Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion 1.12 - Forum Wereldfietser

Pinion 1.12

ik heb in het forum en op het web gezocht naar ervaringen met een Pinion versnellingsbak C1.12, ik heb geen slechte ervaringen kunnen lezen.
de belangrijkste argumenten zijn mij denk ik duidelijk, geen onderhoud, minder kwetsbaar dan derailleur breed verzet 600% , gewicht laag en midden in het frame 2 kg met als nadeel dat de pinion 12 speed 2kg weegt dat is meer dan een derailleur , hoeveel is mij niet helemaal duidelijk. Ik ga er gemaks halve van uit dat de versnellingsbak niet stuk gaat.
verder bestaat er een mogelijkheid een nieuwe garantietermijn van 5 jaar te verkrijgen bij als de bak door Pinion zelf voor € 300 gecontroleerd wordt.

zo op het oog lijkt het "ideaal" voor een trekkingfiets de prijs niet in aanmerking nemend.

Ik ben wel benieuwd te horen of er nog wat nieuws te melden is vooral nu ze wat langer gebruikt worden.
Ik heb geen pinion, maar de tussen stappen van de 12, zijn wel groot. Voor €700 meer koop je de 18 en heb je kleine tussen stappen en meer bereik.

P18 bereik 636% tussen stap 11,5%
P12 bereik 600% tussen stap 17,7%

Van het gewicht merk je niks, om dat de bak in de trapas zit.

De 18 lijkt mij ideaal als je veel in het buitenland fietst. Anders is het zonde van het geld.

Nadeel is tov de Rohloff, als je er wat aan krijgt sta je gelijk stil. Met een R naaf kan je met steek sleutel 8 altijd door fietsen of de fiets ombouwen naar derailleur. Omdat de pinion al een tijd op de markt is, zijn de kinder ziektes er uit gehaald. En zijn de ervaringen goed.


Mario
Graag hierbij een kleine toelichting op het kunnen doorfietsen met een steeksleutel 8 bij Rohloff: hiermee bedoeld Supermario in het geval van een gebroken versnellingskabel. Je kan dan met een steeksleutel 8 de versnellingen 1 voor 1 bedienen als je de schakelbox op de naaf verwijderd (de stappen zitten namelijk in de naaf zelf). In de bergen heb je daar weinig aan maar op het vlakke kun je dan wel nog 1 favoriete versnelling kiezen om thuis te komen.

Maar eigenlijk komt zoiets vrijwel nooit voor als je de fiets 1 keer per jaar een onderhoudsbeurt laat geven en de kabels daarbij iedere 20.000 km laat vervangen voor originele nieuwe Rohloff kabels.

Van de vele honderden Rohloff naven die ik heb gemonteerd heb ik er de afgelopen jaren pas 1 keer 1 ter reparatie hoeven opsturen naar Rohloff en deze reed nog wel gewoon.

Ombouwen naar derailleur kan soms bij een Rohloff fiets maar in de praktijk doet niemand dit want dat is een kostbare ombouw en eigenlijk ga je dan weer een paar stappen terug.

De Pinion bak kan je overigens bij kabelbreuk ook handmatig bedienen door het kapje aan de zijkant te verwijderen en daar een inbussleutel in te plaatsen. Maar zover moet je het bij beide systemen eigenlijk niet laten komen.

Van de Pinion bak heb ik er ook al velen honderden gemonteerd en stuur ik er gemiddeld 1-2 per jaar terug ter reparatie (dat is opzich ook niet veel) als ik een Pinion bak ter reparatie krijg dan is het vrijwel altijd zo dat de bak gewoon nog rijd en de klant niet stil is komen te staan tijdens een reis. De meeste problemen bij Pinion (ook niet heel veel) waren er vooral een paar jaar terug maar de laatste jaren is de kwaliteit goed en stabiel.


Bij Pinion heb je wel een groter totaal bereik qua versnellingen dan Rohloff en dat kan in de bergen soms weer goed van pas komen.

Ook heeft Pinion nu al de mogelijkheid om elektrisch schakelen te kiezen bij een vakantiefiets, gravelbike of e-bike en de elektrische schakeling bij Rohloff is momenteel alleen nog beschikbaar voor e-bikes met Bosch.

