Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak of Quilt - Forum Wereldfietser

Slaapzak of Quilt

Ik wil een nieuwe slaapzak of quilt kopen en gelijk flink besparen op gewicht (huidige slaapzak is 20 jaar oud dus dat moet lukken). Ik dacht aan een quilt, maar nu heb ik al van een paar mensen gehoord dat ze het koud krijgen ‘s nachts zelfs in augustus.
Wat heeft jouw voorkeur en waarom?
Dit jaar een quilt (Cumulus 350) gekocht naast mijn slaapzak. Mijn slaapzak is behoorlijk warm, eigenlijk vaak te warm voor mij. Ik heb gekozen voor een quilt vanwege ruimte om te bewegen / draaien in m'n slaap. Ook een laapzak overwogen (Cumulus Lite Line 300 bv). Qua gewicht ontloopt dat elkaar niet zoveel.
Ten opzichte van m'n huidige slaapzak is de quilt een stuk lichter en compacter. Compacter is ook fijn, daardoor worden kleinere, en lichtere, tassen haalbaar.
Een quilt is wel iets meer een 'systeem' dan een slaapzak. Met bandjes die je om je matje kunt doen, een toe box die je wel of niet kunt sluiten. Maar dat went wel.

Eind augustus heb ik de quilt gebruikt in noord Engeland, met NeoAir XLite Neo matje en een zijden lakenzak. Voor mij prima qua temperatuur. Als ik 'm niet vastmaakte aan het matje werd het wel fris. Dus hoe je het 'systeem' instelt maakt wel merkbaar verschil voor temperatuur. Ik vind dat prettig, maar dit is natuurlijk erg persoonlijk. Dus YMMV.

Kortom: mij bevalt de quilt goed. Lichter en compacter dan m'n slaapzak en flexibeler dan een slaapzak.
Mij lijkt een quilt wat betreft verhouding gewicht/isolatie altijd ongunstig. Wat het meest optimaal is, is weinig dons aan de onderzijde en meer dons aan de bovenzijde, bij Cumulus maken ze dat voor jou als je dat wilt.
Ha Bert, dat is een goede tip. Dankjewel. Ik ga eens op hun website kijken.
Gfiets schreef:
wo 25 sep, 2024 07:23
Dit jaar een quilt (Cumulus 350) gekocht naast mijn slaapzak. Mijn slaapzak is behoorlijk warm, eigenlijk vaak te warm voor mij. Ik heb gekozen voor een quilt vanwege ruimte om te bewegen / draaien in m'n slaap. Ook een laapzak overwogen (Cumulus Lite Line 300 bv). Qua gewicht ontloopt dat elkaar niet zoveel.
Ten opzichte van m'n huidige slaapzak is de quilt een stuk lichter en compacter. Compacter is ook fijn, daardoor worden kleinere, en lichtere, tassen haalbaar.
Een quilt is wel iets meer een 'systeem' dan een slaapzak. Met bandjes die je om je matje kunt doen, een toe box die je wel of niet kunt sluiten. Maar dat went wel.

Eind augustus heb ik de quilt gebruikt in noord Engeland, met NeoAir XLite Neo matje en een zijden lakenzak. Voor mij prima qua temperatuur. Als ik 'm niet vastmaakte aan het matje werd het wel fris. Dus hoe je het 'systeem' instelt maakt wel merkbaar verschil voor temperatuur. Ik vind dat prettig, maar dit is natuurlijk erg persoonlijk. Dus YMMV.

Kortom: mij bevalt de quilt goed. Lichter en compacter dan m'n slaapzak en flexibeler dan een slaapzak.
Hallo, bedankt voor je antwoord. Ondanks zijn leeftijd is mijn slaapzak ook vaak te warm, dus een quilt lijkt mij wel handig als drieseizoenen slaapdeken. Ik ga nog eens naar dat slaapsysteem kijken, want ik vind het wel gedoe, maar dat is een kwestie van wennen denk ik. Momenteel neig ik meer naar een superlichtgewicht slaapzak.
Wij hebben ooit bij BikeFeeling een voor hen door Lowlands ontwikkeld slaapsysteem gekocht, bestaande uit een noes voor de slaapmat, met een rits en wangen met dons, een een laken met rits die eraan geritst kan worden, en ook een quilt met rits, dus keuze wat je eraan ritst. Een paar jaar terug hebben we bij Tatteljee een extra rits aan de matrashoes laten zetten, nu kunnen we dus allebei (laken en quilt) aanritsen. Wij vinden het een ideaal systeem zo. Gewicht weet ik niet, nooit gewogen.
Laken zit er eigenlijk altijd aan, dicht of deels open, quilt naar gelang temperatuur. Zo wordt de quilt ook minder vies en dat scheelt wasssen. Hoes en laken kan. Gewoon gewassen worden, wel drogen met tennisbal in de droger tbv dons in de wangen van de hoes.
Ik heb even bij Cumulus gekeken en zij hebben nu slaapzakken met geen dons aan de onderzijde, lichter wordt het niet.
Sinds een jaar of 5 gebruik ik een quilt en ben zelf erg tevreden met deze manier van slapen. Omdat ik nogal veel draai is dit echt een verademing voor mij. Ook kan de quilt lekker compact worden opgeborgen. Ik slaap met deze quilt tot rond het vriespunt.

