Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spatborden Koga WT - Forum Wereldfietser

Spatborden Koga WT

Vandaag op mn nieuwe Koga WT naar mn werk gefietst, de weg was zoals altijd deze periode nat en modderig.
Ik fiets diezelfde route al jaren dagelijks met mn gewone stadsfiets zonder problemen.
Echter, nu zaten mn achter fietstassen onder de modderspetters, het lag er zelfs bovenop. Je verwacht dit niet bij een al vele jaren doorontwikkelde fiets. Bij mijn simpele stadsfiets komt het straatvuil niet of nauwelijks op de tassen.
Iemand anders hetzelfde probleem (gehad)? Zijn de spatlappen achter te kort of te smal?
Ik denk dat de spatborden (te smal) niet bij je banden (te breed) passen en daarnaast wat platter zijn dan die op je stadsfiets. Of ze zitten niet mooi om de band.
_Peter_ schreef:
ma 16 dec, 2024 23:33
Ik denk dat de spatborden (te smal) niet bij je banden (te breed) passen en daarnaast wat platter zijn dan die op je stadsfiets. Of ze zitten niet mooi om de band.
Het is de standaarsd WT 2024 model met 55mm Marathon efficiency banden.
Ik zal eens iemand achter me laten rijden om te zien waar het precies misgaat.
heb precies hetzelfde met mijn Koga WT, maar er nooit bij stil gestaan dat dat een ontwerpfout zou kunnen zijn.
Een spatlap op je spatborden monteren lost grotendeels het probleem op.
Had dit probleem ook deze zomer, nadat ik zowel voor als achter een spatlap had gemonteerd was het modderprobleem grotendeels opgelost (nu blijft het onder de spatborden en spatlappen hangen in plaats van erover gekatapulteerd te worden ...)
spatlap.jpeg
spatlap.jpeg (4.12 KiB) 681 keer bekeken
Het hoeft uiteraard niet hetzelfde model te zijn, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Thx Headley, had al zoiets in gedachten.
En ja Hans56, ik vind dit gewoon een slordige fout van Koga.
Ook andere slordigheden; Derailleur (zowel voor als achter) was niet goed afgesteld, enkele inbusboutjes waren niet op het juiste moment vastgedraaid (te los of juist te vast). Bij 1 voordrager zat zelfs een verkeerde (veel kortere) inbusbout
Kan ook aan de dealer liggen maar ik vind dit gewoon slordig.
Gelukkig kan ik zelf ook nog wel het een en ander.

Tot nu toe vind ik de Koga WT wel een hele comfortabele en stabiele reisfiets, al issie behoorlijk aan de zware kant.
Of we echte vrienden worden zal pas blijken wanneer we echt op reis gaan. :)
Beste Vince R

Ook mijn Koga had zo zijn schoonheidsfoutjes bij aflevering: het voorwiel was niet goed geplaatst, een aantal boutjes rond de bagagedrager vielen er spontaan de eerste rit al af, het plastic stuk van de sleutel viel er af, het voorlicht gaat spontaan aan en uit, etc. Inderdaad niet wat je verwacht bij een Koga en ja het kan ook aan de dealer liggen, en allemaal makkelijk te verhelpen Maar het voorlicht doet nog steeds wat het zelf wil, ook na diverse checks.

Overigens zo'n spatlap zat er bij mij wel op, maar waarschijnlijk te smal. Verder ben ik zeer tevreden, hij rijdt als een trein en heb er inmiddels zo'n 8000 km mee gefietst met veel plezier en in alle weers- en wegomstandigheden, met en zonder bepakking.
Het spatbord achter loopt niet ver genoeg door. Ik weet dat verschillende gebruikers er een spatlap op monteren.