Pinion is dus gewoon ook heel goed en ik zou vooral uitgebreid gaan testen op zowel Pinion als Rohloff want ze hebben beide hun eigen eigenschappen qua rijgedrag, geluid en dergelijke..
John Jongerius schreef:
za 07 dec, 2024 08:26

Van de vele honderden Rohloff naven die ik heb gemonteerd heb ik er de afgelopen jaren pas 1 keer 1 ter reparatie hoeven opsturen naar Rohloff en deze reed nog wel gewoon.
Heb je hierbij de lekkende naven ook meegerekend? De Rohloffnaven van onze twee fietsen zijn beiden al twee keer terug gestuurd vanwege olielekkage. De huidige kilometerstanden van die naven zijn 15.000 en 20.000 km.

Pieter
kwootje schreef:
za 07 dec, 2024 10:25
John Jongerius schreef:
za 07 dec, 2024 08:26

Van de vele honderden Rohloff naven die ik heb gemonteerd heb ik er de afgelopen jaren pas 1 keer 1 ter reparatie hoeven opsturen naar Rohloff en deze reed nog wel gewoon.
Heb je hierbij de lekkende naven ook meegerekend? De Rohloffnaven van onze twee fietsen zijn beiden al twee keer terug gestuurd vanwege olielekkage. De huidige kilometerstanden van die naven zijn 15.000 en 20.000 km.

Pieter
Dat komt wel eens vaker voor bij Rohloff maar dat is wel vaak afhankelijk van goed advies over schoonmaken geven en opvolgen. Vaak tref ik zand en vuil aan tussen de afdichtingen.

En uiteraard niet meer als 12.5 ml olie erin doen en de oude olie er volledig uithalen (je wil niet weten hoe vaak ik soms 40 tot 50 ml aan olie in een naaf aantref).

Ook zijn er nog volop mensen die hun fiets met Rohloff naaf liggend vervoeren in bijvoorbeeld de kofferbak en dat mag ook echt niet.

Dat lekken kunnen en mogen wij als Rohloff partner zelf oplossen en daarvoor hoeft de naaf niet terug.
Problemen met een Pinion-bak mogen zelden zijn, maar het systeem is er niet vrij van. Het Duitse stel dat onder die Podtschis een YT kanaal runt, trapten op hun reis door Amerika twee Pinion bakken kapot, op twee verschillende fietsen, een Böttcher en een Rennstahl. De eerste keer betekende dat een onderbreking en een terugvlucht naar Duitsland waar de problematische Böttchers werden achtergelaten en twee Rennstahls werden aangeschaft. De tweede keer een onderbreking van IIRC 4 weken voordat een nieuwe versnellingsbak gearriveerd was.
-Daan- schreef:
za 07 dec, 2024 12:01
Problemen met een Pinion-bak mogen zelden zijn, maar het systeem is er niet vrij van. Het Duitse stel dat onder die Podtschis een YT kanaal runt, trapten op hun reis door Amerika twee Pinion bakken kapot, op twee verschillende fietsen, een Böttcher en een Rennstahl. De eerste keer betekende dat een onderbreking en een terugvlucht naar Duitsland waar de problematische Böttchers werden achtergelaten en twee Rennstahls werden aangeschaft. De tweede keer een onderbreking van IIRC 4 weken voordat een nieuwe versnellingsbak gearriveerd was.
Dank Daan,

Ik heb gezocht in hun kanaal maar kon niet zo snel vinden waar het aan lag . Er was dus ook een probleem met de fietsen merk Böttcher want je kan er zo een nieuwe bak onderschroeven
Van de Pinion bak heb ik er ook al velen honderden gemonteerd en stuur ik er gemiddeld 1-2 per jaar terug ter reparatie (dat is opzich ook niet veel) als ik een Pinion bak ter reparatie krijg dan is het vrijwel altijd zo dat de bak gewoon nog rijd en de klant niet stil is komen te staan tijdens een reis. De meeste problemen bij Pinion (ook niet heel veel) waren er vooral een paar jaar terug maar de laatste jaren is de kwaliteit goed en stabiel.