Als je veel slaapt bij lagere temperaturen of als je weinig last heb van een smalle slaapzak dan zou ik gewoon voor een slaapzak gaan.
Zelfde als Scorpio!
Ik slaap al ruim 10 jaar met mijn cumulus 350 quilt (overstuffed, met waterafstotende tijk). Ik slaap erin tot -5 (met muts en thermo ondergoed). Ik ben er heel blij mee en zou niet anders willen.
Hier ook o.a. een cumulus 350 quilt. (naast slaapzakken)
Best prettig, maar je ligt dus wel direct op je mat, en dat moet je prettig vinden. Maakt dus ook uit of je in "kort" slaapt of in "lang".
Verder bij temp rond het vriespunt (gebruikt zonder aan de mat te binden) toch wel wat koude "tocht" gevoel bij gebrek aan volledige omsluiting zoals een slaapzak.
Al met al niet zo allround en zorgeloos als een slaapzak wat mij betreft.
Ik denk dat een quilt met name tot zijn recht komt in een heel lichte zomeruitvoering, omdat je dan echt voordeel kunt hebben van het lage gewicht en de zeer kleine omvang. (van een zomer-quilt)
Bedankt allemaal, ik neem jullie ervaringen en adviezen zeker mee in mijn beslissing.
Joris Flemming schreef:
do 26 sep, 2024 07:31
Hier ook o.a. een cumulus 350 quilt. (naast slaapzakken)
Best prettig, maar je ligt dus wel direct op je mat, en dat moet je prettig vinden. Maakt dus ook uit of je in "kort" slaapt of in "lang".
Verder bij temp rond het vriespunt (gebruikt zonder aan de mat te binden) toch wel wat koude "tocht" gevoel bij gebrek aan volledige omsluiting zoals een slaapzak.
Al met al niet zo allround en zorgeloos als een slaapzak wat mij betreft.
Ik denk dat een quilt met name tot zijn recht komt in een heel lichte zomeruitvoering, omdat je dan echt voordeel kunt hebben van het lage gewicht en de zeer kleine omvang. (van een zomer-quilt)
ik doe mijn lakenzak om mijn matje, scheelt denk ik ook in kraken... Zeker gezien het feit dat ik er nogal op los draai in de nacht, vind ik lakenzak om matje + quilt een fijne oplossing.
Volg dit topic.

Iemand ervaring met quilts van Zenbivy?
https://zenbivy.eu/en
kende het niet maar ziet er top uit!
Ik heb beiden

Het essentiële verschil is dat een quilt inzetbaar is bij een groter temperatuurbereik.daar waar een slaapzak met een gelijkwaardige temperatuur rating te warm wordt kan je een quilt als deken gebruiken al dan niet met je bene of borst onbedekt.

Een quilt is ook lichter van gewicht.

Ik ga uit van een 3 seizoenen gebruik dan een quilt
In de winter onder het vriespunt zou ik een slaapzak kiezen.
Al een aantal jaren zeer tevreden met mijn quilt, naast het compacte en lichte vind ik ook de ruimte die je erin hebt tov een mummie heel fijn.
De mijne is enkel geschikt voor de zomer en mocht er eens een frisse nacht bij zitten dan is mn donsjasje een prima upgrade.

Ik neem heb ook steeds vaker mee als ik bij iemand galogeren.
Slaap toch wel heel fijn onder mn eigen dekentje :)
Hoi Sanne en Robert, bedankt voor jullie reactie. Ik neem het mee in mijn uiteindelijke beslissing.