans dat bout en moer losgaan nog kleiner.
https://www.mantel.com/loctite-243
IMG_4771.jpeg
IMG_4772.jpeg