Bij Pinion heb je wel een groter totaal bereik qua versnellingen dan Rohloff en dat kan in de bergen soms weer goed van pas komen.

Ook heeft Pinion nu al de mogelijkheid om elektrisch schakelen te kiezen bij een vakantiefiets, gravelbike of e-bike en de elektrische schakeling bij Rohloff is momenteel alleen nog beschikbaar voor e-bikes met Bosch.

Pinion is dus gewoon ook heel goed en ik zou vooral uitgebreid gaan testen op zowel Pinion als Rohloff want ze hebben beide hun eigen eigenschappen qua rijgedrag, geluid en dergelijke..
[/quote]


Dank John voor je waardevolle reactie!

Bij Rohloff is mij bekend dat de nieuwere modellen technische verbeteringen hebben en bijna niet lekken

Ik kijk naar model pinion uit 2019 vraag mij af of die bakken uit dat jaartal tot de nieuwere dus betere behoren of niet.

Die garantie mogelijkheid van 5 jaar voor 299 euro hoe kijk jij daar tegenaan wordt daar veel gebruik van gemaakt?
robgru schreef:
za 07 dec, 2024 13:42
Ik heb gezocht in hun kanaal maar kon niet zo snel vinden waar het aan lag.
Een oorzaak weet ik ook niet, maar wat wel een berucht gegeven is bij Pinion en naafversnellingen is het zogenaamde “schakelen onder belasting”. Net zoals bij bijvoorbeeld een auto dien je eerst de kracht van de bak te halen voordat je van versnelling wisselt, maar fietsers willen nogal eens schakelen met de beenspierkracht vol op de palletjes van nauwelijks een aantal millimeters groot binnen in zo’n bak of naaf. Als na verloop van tijd zo’n systeem door begint te slaan is men zelden geneigd om toe te geven dat het aan eigen lompheid heeft gelegen.
Het gegeven dat men er in is geslaagd om twee maal hetzelfde systeem bij twee verschillende merken fietsen te vernielen is voor mij al een veeg teken.....
robgru schreef:
za 07 dec, 2024 13:50
Van de Pinion bak heb ik er ook al velen honderden gemonteerd en stuur ik er gemiddeld 1-2 per jaar terug ter reparatie (dat is opzich ook niet veel) als ik een Pinion bak ter reparatie krijg dan is het vrijwel altijd zo dat de bak gewoon nog rijd en de klant niet stil is komen te staan tijdens een reis. De meeste problemen bij Pinion (ook niet heel veel) waren er vooral een paar jaar terug maar de laatste jaren is de kwaliteit goed en stabiel.


Bij Pinion heb je wel een groter totaal bereik qua versnellingen dan Rohloff en dat kan in de bergen soms weer goed van pas komen.

Ook heeft Pinion nu al de mogelijkheid om elektrisch schakelen te kiezen bij een vakantiefiets, gravelbike of e-bike en de elektrische schakeling bij Rohloff is momenteel alleen nog beschikbaar voor e-bikes met Bosch.

Pinion is dus gewoon ook heel goed en ik zou vooral uitgebreid gaan testen op zowel Pinion als Rohloff want ze hebben beide hun eigen eigenschappen qua rijgedrag, geluid en dergelijke..

Dank John voor je waardevolle reactie!

Bij Rohloff is mij bekend dat de nieuwere modellen technische verbeteringen hebben en bijna niet lekken

Ik kijk naar model pinion uit 2019 vraag mij af of die bakken uit dat jaartal tot de nieuwere dus betere behoren of niet.

Die garantie mogelijkheid van 5 jaar voor 299 euro hoe kijk jij daar tegenaan wordt daar veel gebruik van gemaakt?
[/quote]

Ik werk zelf al 12 jaar met Rohloff maar met Pinion in grote aantallen pas 4 jaar dus hoe de gearbox van 2019 is kan ik geen ervaring over delen.

