Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen pech onderweg. iemand? - Forum Wereldfietser

Remmen pech onderweg. iemand?

Hallo

Ben op dit moment op de fiets richting Berlijn maar mijn Shimano v-brake doet het niet helemaal lekker.

Zie de fotos. Er staat geen spanning op die recht opstaande zwarte sprieten. Op het moment geen fietsenzaak in de buurt. Ben zelf wel handig, alleen weet ff niet wat te doen. Iemand Tips?
PXL_20240915_165043491~2.jpg
PXL_20240915_165145571~2.jpg
Je kunt ook me avonturen online lezen en bekijken op deze site; https://www.polarsteps.com/roeliooo/137 ... ng-berlijn

Alvast bedankt!
Die "sprieten" zorgen voor de spanning in de rem. Ze horen achter de nok geklemd te worden. zitten er nu voor.
Hee sjefke. Misschien is de foto niet duidelijk, maar de sprieten zitten wel degelijk tegen het nokje. Dus tussen band en nokje. Er zit gewoon geen spanning op. Kan ze vrijelijk op en neer bewegen. Lijkt alsof de vering aan beide zijde verdwenen is. Heel vreemd!
Ik had begin dit jaar een vergelijkbaar probleem met een Shimano V-brake op een oude Koga, in een korte tijd verloren de veringen hiervan de spanning. Schoonmaken en oliën deed weinig. Voor sommige modellen V-brakes kun je nieuwe 'linear springs' bestellen, maar waarschijnlijk heb je gewoon een nieuwe V-brake nodig. Mocht je geen fietsenzaak met voorraad aantreffen, kun je deze ook laten bezorgen op een adres dat je de komende dagen gaat aandoen.
Er zijn schroefjes waarmee je de spanning op die veertjes kunt aanpassen.
-Daan- schreef:
zo 15 sep, 2024 21:14
Ik had begin dit jaar een vergelijkbaar probleem met een Shimano V-brake op een oude Koga, in een korte tijd verloren de veringen hiervan de spanning. Schoonmaken en oliën deed weinig. Voor sommige modellen V-brakes kun je nieuwe 'linear springs' bestellen, maar waarschijnlijk heb je gewoon een nieuwe V-brake nodig. Mocht je geen fietsenzaak met voorraad aantreffen, kun je deze ook laten bezorgen op een adres dat je de komende dagen gaat aandoen.
Nou dat is toevallig. Laat ik nu net ook een oude Koga rijden. Grote kans dat ze defect zijn. Heb nog wat kilometers naar Berlijn te gaan dua vervangen lijkt me wel verstandig.
Shrek schreef:
zo 15 sep, 2024 21:34
Er zijn schroefjes waarmee je de spanning op die veertjes kunt aanpassen.
Bedankt voor de tip. Ik was vergeten te melden, die schroefjes aandraaien hebben weinig effect. Dat is het vervelende eraan. Vering lijkt gewoon 'lam" te zijn.
Ik ken dit type niet, oude xt ofzo? Maar meestal steekt de veer in één van drie gaatjes bij de nok van de rem op het frame. In welk gaatje zit ie nu en kan dat strakker?

Misschien is de rem los geweest en de veer in een ander gaatje terechtgekomen?
Grandonneur schreef:
zo 15 sep, 2024 22:31
Ik ken dit type niet, oude xt ofzo? Maar meestal steekt de veer in één van drie gaatjes bij de nok van de rem op het frame. In welk gaatje zit ie nu en kan dat strakker?

Misschien is de rem los geweest en de veer in een ander gaatje terechtgekomen?
Nee niet eens XT. Het is Shimano LX :lol: . Volgens mij zit de rem in het goede gaatje op het frame, maar zal het deze ochtend nog eens controleren. Bedankt voor de tip!!
Je kan die recht opstaande spriet naar buiten buigen, steeds verder totdat je de gewenste spanning hebt. Dus een stuk naar buiten buigen, achter het palletje van de v-brake doen en kijken of je de rem nu goed af kunt stellen, zo niet, verder naar buiten buigen, etc.
Dit beschouw ik als noodoplossing, er kan weinig fout gaan maar het is niet zoals het hoort. Wat grandonneur zegt, eerst even kijken of de veer van de rem in het juiste gaatje zit.
En of je pinnetje niet afgebroken is. Of helemaal niet meer in een gaatje zit.
Maar dan zou eigenlijk de rem een keer losgehaald moeten zijn?

Wel raar dit. Heb dit nog nooit gezien. Wel dat ze zo vast geroest zitten dat het niet meer echt beweegt. Maar zelfs dan kan je meestal wel iets voor elkaar krijgen dat het wel netjes remt.
Dat een pinnetje afbreekt of er uit schiet, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar dat dat aan beide kanten tegelijker tijd gebeurt wordt heel toevallig. Is het geheel misschien onvoldoende aangedraaid met monteren? Het kan wel zijn dat er aan 1 kant iets verkeerd is en dat daardoor de spanning aan de andere kant ook weg valt.
Bedankt allemaal voor de tips en inzichten! Met wat hobby en knutselwerk heb ik het geheel weer op spanning gebracht.

Een remklauw heeft een verminderde veerspanning. Dat heeft natuurlijk effect op die andere. In Nederland ga ik ze vervangen voor iets anders. Voor nu fiets ik door.

Dank!
Wat Sjef zegt. De pookjes horen aan de buitenzijde van de knop te zitten.
Echt niet !
Die lange zwarte stengels zijn de veren die de remhevels op spanning zetten NAAR BUITEN , op het moment dat jij remt trek d je de hevels naar mekaar toe en die stengels drukken ze weer uiteen. Inderdaad meerdere stelmogelijkheden maar mij bevallen ze al 90.000 km op de KOGA WT van 2006 , inderdaad Shimano XT, toen nog grijs.
Pier
Wat Piviets zegt, en die van mij zijn nog iets ouder.
HenkS schreef:
di 17 sep, 2024 12:12
Wat Sjef zegt. De pookjes horen aan de buitenzijde van de knop te zitten.
Helaas: ik was abuis: de stengels/pookjes/enz. moeten aan de binnenkant zitten. Kennelijk is het veerstaal geen veerstaal meer.
Inmiddels ben ik aangekomen in Berlijn!

Ik zoek eigenlijk een "nieuw" setje in deze stijl. Als iemand wat heeft liggen....of tips heeft om hier aan te komen.

Betreft Shimano LX op een Koga Traveller uit 2002.

https://www.polarsteps.com/roeliooo/137 ... ng-berlijn
In Berlijn zit een Rose Versand. Zoveel mensen zoveel meningen, maar met een Deore v-brake kan je niet echt de fout ingaan. Die hebben ze daar.
roeliooo schreef:
ma 23 sep, 2024 12:08
Ik zoek eigenlijk een "nieuw" setje in deze stijl. Als iemand wat heeft liggen....of tips heeft om hier aan te komen.
Als je retro wilt blijven, en waarom ook niet, kwestie van het typenummer op eBay.de zetten en je krijgt resultaat. In dit geval br-m570.
Je kunt ook br-m750 doen voor een upgrade naar xt, krijg je nog meer resultaat.