Additionally, paste this code immediately after the opening tag: S vormige deel van derailleur loop tegen ketting. - Forum Wereldfietser

S vormige deel van derailleur loop tegen ketting.

LS.,

Ik heb bij mijn vriendin een Raleigh fiets met een Shimano Alivio groep. Als je ketting het meest gespannen is, dus als hij over beide grote tandwielen loopt, wordt de kooi (waar de ketting is S vorm doorheen loopt) dermate erg gekanteld dat een deel van de kooi tegen de onderkant van de ketting loopt.
Hoe los ik dit op? Ik heb er foto's van gemaakt. Zal er zo een plaatsen.
Groot-groot is een combinatie die je natuurlijk sowieso zou moeten vermijden. Het belangrijkste is dat je in die stand de derailleur niet aan flarden trekt, maar dat lijkt niet te gebeuren (als ik het goed begrijp - ik kan de foto niet zien), dus dat valt mee. Geen groot probleem, wat mij betreft.

Dat gezegd hebbende: een schakel aan de ketting toevoegen zal waarschijnlijk helpen. Bij klein-klein hangt de ketting dan mogelijk erg slap. Die combinatie moet je natuurlijk ook vermijden, maar die is in ieder geval wat minder problematisch, in de zin dat die niet meteen schade oplevert.
Een andere optie, maar dan verlies je wel 3 versnellingen, is de schroef die voor de begrenzing zorgt in of uitdraaien zodat de ketting niet meer op het grootste kransje kan komen. Je ziet vanzelf wel welke schroef je moet verdraaien (en anders even op internet zoeken)
Per abuis stond het album op prive, nu kan iedereen de foto zien.
Zoals al gezegd: vermijd groot/groot schakelen. Alivio derailleur heeft grotere derailleur wieltjes (ik dacht 13t in plaats van 11t). Dit vergt op zich al een langere ketting. Dus ander reeds gegeven advies: voeg extra schakels toe: meervoud van twee; niet een!! 4 extra schakels leidt echt niet tot problemen.
Met KMC kettingen en de te hergebruiken verbindingsschakel gaat dat gemakkelijk. Kettingschakels klinken is van de vorige eeuw! KMC gaat ook nog langer mee.
Nu ik de foto zie realiseer ik me dat er ook iets anders aan de hand kan zijn:

• derailleurhanger is verbogen
  • derailleur is verbogen
  • kettinglijn deugt niet
Dat laatste kan verschillende oorzaken hebben. De meest voor de hand liggende:

• trapas is te kort
  • frame is verbogen
Meer foto's, o.a. een van iets grotere afstand en recht van opzij, zouden erg welkom zijn.
Oh, en een foto recht van achteren, waarop te zien is in hoeverre alles in één lijn staat.

Dank alvast!
De derailleur heeft een B-schroef waarmee je hem verticaal dichter of verder van de ketting kunt verstellen. Deze zit aan de achterkant. Begin met een kwartslag en dan nog een. Onthoud het aantal slagen, zodat je ook weer terugkunt