Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in een fietstransporttas - Forum Wereldfietser

Fiets in een fietstransporttas

Ik kan wat hulp gebruiken.
Afgelopen zomer is onze dochter met fiets en bagage per trein naar Zuid Frankrijk gereisd.
Bagage op de rug en de fiets in een Vaude fietstransport tas van 130*85*28 cm, gewicht 2,25 kg
Dat mag als handbagage mee in de TGV.
Onnodig te schrijven dat het torsen van de fietstas dwars door Parijs niet bepaald een lolletje was.

Nou bedacht ik me dat het misschien een volgend keer wat makkelijker kan als er een asje aan de uitvaleinden van de voorvork bevestigd wordt met aan de uiteinden 2 rollerskate wieltjes of iets dergelijks.

Simpelste oplossing is een draadstang met 2 moeren aan beide tapeinden en 2 moeren buiten aan de wieltjes.
Gaatjes maken in de tas, even verwarmen dat niet rafelt, fiets in de tas, asje steekt aan beide zijden iets uit, gat aan de andere kant waar de bagagedrager net uitsteekt, wielen laag ivm het zwaartepunt en rijden maar.

Ik ben er nog niet aan begonnen en hoor graag ideeën vooraf om onnodige fouten te voorkomen.
Misschien te simpel gedacht maar waarom niet gewoon die tas in de rugzak en lekker fietsen door Parijs, dat lijkt sinds Covid nu echt een vlucht te hebben genomen, dus veel meer fietspaden dan vroeger. Een andere optie is om te kijken wat er in de metro mogelijk is.
Is terugreizen met de fietsbus geen optie?
Verduidelijking.
Ik wil die fietstransporttas komend jaar zelf graag gebruiken.
Ik reis het liefst met de trein en het reserveren voor de fiets is best wel lastig.
Ben nu 2 keer met de fietsbus op vakantie geweest en dat gaat prima, maar is zeker niet mijn favoriete vervoermiddel.
Ik vind de tip van Peter trouwens een hele slimme. Nog niet aan gedacht.

Blijft dat ik niet van plan ben een fietstransporttas plus bagage te dragen, nog geen 10 meter.
Poppink schreef:
ma 18 nov, 2024 23:14
Verduidelijking.
Ik wil die fietstransporttas komend jaar zelf graag gebruiken.
Ik reis het liefst met de trein en het reserveren voor de fiets is best wel lastig.
Ben nu 2 keer met de fietsbus op vakantie geweest en dat gaat prima, maar is zeker niet mijn favoriete vervoermiddel.
Ik vind de tip van Peter trouwens een hele slimme. Nog niet aan gedacht.

Blijft dat ik niet van plan ben een fietstransporttas plus bagage te dragen, nog geen 10 meter.
Fietsen in Parijs gaat tegenwoordig vrij goed. Ik heb het traject van Gare du Nord naar Gare de Lyon/Gare d'Austerlitz een paar keer probleemloos gedaan.
Maar dan moet je die fiets wel eerst uit de fietstas halen, monteren en later misschien weer demonteren. Dat vraagt tijd, en de aanbevolen overstaptijden in Parijs zijn doorgaans 60-90 minuten. Dat wordt dus zeer krap.
Met de fietstas op de RER of de metro gaat ook. Heb ik dit jaar gedaan. Maar dan moet je wel in het RER- of metrostation zien te komen en dat is in Parijs een heel eind stappen, roltrappen overwinnen etc. Misschien zijn er liften, dat heb ik niet gecheckt.
Als je die fiets niet wilt dragen, dan heb je Een Probleem. Niet zelden stap je in Gare du Nord uit aan het uiteinde van het perron - het ligt dichter bij Brussel dan bij het centrum van Parijs - en dan sta je daar ...

(Denk er ook aan dat Parijs de papieren metrotickets aan het afschaffen is. Misschien heb je ook tijd nodig om een Navigo-kaart te kopen waarop je metro- en RER-ritten kunt plaatsen etc. Dat kost ook tijd.)
Ik zou zeggen : probeer het idee eerst eens uit zonder tas. Kijk of je daarmee een stabiele kruiwagen of trekkar kunt maken. Misschien dat het kettingblad of de achterbrug je in de weg zitten.
Daarna pas de tas vormgeven.

Er zijn ook allerlei kleine wielstellen te koop die je misschien in de voorvork kunt monteren.
math schreef:
wo 20 nov, 2024 00:01
Ik zou zeggen : probeer het idee eerst eens uit zonder tas.
Daarna pas de tas vormgeven.

Er zijn ook allerlei kleine wielstellen te koop die je misschien in de voorvork kunt monteren.
Kijk, daar heb ik wat aan.
Bedankt voor de tip.
Voor de vouwfiets bestaat er wel zoiets, kom het regelmatig in praktijk tegen.
Misschien is het ook toepasbaar op een gewone fiets
https://nl.aliexpress.com/item/10050042 ... ry_from%3A
Ik ben een paar stappen verder.
20241130_201046.jpg
Als as gebruik ik de uitvalas van het voorwiel, 2 wieltjes van zwenkwielen.net en 2 in elkaar geschoven aluminium buisjes van 8 mm en 10 mm van de Gamma.
De 3 aluminium asjes houden de wieltjes in positie en met de snelspanner wordt het spul keurig op z'n plek gehouden.

