Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude(re) racefiets hoge stack korte reach - Forum Wereldfietser

Oude(re) racefiets hoge stack korte reach

Ik ben er sinds kort achter waarom ik nooit echt lekker op een racefiets/fiets met bocht heb gezeten. Ik heb blijkbaar een groot bovenlijf met korte benen en armen. Beetje het omgekeerde van een chimpansee. Nu zou ik volgens een bikefitting een fiets moeten hebben met hoge stack en korte reach. Nieuwe fietsen die voldoen zijn een Surly disc trucker, Pinarello x of Cube attain race. Maar ik wil liever een oudere fiets. Heeft iemand tips welk merk en type ik dan zou moeten kopen? Een goed passende fiets zou een Surly disc trucker in 62 cm zijn, met een stack van 670 en een reach van 400 mm.
Grappig, zou juist denken dat je met een groot bovenlichaam juist een langer reach nodig hebt..
Ik zou ook eens kijken bij de gebruikte oudere stalen vakantie fietsen zoals de vittorio’s, vaak op maat gemaakt met hogere frames. Wel geduld nodig voor de juiste maten op marktplaats voorbij komen..
Ja, ik zeg er eerlijk bij, ik weet ook niet zo goed hoe het zit, maar dat het stuur voor mij vaak te verweg staat klopt gevoelsmatig met de uitkomsten van een meting. Maar budget is een onderwerp, en ik hou van oude stalen fietsen. Ik bedoel, ik zou geen nee zeggen tegen een pinarello maar waarschijnlijk doe ik dan iets lomps waardoor het snel stuk is.
Kijk uit voor n salsa fargo? Die van mij (Large, 2012) heeft een reach van 381 en een stack van 650mm. Heel comfortabel in de drops, iets te rechtop met mijn handen op de remgrepen maar dat gaat dan weer prima bij steile klimmen. En perfect voor een ligstuur erop.
Ik zie nu dat de Salsa Fargo als sinds 2008 bestaat, ik heb hem nog niet te koop zien staan in mijn maat. Maar dat is inderdaad een fijn model, dankjewel.
Lijkt mij tegenstrijdig, een lang bovenlichaam en een korte reach.
Maar als je inderdaad eem korte reach en hoge stack nodig hebt, dan zijn Surly niet voor jou. Die hebben een lange reach en lage stack.

Sowieso is het fijn om voor lange dagen in het zadel een niet al te lang frame te hebben. Bike Insights is een hele handige website om inzichtelijk te maken wat voor verschillen er tussen frames zitten, en kan je zelf zien waarom Surly dus niet zo geschikt is in dit geval. Er zijn genoeg stalen frames met klassieke ronde buizen te vinden onder de gravel bikes (die vaak al een kortere reach hebben).
Kona, Trek, en een andere voorbouw wil wonderen doen.
Mijn ervaring is dat je dan het beste kunt kijken naar juist de wat oudere raceframes. Die hebben over het algemeen een wat comfortabeler geometrie dan modernere racefietsen.

Richting het einde van de jaren '80 werden de zitbuizen korter en de zadelpennen en de bovenbuizen langer.

Zelf heb ik kennelijk relatief lange benen, en hou ik ook wel van kort en hoog, Deze bijvoorbeeld, vind ik heel fijn, met zijn zitbuis van 64cm (CTT) en bovenbuis van 56cm (CTC):

Afbeelding
Zoiets zoek ik dus. Welk merk en type fiets is het op de foto? Ik vind het lastig om aan een marktplaats advertentie de maat af te lezen. Ik blijf zoeken en meten en mensen berichtjes sturen op marktplaats. Zodra ik een klassieke randonneur achtige fiets in mijn maat heb gevonden ga ik hier ook delen.

Mijn huidige fiets heeft een bovenbuis van 56 ctc, dat vind ik nog lang zat:
20250120_100138.jpg
En die voorbouw is natuurlijk belachelijk (en het zadel ook)
Dank voor de foto. Die helpt wel. Zo te zien heb je een voorkeur voor een "French fit", genoemd naar de voorkeuren van de klassieke Franse lange-afstandsrijders. Met het stuur ongeveer op dezelfde hoogte als het zadel.

Als ik die "vertaal" naar een klassiek frame, dan kom ik op zoiets uit:

Afbeelding

Om een goed startpunt te hebben voor het bepalen van een bruikbare framemaat zijn de onderstaande twee maten erg nuttig: hart trapas tot bovenkant zadel (A) en bovenkant zadel naar de plek waar je handen rusten op de remgrepen (B).

Afbeelding

Een grotere A betekent dat je stuur ook vanzelf hoger komt te staan, en er minder dramatische ingrepen nodig zijn om dat op een prettige hoogte te krijgen.

Ik heb A en B net bij een paar van mijn eigen fietsen gemeten, en die blijken in alle gevallen beide ongeveer 80cm te zijn.

