Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Europese vergelijking van treinvervoerders - Forum Wereldfietser

Europese vergelijking van treinvervoerders

Er is net een nieuw rapport uitgekomen waarin 27 Europese treinvervoerders zijn vergeleken en gewogen op o.a. de prijs van het kaartje (25%), op tijd vertrekken (15%), faciliteiten voor reizigers (10%), restituties (10%) en fietsvervoer (5%).
https://www.transportenvironment.org/up ... PORT-2.pdf
De NS zit bij de onderste 5 ; Italianen en Zwitsers staan bovenaan !

De beoordeling van het fietsvervoer is overgenomen uit een rapport uit 2021. Daarin doet de NS het bovengemiddeld goed.
Een samenvatting op treinreiziger.nl: https://www.treinreiziger.nl/onderzoek- ... rvoerders/
Geen wonder dus dat we in het buitenland al snel tevreden zijn met de geboden diensten.
_Peter_ schreef:
ma 09 dec, 2024 16:26
Geen wonder dus dat we in het buitenland al snel tevreden zijn met de geboden diensten.
Maar hoe betrouwbaar zijn dergelijke rapporten?
Ik lees dat de Belgische spoorwegen de op een na betrouwbaarste in het onderzoek zijn.
Ik ben een frequent gebruiker van hun diensten, en ofwel is de rest van Europa er slecht aan toe, ofwel zijn die data niet helemaal betrouwbaar of vergelijkbaar.
T&E is een milieulobbyclub, en in die context moet je dit rapport ook bezien: vooral bedoeld om bestuurders en politici in de gordijnen te jagen en hun eigen fondsenwerving te ondersteunen.

Om waarde te hebben voor ons, als consumenten, is het veel te algemeen. Zo gelden voor forenzen heel andere criteria en/of wegingsfactoren dan voor vakantie- of zakenreizigers.

Geen van de acht genoemde criteria is overigens een reden van mijn eigen niet-gebruik van de trein. Dat is vooral de reistijd van deur tot deur. Die is meestal een veelvoud van het alternatief met de auto. En dat is jammer, want ik vind treinen op zich heel leuk.
Vanaf 15 december gaat de nieuwe dienstregeling van de NS in. Ze laten 1600 extra treinen per week rijden. Niet alleen in de spits, maar ook vroeg in de ochtend en laat op de avond. Hopelijk wordt het hierdoor makkelijker om met de fiets te reizen.