Ik doe het stap voor stap.
Het volgende probleem is de langste lengte van mijn Poppink.
Van voorzijde wieltjes tot achterzijde spatbord is het 149 cm en van voorzijde wieltjes tot achterzijde bagagedrager is 140 cm.
De afmetingen voor de TGV zijn max 130x90x50.
Een stuk van het spatbord af lijkt me geen probleem.
De bagagedrager moet 10 cm naar voren. Morgen eens kijken of dat lukt.

Ik heb nog een vraag.
20241130_201112.jpg
Hoe houden jullie de ketting bij elkaar zonder dat die tijdens de reis vrij rondzwerft en alles vies maakt.
Als je een sluitschake lhebt in de ketting, is ie natuurlijk zo los en in een zakje te stoppen.
Anders, ketting van het voorblad, plastic zak erom en dichtknopen bij het bracket met een touwtje of elastiek.
Ik vind die kettingsluitschakels vaak helemaal niet gemakkelijk om te openen zonder tangetje.
Sommige wegframes hebben een ketting-ophangoog op ca. 15 cm van de uitvalpad om de ketting op te spannen als het achterwiel is uitgenomen. Ik denk dat je zo'n kettinghaakje, bv. van rubber, ook wel zelf kunt monteren.
Rose heeft hiervoor een transportas: https://www.rosebikes.nl/rose-pro-duo-t ... ct_shape=1

Ik zou bij gedemonteerd voorwiel ook een dummy tussen de vorkpoten monteren. Dit kan bijvoorbeeld een oude naaf zijn.
Zonder wiel erin is een voorvork snel verbogen.
Die transportassen wel goed testen....
Een medium Ogre paste deze zomer niet echt lekker in D4 tas, gelukkig wel in Intercity 1e klas bagage.
Heb de tas (2kg) uiteindelijk achtergelaten bij fietsenwinkel in Amelie les Bains.
Ik moet ook iets anders bedenken voor volgende zomer.

Afbeelding

Afbeelding
Hoi Willem,

Dat klinkt als een flinke uitdaging met die transporttas! Voor je volgende trip is het handig om ook even na te denken over vervoer in Parijs, mocht dat op je route liggen. In de metro kun je namelijk soms problemen krijgen met grote tassen bij de poortjes. Die zijn vaak krap en niet ontworpen voor grote bagage.

Gelukkig zijn Parijzenaren vaak behulpzaam en willen ze de grote poorten naar het metro platform wel even voor je openen. Scheelt weer gedoe! Meer informatie hierover kun je lezen op : wf_blue (https://www.bonjourparijs.nl/blog/hoe-w ... in-parijs/)Succes met het uitzoeken van een betere tas voor volgend jaar.
Zo. Weer een stap verder.
20250107_182554.jpg
20250107_182514.jpg
20250107_182429.jpg
20250107_182314.jpg
De fiets in samengebonden toestand.
In de lengte vanaf voorwieltje tot aan de achterkant van de drager is 128 cm maar vanaf voorkant stuur naar achterkant drager is een kleine 133 cm. Als het spoor nop z'n strepen gaat staan kan ik nog altijd het verlengstuk van het stuur halen en dan komt het keurig binnen de 130 cm.
De hoogte en breedte vallen ruimschoots binnen de toegestane 90 cm en 30 cm.
Gewicht fiets 19 kg, gewicht op voorwieltje en tillen aan de drager is 9 kg.
Het grote pijnpunt voor mij is dat er nog een stuk van het achterspatbord af moet. Daar zie ik als een berg tegenop.
Stuur heb je al gedraaid, als je het losmaakt en weg-vouwt ben je er al toch?

Als je de wielen al gedemonteerd hebt, dan door de zure pil heen bijten en de spatborden beide losmaken. 20 minuten extra

Geniale zet die QR-as met wieltjes !!
-- reactie ipv edit --
Even doorbijten en het spatbord doorzagen onder de bagagedrager.
Dan zo'n spatbordklem half over het eind wat blijft zitten schuiven en als je jouw fiets weer monteert schuif je het afgezaagde gedeelte ook in de klem.
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... -55mm-rvs/
Het lipje zaag je van de klem. Voor en achter de klem een gaatje boren in het spatbord en een tyrapje erdoor om het zaakje te borgen. Je kunt natuurlijk ook zelf een plaatje rvs of aluminium buigen.
Misschien kun je inspiratie halen uit de Japanse Rinko fietsen, bijvoorbeeld hier: https://www.rossmancycles.com/rinko
Ken je het materiaal waarvan de IKEA Dimpla tas is gemaakt? Het is een heel robuust soort gewapend plastic. Ik gebruik zo'n tas om mijn fietstassen, slaapzak, tent, helm, etc. in één pakket te bundelen dat je bij een vliegreis als ruimbagage incheckt. Zo'n tas gaat bij mij makkelijk een handvol reizen mee, is heel sterk en licht (180 g) en vouwt heel compact op.
P1010768a.jpg
P1010768a.jpg (44.33 KiB) 470 keer bekeken
In plaats van een mooie Vaude fietstransporttas op maat te snijden, die daarna onhandig zwaar en bulky is, zou je met dat IKEA materiaal en wat huisvlijt een passende tas moeten maken.