Bovenbuislengtes variëren bij mij van 56cm tot ca 59cm. Maar doordat er wel wat te spelen valt met de lengte van de stuurpen/voorbouw én de reach van het stuur zelf, kom ik toch steeds wel ongeveer op die 80cm uit.

Het frame hierboven is van een Union Sapporo uit 1980. Bovenbuis van 56cm + stuurpen van 10cm + stuur van 14cm (tot het midden van de remgrepen, waar ongeveer mijn handen rusten) = 80cm.

Mijn Austro-Daimler Inter-10 van ongeveer dezelfde leeftijd heeft een 59cm bovenbuis, maar met een 8cm stuurpen en met een iets minder diep stuur kom ik ook hier weer op ongeveer 80cm:

Afbeelding

Zo te zien wijken jouw maten niet heel veel af van de mijne, wat betekent dat ik je wellicht nog van dienst kan zijn met de maatgegevens die ik de afgelopen jaren heb verzameld van allerlei merken en types.
Hier hangt een Batavus intercycle sprint. Uit de losse pols gemeten 61 hoog bij 56 lang. Datering weet ik niet. Wellicht ook nog wel set wielen erbij, moet ik even kijken.

Stel dat je zoiets als basis zou willen gebruiken dan mag ie mee voor een appeltaartje.
IMG_2452.jpeg
Wat een uitgebreide informatie, bedankt! Dit is precies wat ik bedoel, de A is nu bij mij 78 cm en de B is nu iets langer maar wil ik ook op 78 cm. Dit helpt bij het zoeken en meten :D
Die Batavus is wel heel leuk. Een frame waar je veel kanten mee op kan. Ik vermoed echter dat een maatje groter (62-63cm) nog wat comfortabeler zal zijn.

Ter vergelijking: mijn Robust is 63 x 57, en daar zit nog wel 2cm ruimte in, lijkt me:

Afbeelding

Nog een ter vergelijking: ik ben op dit moment een frame aan het opbouwen met een zitbuis van 65,5cm en een bovenbuis van 60cm. Daarmee zit ik wel zo'n beetje aan de bovengrens, qua maat.

Dat ziet er dan in "80/80" zo uit:

Afbeelding

Zoek je trouwens iets randonneur/semi-race-achtigs of meer een echte racefiets?
Ik zoek geen echte racefiets in de zin dat het niet mega aerodynamisch hoeft te zijn. Ik wil niks van carbon, ik neem gewoon een multitool, fietspomp, grote bidons drinken en een reserveband mee, geen gedoe met CO2 cartridges. Daarbij zoek ik de gewichtsbesparing voorlopig bij mezelf. Maar er hoeven ook geen tent, slaapmat en kookspulletjes mee. Volgens mij komt dit, samen met de zitpositie, uit op een randonneursfiets. De mogelijkheid tot spatborden zou fijn zijn.
Ik vind bijvoorbeeld een Rivendell Roadini prachtig, en dat lijkt me ook een hele fijne fiets.
Bij die Vittorio is het dan wel voorzichtig afstappen lijkt me? Anders ga je zo hoog praten opeens :D
Ik vind dat je een prachtige verzameling fietsen hebt non-fixie
Iemand moet Grant Petersen een keer een nieuwe waterpas geven. Bijna geen rechte bovenbuis meer te vinden op die Rivendells ... :(

Leuk is wel dat hij probeert de Nederlandse manier van fietsen (in je gewone kleren :shock: van A naar B fietsen) te verkopen aan Amerikanen. Dat lukt maar matig. Zijn publiek vindt een fiets een sportartikel (en daar horen geen spatborden op) en kwaliteit meten ze af aan de hoeveelheid vijlwerk aan de lugs. Daarom zijn ze nogal duur en zien ze er soms ietwat vreemd uit. Een soort kruising tussen een beach cruiser en een racefiets. :?

Afijn, de meeste waar voor je geld krijg je in NL denk ik, met de Gazelle Champion Mondial semi-race. Mooi Reynolds 531 frame en vork, gebouwd door de race-afdeling van Gazelle. Gaan vaak voor relatief schappelijke prijzen weg, zeker als ze wat liefde nodig hebben.

Ik heb net even gemeten, en de 62cm-versie van ca 1980 heeft een bovenbuis van 57cm.

Dit is dat frame, afgesteld op mijn maat, en zoals je ziet mag dat zadel nog best 2cm lager:

Afbeelding
Oké met jullie hulp, of vooral non-fixie dan, heb ik iets gekocht:
20250121_203218.jpg
Zitbuis 64 cm, horizontale buis 56 cm. Op de pedalen na helemaal origineel. Wat het dan bijna zonde maakt om eraan te gaan sleutelen...
Ah, een Champion! Een van de laatste denk ik, uit de jaren '90? Ziet er inderdaad compleet en origineel uit.

Heb je hem al gepast? :)
Leuke Batavus.
Ik ben benieuwd naar wat het gaat worden.
Die ziet er fris uit! En helemaal klaar voor riemaandrijving :)