Die 5 jaar garantie is standaard bij de P-line en 2 jaar bij de C-line, als je de gearbox dan na afloop van die garantie een onderhoudsbeurt bij Pinion laat geven (299 euro voor de p-line en 199 euro voor de c-line) verlengt Pinion de garantie met respectievelijk 5 jaar of 2 jaar voor de C-line

Je hoeft dit dus niet vooraf af te sluiten.
Speeder300 schreef:
za 07 dec, 2024 14:48
robgru schreef:
za 07 dec, 2024 13:42
Ik heb gezocht in hun kanaal maar kon niet zo snel vinden waar het aan lag.
Een oorzaak weet ik ook niet, maar wat wel een berucht gegeven is bij Pinion en naafversnellingen is het zogenaamde “schakelen onder belasting”. Net zoals bij bijvoorbeeld een auto dien je eerst de kracht van de bak te halen voordat je van versnelling wisselt, maar fietsers willen nogal eens schakelen met de beenspierkracht vol op de palletjes van nauwelijks een aantal millimeters groot binnen in zo’n bak of naaf. Als na verloop van tijd zo’n systeem door begint te slaan is men zelden geneigd om toe te geven dat het aan eigen lompheid heeft gelegen.
Het gegeven dat men er in is geslaagd om twee maal hetzelfde systeem bij twee verschillende merken fietsen te vernielen is voor mij al een veeg teken.....
Ja helemaal mee eens altijd even kracht afnemen bij het schakelen, de elektrische versie schakelt zelfs alleen op het moment dat je de voeten stil houd om die reden.

Als ik zie dat wij de laatste 4 jaar veel Pinion systemen gemonteerd hebben en een storingspercentage hebben van maximaal 1-2% dan vind ik het knap dat die gasten er 2 tegelijk kapot kregen.
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zelf schakel nooit onder druk of kracht. Ik merk heel duidelijk dat schakelen onder kracht. Zwaar en moeilijk gaat. Je moet dan kunnen aanvoelen dat het niet goed is.

John Jongerius:

Kan jij niet een workshop geven over de Rohloff naaf. Denk dat er veel vraag naar is. Bv kabel vervangen en olie verversen en de werking van de naaf.

Mario
supermario schreef:
za 07 dec, 2024 15:52
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zelf schakel nooit onder druk of kracht. Ik merk heel duidelijk dat schakelen onder kracht. Zwaar en moeilijk gaat. Je moet dan kunnen aanvoelen dat het niet goed is.

John Jongerius:

Kan jij niet een workshop geven over de Rohloff naaf. Denk dat er veel vraag naar is. Bv kabel vervangen en olie verversen en de werking van de naaf.

Mario
Dat is zeker een goed idee, ik ga even kijken of we dat kunnen combineren met onze jaarlijkse open dag komend voorjaar.
robgru schreef:
za 07 dec, 2024 13:42
-Daan- schreef:
za 07 dec, 2024 12:01
Problemen met een Pinion-bak mogen zelden zijn, maar het systeem is er niet vrij van. Het Duitse stel dat onder die Podtschis een YT kanaal runt, trapten op hun reis door Amerika twee Pinion bakken kapot, op twee verschillende fietsen, een Böttcher en een Rennstahl. De eerste keer betekende dat een onderbreking en een terugvlucht naar Duitsland waar de problematische Böttchers werden achtergelaten en twee Rennstahls werden aangeschaft. De tweede keer een onderbreking van IIRC 4 weken voordat een nieuwe versnellingsbak gearriveerd was.
Dank Daan,

Ik heb gezocht in hun kanaal maar kon niet zo snel vinden waar het aan lag . Er was dus ook een probleem met de fietsen merk Böttcher want je kan er zo een nieuwe bak onderschroeven
Inderdaad, naast de problemen met de PINION bak was al eerder een framebreuk opgetreden en werd de service van Böttcher onderweg als insufficiënt ervaren.
Speeder300 schreef:
za 07 dec, 2024 14:48
robgru schreef:
za 07 dec, 2024 13:42
Ik heb gezocht in hun kanaal maar kon niet zo snel vinden waar het aan lag.
Een oorzaak weet ik ook niet, maar wat wel een berucht gegeven is bij Pinion en naafversnellingen is het zogenaamde “schakelen onder belasting”. Net zoals bij bijvoorbeeld een auto dien je eerst de kracht van de bak te halen voordat je van versnelling wisselt, maar fietsers willen nogal eens schakelen met de beenspierkracht vol op de palletjes van nauwelijks een aantal millimeters groot binnen in zo’n bak of naaf. Als na verloop van tijd zo’n systeem door begint te slaan is men zelden geneigd om toe te geven dat het aan eigen lompheid heeft gelegen.
Het gegeven dat men er in is geslaagd om twee maal hetzelfde systeem bij twee verschillende merken fietsen te vernielen is voor mij al een veeg teken.....
De PINION op de Böttcher faalde bij de man en de PINION op de Rennstahl bij de vrouw. De man is een voormalig marineduiker, lange-afstands-hardloper en is zeker een potig typ, maar de vrouw oogt niet zo krachtig. Wel maakten ze een bijzonder lange reis en ook bij andere reizigers op een dergelijke tocht gaan componenten van fietsen kapot.
John Jongerius schreef:
za 07 dec, 2024 15:09
Speeder300 schreef:
za 07 dec, 2024 14:48
robgru schreef:
za 07 dec, 2024 13:42
Ik heb gezocht in hun kanaal maar kon niet zo snel vinden waar het aan lag.
Als ik zie dat wij de laatste 4 jaar veel Pinion systemen gemonteerd hebben en een storingspercentage hebben van maximaal 1-2% dan vind ik het knap dat die gasten er 2 tegelijk kapot kregen.
Het betreft dan ook een mammoettocht, ze zijn jaren onderweg. Een dergelijke belastung zullen dan ook weinig van deze systemen tot nu toe hebben ervaren.
John Jongerius

Mooi als het lukt. Veel leden van de WF hebben een rohloff, magura of schijfremmen.

Als jij daar een keer in een dag uitleg over kan geven of 2x3a4uur, een keer rohloff andere keer magura en schijfrem. Rem ontluchten en inkorten. Denk dat er veel belang stelling voor is.

Mario
-Daan- schreef:
za 07 dec, 2024 12:01
Problemen met een Pinion-bak mogen zelden zijn, maar het systeem is er niet vrij van. Het Duitse stel dat onder die Podtschis een YT kanaal runt, trapten op hun reis door Amerika twee Pinion bakken kapot, op twee verschillende fietsen, een Böttcher en een Rennstahl. De eerste keer betekende dat een onderbreking en een terugvlucht naar Duitsland waar de problematische Böttchers werden achtergelaten en twee Rennstahls werden aangeschaft. De tweede keer een onderbreking van IIRC 4 weken voordat een nieuwe versnellingsbak gearriveerd was.
Het was bij de Rennstahl van de vrouw niet de Pinion bak die kapot ging maar de Tune naaf in het achterwiel, zoals te horen in het begin van het filmpje.

I stand corrected. Wel een onderdeel van deze Duitse aandrijflijn waarvoor in verre buitenlanden lokaal geen onderdelen of alternatieven te verkrijgen zijn.
-Daan- schreef:
za 07 dec, 2024 21:31
I stand corrected. Wel een onderdeel van deze Duitse aandrijflijn waarvoor in verre buitenlanden lokaal geen onderdelen of alternatieven te verkrijgen zijn.
Die naaf heeft opzich niks met Pinion te maken, dat is een heel andere firma en ieder merk kan zijn eigen achternaaf kiezen.

Sommige bezuinigingen daar nog wel eens op maar dat is verkeerde zuinigheid. Ik ben zelf altijd erg fan van Hope Pro 5 downhill naven, die zijn oerdegelijk :D
Mooie naaf, wel prijzig, maar dat zal voor de specifieke clientèle geen probleem zijn.

Dit zijn de afleveringen met de kapotte versnellingsbak. Eigenlijk al vanaf begin van de reis, de bak heeft het dan nog lang volgehouden. De bewuste fiets was ook niet nieuw en de PINION zou voor begin van de reis al 13.000 km gelopen hebben en het betreft dus een ouder model.
Na 6:00


Direct: